To PESA dostarczy składy dla LEO Express?
inforail
17.06.2013 10:03
To PESA dostarczy składy dla LEO Express?
10 ezt-ów do obsługi linii kolejowych w Polsce chce zakupić czeski przewoźnik LEO Express. Informowaliśmy o tym w ubiegłym tygodniu na łamach InfoRail. Jak się dowiedzieliśmy Czesi negocjują warunki dostawy jednostek z co najmniej trzema producentami, w tym z bydgoską PESĄ i szwajcarskim Stadlerem. Według nieoficjalnych informacji to właśnie oferta PESY jest korzystniejsza dla przewoźnika i to właśnie w kierunku zakupu ezt-ów z Bydgoszczy skłaniają się Czesi. Dla LEO Express PESA mogłaby dostarczyć pociągi z rodziny Elfów, przystosowane do kursowania z prędkością 190 km/h. Dla czeskiego klienta producent może przygotować pociągi o wiele bardziej komfortowe, niż dotychczas sprzedawane na rynek składy podmiejskie i aglomeracyjne. Podobnie jak we Flirtach Stadlera znalazłoby się tam miejsce dla pasażerów podróżujących w trzech klasach. To topowa wersja Elfa, która prawdopodobnie wreszcie znajdzie nabywcę. Jak dotychczas Elfy sprzedawały się jedynie we wspomnianych wersjach regionalnych i aglomeracyjnych. O gotowości dostarczenia takich pociągów producent informował już trzy lata temu, kiedy Elfy dopiero raczkowały. Z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy stwierdzić, że teraz znajdzie się pierwszy chętny za zakup składów przystosowanych do obsługi tzw. połączeń dalekobieżnych. Dla producenta nie będzie to jednak jakieś nowe doświadczenie, w przeszłości dostarczył kilkanaście jednostek ED74 dla PKP, które dziś obsługują połączenia TLK w barwach PKP Intercity.
Droga, którą podąża PESA, to dokładnie ta sama droga, którą przemierzył Stadler. Flirty, kursujące w barwach LEO Express, to nic innego jak wzbogacona wersja pociągów regionalnych. Tak samo ma być w przypadku Elfów. Wersja dla LEO Express, wyposażona zostałaby w komfortowe fotele, klimatyzację, WiFi, miejsce dla obsługi, lodówki i kuchenkę. Oczywiście pociągi LEO Express, ktokolwiek by ich nie dostarczył, będą też przyjazne osobom niepełnosprawnym. Przewaga Elfów nad konkurentem, a więc Flirtem Stadlera, zawiera się głównie w cenie, choć wcale nie twierdzimy, że w przypadku wyboru przez Czechów produktu z Bydgoszczy, przewoźnik otrzyma pojazd gorszy. Będzie porównywalny. Takie też mają być jednostki kursujące po Polsce. Porównywalne z Filtrami, które obsługują połączenia LEO Express w Czechach –powiedział nam Leos Novotny. Więcej szczegółów nie chciał zdradzić. Milczą również producenci, zarówno PESA, jak i Stadler odmawiają jakichkolwiek komentarzy odnośnie ewentualnej współpracy z LEO Express. Z tylko czysto ekonomicznego punktu widzenia Czechom zakupienie Elfów zdecydowanie się opłaca. Na ostateczne rozstrzygnięcie tej kwestii musimy poczekać. Składy mają być dostarczane sukcesywnie.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024