To nie jest żart. PKP PLK chcą kupić sobie helikopter
Z informacji, jakazostała sporządzona dla Rady Nadzorczej PKP PLK wynika, że spółka ta rozważazakup helikoptera do „monitorowania inwestycji” – powiedział posełStanisław Gawłowski.
PKP PLK odpowiada, że „na bieżąco analizuje różnetechniki monitorowania linii kolejowych”. Podczas piątkowej konferencjiprasowej w Sejmie, Gawłowski przedstawił „informację zarządu (PKP PLK -PAP) ws. wysokości ofert rynkowych w I kw. 2019 r. dotyczących zakupu statkupowietrznego (helikopter 4 lub 5 osobowy) na potrzeby monitorowaniainwestycji”.
Informacja zawiera m.in. zestawienie ofert firm specjalizującychsię w dystrybucji helikopterów, wymogi ich użytkowania na terenie Polski, atakże ceny tych maszyn. Jak wynika z dokumentu, 25 stycznia zapoznała się z nimRada Nadzorcza PKP PLK S.A.
„Przeglądając ten dokument, jednoznacznie można odnieśćwrażenie, że to nie jest żart. PKP PLK bardzo poważnie zastanawia się nadzakupem tego typu sprzętu” – powiedział Gawłowski. Jego zdaniempasażerowie PKP nie będą mieć żadnej korzyści z tego typu zakupu, a inwestycje- znacznie taniej – można jego zdaniem monitorować z powietrza, np. za pomocądronów. Gawłowski oświadczył ponadto, że w tej sprawie oczekuje”natychmiastowej reakcji” ministra infrastruktury.
Rzecznik prasowy PKP PLK S.A. Mirosław Siemieniec przekazałw piątek PAP, że spółka „na bieżąco analizuje różne możliwości i technikimonitorowania linii kolejowych, aby sprawnie realizować największy w historiiprogram inwestycyjny”. Podkreślił, że obecnie w całym kraju na koleirealizowanych jest ponad 220 projektów za ok 70 mld zł.
„PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2018 r. zleciłyusługę i wykonały kilka inspekcyjnych lotów helikopterem oraz kilkadziesiątlotów dronami w celu rejestracji i monitorowania postępu prac przez wykonawcówna największych projektach kolejowych. Uzyskane dane stanowiły podstawę do podejmowaniadecyzji na radach budowy” – oświadczył Siemieniec.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według niego obecnie spółka wykorzystuje „wielenarzędzi” do monitoringu realizowanych na kolei inwestycji. Wśród nichwymienił „monitoring terenowy” realizowany przez pracowników,”monitoring wizyjny” za pomocą kamer przemysłowych oraz drony iobloty śmigłowcem.
„Obloty śmigłowcem to jedno z najbardziej efektywnychnarzędzi do monitorowania inwestycji kolejowych. W ciągu jednego dnia oblotuśmigłowcem możliwy jest monitoring kilkuset kilometrów linii kolejowych” -oświadczył.
„