To już 120 lat dworca Gdańsk Główny
28 października 1900roku oddano do użytku pasażerów Dworzec Centralny w Gdańsku, jego oficjalneotwarcie miało miejsce dwa dni później. Dokładnie po 120 latach PKP S.A.realizuje prace modernizacyjne oraz renowacyjne obiektu, dzięki którym odzyskaon swój dawny blask.
Budowę gdańskiego dworca według projektu AleksandraRuedella, Paula Thoemera i Georgia Cuny'ego rozpoczęto w 1894 roku. Obiektpowstał na wysokości Starego Miasta, na terenach, na których znajdowała sięczęść wałów obronnych oraz fosy. Główny budynek, jako część reprezentacyjnacałego kompleksu dworcowego, nosił wówczas miano „budynku powitalnego”.Obsługiwał on podróżnych przybywających do Gdańska, który wówczas był stolicąprowincji Prus Zachodnich. Architektura gmachu miała nawiązywać do gdańskiegorenesansu niderlandzkiego. Efekt ten osiągnięto m.in. poprzez połączenieczerwonej ceramiki z ozdobnymi detalami architektonicznymi wykonanymi zpiaskowca. Charakterystyczną cechą dworca była również dominantaarchitektoniczna w postaci prawie 50-metrowej wieży zegarowej, pełniącej wtedyrównież funkcję wieży ciśnień.
W budynku znajdowały się: wysoka hala z okienkami kasowymi,przechowalnia bagażu, budki telefoniczne, urząd telegraficzny, komisariatpolicji, wspólne poczekalnie dla klas I i II, jak również osobne dla klas III iIV, umywalnie, toalety, bufet, a nawet poczekalnia dla VIP-ów.
W okresie 20-lecia międzywojennego zarządcą kompleksudworcowego zostało PKP. Podczas II wojny światowej część dworca została spalonaw wyniku działań wojennych. Zniszczenia odbudowano w latach 1947 – 1950 wedługplanu inż. architekta Kamila Lisowskiego, który nie uwzględniał już spadzistychdachów nad północnym skrzydłem.
Przebudowa
Na przestrzeni lat pojawiło się wiele koncepcji przebudowydworca, kilkukrotnie jego wnętrze ulegało zniszczeniom albo kosmetycznymzabiegom upiększającym, niewiele mającym wspólnego z jego pierwotnym projektem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dlatego obecna modernizacja dworca prowadzona przez PKP S.A. jest realizowana woparciu o ścisłą współpracę z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Chodzi o to,żeby przywrócić obiektowi jego dawny blask.
Przebudowa dworcaGdańsk Główny to największa inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowychna lata 2016-2023. Bardzo zależy nam na tym, aby temu wyjątkowemu obiektowiprzywrócić jego historyczny charakter i połączyć go z funkcjonalnością dlawszystkich grup podróżnych. Taka synergia tradycji z nowoczesnością na pewnospodoba się wszystkim osobom korzystającym z dworca – mówi Krzysztof Mamiński,prezes zarządu PKP S.A.
Renowacji są poddawane budynek główny dworca oraz jegonajbliższe otoczenie. W tym m.in.elewacja 50-metrowej wieży oraz część tunelu podziemnego. Całkowicie wymienianesą pokrycia na istniejących dachach. Widać już odtworzone na nich geometrycznewzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie. Ponadtohistoryczny wygląd odzyska stolarka okienna. W holu dworca odtworzone zostanądębowe witryny kasowe i sklepowe oraz wzorowane na historycznym oświetlenie. Wwystroju holu interesującymi elementami będą zrekonstruowane witraże wwielkopowierzchniowych naświetlach hali głównej oraz kartusze pomorskich miast.Nad nowo projektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1,prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni, wykonana zostanieprzeszklona kopuła doświetlająca.
Przebudowa dworca Gdańsk Główny jest dofinansowana ześrodków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. (PKP SA)