To już 10 lat Stadlera w Polsce

inforail
02.06.2017 16:08

2czerwca 2017 roku Stadler Polska świętował 10 lat swojejdziałalności. Od momentu powstania firma dostarcza pojazdy szynowe,których wyróżnikiem są: jakość, niezawodność oraz niskiekoszty eksploatacji. To również atrybuty sukcesu, dzięki którymzakład w Siedlcach stał się największym eksporterem pojazdówszynowych w Polsce.

Wczerwcu 2006 roku Stadler otrzymał pierwsze zlecenie z Polski nadostawę 14 pociągów FLIRT: 10 dla Mazowsza oraz 4 dla Śląska.Rok później na terenie wydzierżawionej od PKP hali montażowejrozpoczął działalność zakład produkcyjny Stadler Polska wSiedlcach. Jeszcze tego samego roku zakład opuściły pierwszepociągi FLIRT, które dziesięć lat temu były jednymi znajnowocześniejszych pojazdów na polskich torach. W 2009 rokuStadler Polska z powodzeniem rozpoczął realizacje eksportowychkontraktów. Pierwsze pojazdy wyprodukowane w siedleckim zakładzietrafiły do przewoźników z Holandii, Austrii i Włoch. W 2011 rokupodjęto decyzję o rozbudowie zakładu, dzięki czemu wzrosły jegomoce produkcyjne i po raz pierwszy w historii liczba pracowników,już w 2012 roku przekroczyła pół tysiąca. Dwa lata późniejpodjęto decyzję o kolejnych inwestycjach, których efektem byłm.in. zakup odPKP dzierżawionej działki wraz z znajdującymi się na niejzabudowaniami.

Dużymsukcesem spółki na krajowym rynku okazały się zamówieniarealizowane dla PKP Intercity oraz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.Wskaźnik niezawodności czterdziestu pojazdów FLIRT eksploatowanychprzez tych przewoźników wyniósł na koniec 2016 roku 99 proc.Pociągi produkowane w siedleckim zakładzie należą do jednych znajbardziej niezawodnych pojazdów nie tylko w Polsce, ale i wEuropie. Do końca maja 2017 roku Stadler Polska wyprodukowałłącznie 360 pociągów, które obsługują rynek polski, niemiecki,włoski, holenderski, węgierski, czeski oraz białoruski. W ciąguzaledwie dekady, siedlecki zakład stał się liderem eksportu wbranży pojazdów szynowych w Polsce.

Systematycznarozbudowa, zwiększanie mocy produkcyjnych oraz wzrost zatrudnieniasprawiły, że zakład stał się jednym z największych inajatrakcyjniejszych pracodawców w Siedlcach. Obecnie zatrudniaponad 700 wykfalifikowanych pracowników, a obroty polskich firmdostarczających materiały i usługi dla Stadler Polska wzrosły od2011 roku prawie siedmiokrotnie. Było to możliwe dzięki owocnejwspółpracy z lokalnymi partnerami, którymi są małe, średnie iwiększe polskie przedsiębiorstwa. Szacowana liczba pracownikówzatrudnionych w polskich firmach współpracujących z zakłademwynosi ponad 32 000 osób.

Jestemdumny i szczęśliwy widząc to, co w ciągu dziesięciu latzbudowaliśmy w Siedlcach. Dzięki zaangażowaniu wielu osób, firm iprzychylności lokalnych władz, staliśmy się ważną częściąkrajowego sektora pojazdów szynowych. Tego sukcesu nie byłoby,gdyby nie zespół naszych pracowników, którzy budują tutajpojazdy najwyższej jakości. Serdecznie dziękuję wszystkim, którzysą częścią naszej kolejowej podróży. Liczę, że w kolejnychlatach będziemy mogli dalej rozwijać się w oparciu o polskiekontrakty i kolejne zlecenia eksportowe” –powiedział Christian Spichiger, wiceprezes wykonawczy na EuropęŚrodkową i Wschodnią w firmie Stadler.

Odsamego początku inwestowaliśmy w rozbudowę zakładu i zwiększaniejego mocy produkcyjnych. Mamy świetny zespół i wciąż stawiamy najego rozwój. Chcemy osiągać coraz lepsze wyniki abyśmy mogli napolskich i europejskich torach wiedzieć jeszcze więcej pojazdów znapisem „wyprodukowano w Siedlcach”– dodał Tomasz Prejs, dyrektor zarządzający Stadler Polska.

W 2016roku Stadler Polska nawiązał bliską współpracę z firmą SolarisBus & Coach i wspólnie powołał spółkę joint venture SolarisTram. Siedzibą nowej firmy jest Środa Wielkopolska. To właśnietam będą produkowane i lakierowane pudła nowoczesnych tramwajów.Solaris Tram i Stadler Polska uczestniczą wspólnie w przetargach napolskim i europejskimi rynku jako konsorcjum. Oznacza to umocnieniepozycji rynkowej obu firm. Kooperacja została zainicjowana złożeniemwspólnych ofert w przetargach m.in. na dostawę tramwajów dlaKrakowa i Warszawy.

StadlerPolska od 10 lat jest również partnerem lokalnej społeczności.Najnowsza inicjatywa realizowana wspólnie z miastem, CentrumKształcenia Praktycznego oraz Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnychnr 1 im. Stanisława Staszica w Siedlcach, to poprawa jakościkształcenia i rozwój unikalnych kompetencji. Od nowego rokuszkolnego 2017/2018 Stadler Polska objął patronat nad klasąkształcącą przyszłych elektryków imechatroników w branżowej szkole I stopnia. Najlepsi uczniowieotrzymają stypendia naukowe i po ukończeniu szkoły będą mogliliczyć na zatrudnienie w siedleckim zakładzie.

Zokazji jubileuszu spółka zorganizowała specjalny przejazd zWarszawy do Siedlec pojazdem FLIRT nr 1 należącym do KoleiMazowieckich – pierwszym zbudowanym w siedleckim zakładziepociągiem na polski rynek. W przejeździe wzięli udział klienci,partnerzy i goście firmy.