To były najbezpieczniejsze wakacje od co najmniej 10 lat
Według danych PKP PLK,w tym roku doszło do mniejszej liczby wypadków z udziałem samochodów, byłotakże osiem razy mniej ofiar śmiertelnych niż rok temu.
Dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK SA WłodzimierzKiełczyński przekazał, że do zwiększenia bezpieczeństwa na przejazdachkolejowych przyczyniły się liczne kontrole, kolportaż ulotek oraz materiałówedukacyjnych przygotowanych w ramach akcji „Bezpieczny Przejazd”, atakże regularne pouczenia kierowców.
„W ramach kampanii +Bezpieczny Przejazd+ bardzointensywnie prowadziliśmy działania na przejazdach kolejowo-drogowych, podhasłem +Bezpieczne Piątki+. Możemy powiedzieć, że z punktu widzenia statystycznegonasze działania przyniosły dobre efekty” – przekazał dyrektor Kiełczyński.
Z informacji przekazanych przez PKP PLK wynika, że „tobyły najbezpieczniejsze wakacje od co najmniej 10 lat”. W lipcu i sierpniu2020 roku na przejazdach doszło do 23 wypadków, z czego 21 z udziałem pojazdów.Rok wcześniej w tym samym okresie było 30 tego typu zdarzeń. Z danych kolejarzywynika, że w tegoroczne wakacje na przejazdach zginęły dwie osoby, czyli osiemrazy mniej niż w 2019 roku, gdy w wypadkach na przejazdach zginęło 16 osób.
Kiełczyński poinformował, że kolejarze zorganizowali 11″Bezpiecznych Piątków”, spotkali się z ponad 500 kierowcami,rozdawali ulotki, informowali. „Niestety funkcjonariusze nałożyli ponadsetkę mandatów na kierowców, którzy nie przestrzegali zasad naprzejazdach” – dodał.
Najczęstszym błędem kierowców jest – według danych PKP PLK –lekceważenie znaku „STOP” oraz niestosowanie się do czerwonegoświatła wyświetlanego na sygnalizatorze przed przejazdem kolejowym.”Codziennie jest około piętnastu do dwudziestu przypadków, kiedy kierowcynie przestrzegają zasad i wjeżdżają na przejazd. Są to przypadki, w których niedochodzi jeszcze do wypadków, ale połamane są na przykład drągi rogatkowe”– powiedział Kiełczyński.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dyrektor podkreślił, że coraz więcej przejazdów jestmonitorowanych, co ułatwia zidentyfikowanie pojazdu, który wjechał na przejazdpomimo zakazu. „W każdym takim przypadku kierujemy zawiadomienie dowłaściwego organu policji o wszczęcie postępowania” – podkreślił.
Marcin Kruszyński, ekspert PKP PLK SA powiedział, że dozwiększenia bezpieczeństwa na przejazdach przyczyniły się nie tylko kampanieinformacyjne. Tylko w okresie wakacyjnym kolejarze odnotowali „ponad 1200reakcji z wykorzystaniem żółtej naklejki”. Żółta naklejka PKP PLK toprostokątna tabliczka wykonana z folii odblaskowej, umieszczona na wszystkich z14 tysięcy przejazdów kolejowych. Naklejki znajdują się po wewnętrznej stronienapędu rogatkowego, czyli urządzenia do którego przymocowane jest ramięrogatki.
„Żółta naklejka pozwala użytkownikom pojazdu na szybkiezgłoszenie zagrożenia lub wypadku. Z tych zgłoszonych w wakacje 1200przypadków, w 130 wdrożono procedury, które pozwoliły uniknąć wypadku,wstrzymano ruch lub ograniczono prędkość pociągów” – powiedziałKruszyński.
Ekspert wyjaśnił, że na naklejce kierowca znajdzieindywidualny, dziewięciocyfrowy numer skrzyżowania, numery alarmowe oraz numery”w razie awarii”, czyli numery do znajdujących się najbliżej służbtechnicznych PKP PLK. (PAP)