Testy Darta – więcej inforamcji i zdjęcia

inforail
26.05.2015 11:07

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail PesaDARTpozytywnie zaliczył pierwsze testy, podczas których przekroczył prędkość160km/h.Wewnętrznetesty pociągu przeprowadzono w ostatnich dniach w halach uruchomień firmy orazna trasie PLK w kierunku Warlubia. Wyniku testów były pozytywne.

Zanimskład wyjechał na badania homologacyjne przeprowadzane przez InstytutKolejnictwa, poddany został badaniom stacjonarnym i ruchowym: sprawdzano układsterowania, hamulca i napędu oraz systemy IT.Wtrakcie jazd testowych ? do Warlubia, na trasie w kierunku Gdańska ? dokonywana była kalibracja układu hamulcowego(dostrojenie do określonych zachowań i prędkości pojazdu), potwierdzenie(walidacja) poprawności działania wszystkich procedur układu sterowania i współpracaukładu napędowego z hamulcowym. Jazdy odbywane były przez kolejne dni zwzrastającą prędkością ? od 100 km/godz. poprzez 140 do 160 km/h. Barierę 160km/h PesaDART przekroczył w czwartek 21maja.

Jakinformuje Michał Żurowski, Rzecznik prasowy PESY były towewnętrzne testy PESY przed wysłaniem pojazdu w piątkowy wieczór, 22 maja nabadania przeprowadzane przez Instytut Kolejnictwa, które odbędą się najpierw w Żmigrodzie,a potem także na różnychodcinkach linii PLK. PesaDART w najbliższych dniach można będzie zobaczyć natorach w Olsztynie, Nidzicy, CMK oraz na linii Ptaszkowa – Grybów.

O Darcie

PESA DART to ośmioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjnewyprodukowane dla PKP Intercity S.A. z przeznaczeniem do obsługi relacji międzyregionalnychw kategorii pociągów TLK: Jelenia Góra – Wrocław – Łódź – Warszawa -Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin – Warszawa – Koluszki – Częstochowa -Katowice – Bielsko Biała. Pojazdy dzięki dobranym odpowiednim materiałom irozwiązaniom konstrukcyjnym zapewniają komfortowe warunki podróżowania o czasieprzejazdu do 8 godzin. Te jednoprzestrzenne pojazdy szynowe z dwiema kabinamimaszynisty, umożliwiają równorzędną jazdę w obu kierunkach z jednoosobową obsługą.Ich konstrukcja i wyposażenie zapewniają pełny komfort podróżowania z prędkościąeksploatacyjną do 160km/h przy zasilaniu napięciem trakcyjnym 3kV prądustałego. Maksymalna moc pobierana przez pojazdy nie przekroczy 4 MW wprzypadku jazdy pojedynczą jednostką.

Pojazdy są wyposażone w układ hamulcowy pneumatyczny,elektrodynamiczny odzyskowy umożliwiający zwracanie energii do sieci a także whamulec szynowy magnetyczny. W pojazdach zastosowane będzie wiele rozwiązań proekologicznych,takich jak: oświetlenie typu LED i diodowe, zamknięte systemy próżniowe toalet.Dzięki zmniejszeniu masy pojazdu zmniejszone zostanie zużycie energii, co równieżwpłynie na poprawę warunków środkowiskowych.

PESA DART to pierwsze jednostki zapewniające pełenkomfort przemieszczania się pasażerów dzięki zastosowaniu podłogi na jednej wysokości.Wysokość podłogi nad główką szyny w strefie wejścia do pojazdu wynosi 760 mm.Wejście do pojazdów z peronów od 300mm umożliwia zewnętrzny stopień wysuwnyoraz dwa stałe stopnie wewnętrzne. Komfort pasażerów zapewniony jest ponadtom.in. dzięki wydzieleniu przedsionków, zwiększonej podziałce siedzeń wstandardzie Intercity. Pasażerowie dzięki zamontowanym urządzeniom wzmacniającymsygnał telefonii komórkowej oraz internetu, mają ułatwiony dostęp do pracy irozrywki podczas odbywania podróży. Dzięki ergonomicznie zorganizowanymprzestrzeniom i odpowiedniemu wyposażeniu pojazdy dostosowane są również do pasażerów przemieszczających się z rowerami czy też z większymbagażem. Ergonomicznie zaprojektowany i wykonany system elektronicznych tabliczewnętrznych jak i wewnętrznych umożliwia pasażerom wygodne pozyskiwanieinformacji o najważniejszych parametrach podróży.

Pojazdy wyposażone są w część barowąi kuchenną. W sali konsumenckiej zlokalizowane są miejsca siedząceze stolikami. PESA DART są oczywiście w pełni przystosowane do obsługi pasażerówporuszających się na wózkach inwalidzkich zgodnie z normą TSI PRM.

Pojazdy zapewniają nie tylko komfort podróżowania pasażerówale również komfort pracy obsługi pojazdów. Kabina maszynisty zostałazaprojektowana na podstawie wieloletnich doświadczeń producenta pojazdu a takżew oparciu o wiedzę maszynistów użytkownika. System monitoringu pozwala naobserwację i automatyczną rejestrację widoku ze strefy drzwi wejściowych orazwnętrza pojazdu. Pojazd będzie posiadać pomieszczenie przeznaczone dla załogipojazdu i do przewozu przesyłek ekspresowych. Dzięki zamontowanemu systemowizliczania pasażerów użytkownik pojazdów będzie miał możliwość optymalnegoplanowania jazdy taboru.

Charakterystyka pojazdu

?Klimatyzowanyprzedział pasażerskii kabina maszynisty

?Jednoprzestrzennewnętrze z dużymi powierzchniami okien

?Zamkniętyukład WC

?Ergonomicznakonstrukcja i wyposażenie kabiny maszynisty

?Trakcjawielokrotna do 3 pojazdów

?Komfortdla obsługi pociągu (osobne przedziały)

?Bardla pasażerów

?Pojazdekologiczny: 80% odpadów podlega recyklingowi

?Własneoprogramowanie ? lepsze dostosowanie do wymagań przewoźnika

?Falownikzamontowany na dachu (zwiększony komfort dla pasażerów z uwagi na wyciszenie)

Danetechniczne

Wybrane dane techniczne

Prędkość

160km/h

Ilość członów

8

Rozstaw szyn

1435mm

Długość

153 000mm

Szerokość

2 820mm

Wysokość pojazdu bez odbieraka prądu

4300mm

Ilość drzwi na stronę

8

Przyspieszenie

0,6m/s2

Ilość miejsc siedzących/w tym 1 klasy

352/60

Ilość toalet dla pasażerów

6

Materiał konstrukcji

Stal wysokowytrzymałościowa

System sterowania ruchem

ERTMS poziom 2

Ilość miejsc dla rowerów

6

Dostosowanie dla niepełnosprawnych

TSI PRM

Wysokość podłogi

1220mm

Wytrzymałość zderzeniowa

EN 15227 (4 scenariusze zderzeniowe)

Kategoria wytrzymałości

PII wg PN EN 12663