Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Temat połączeń do Grodna ciągle żywy

inforail
08.03.2016 09:11

Wraca temat połączeń do Grodna. Niestety sprawa nabrała jużchyba charakteru politycznego. Pojawiła się bowiem kolejna interpelacja,złożona przez posła Jacka Sasina. Otóż pisze on w niej, iż od 13 grudnia 2015r. Polacy zamieszkujący Grodzieńszczyznę zostali pozbawieni połączeniakolejowego z ojczyzną. Decyzję w tym zakresie podjął minister właściwy do sprawtransportu z ramienia koalicji PO ? PSL. Podstawą do likwidacji ww. pociągówstały się nieaktualne badania frekwencji podróżnych, przeprowadzone podczascałkowitego zamknięcia linii kolejowej łączącej Warszawę z Białymstokiem naodcinku Tłuszcz ? Sadowne Węgrowskie. W tych warunkach pociąg kursował wskróconej relacji Grodno ? Małkinia ? Grodno. Naturalnym jest, że podróżnijadący z Grodna nie chcieli dojeżdżać do stacji końcowej pociągu we wsiMałkinia, a wybierali przesiadkę do autobusu na stacji Białystok. Zatemstwierdzenie, na które powoływał się resort kierowany przez ministra koalicjiPO – PSL, że uruchamianie pociągów w relacji Grodno ? Warszawa ? Grodno niejest perspektywiczne, opiera się na nieaktualnych przesłankach.

Odstąpienie ministra właściwego do spraw transportupoprzedniego rządu od realizacji połączenia z Grodnem wywołało falę oburzeniapodróżnych oraz uzasadnione zaniepokojenie pracowników Przewozów Regionalnych.Skazani na korzystanie z busów Polacy z obwodu Grodzieńskiego zostali narażenim.in. na wydłużenie czasu podróży do Warszawy oraz wzrost kosztów przejazdu.Nie mogą już, jak dawniej, korzystać z ulg ustawowych, przysługującychposiadaczom Karty Polaka na odcinku Kuźnica Białostocka ? Warszawa.

Przygotowany przez poprzedni rząd projekt budżetu, nieuwzględniał dofinansowania połączenia kolejowego do Grodna, jednakże zgodnie zzapowiedziami miał on być poddany korekcie, także w zakresie limitu środkówprzeznaczonych na realizację połączeń międzynarodowych.

Poseł zwrócił się do Ministra Infrastruktury i Budownictwa oodpowiedź na następujące pytania:

Czy Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podjęłodziałania w celu zwiększenia limitu środków budżetowych przeznaczonych narealizację połączeń międzynarodowych, w tym m.in. do Grodna?

Jakie są wyniki wspólnych analiz, MinisterstwaInfrastruktury i Budownictwa oraz Przewozów Regionalnych Sp. z o. o., któremają umożliwić zmniejszenie deficytu połączeń do Grodna i tym samym obniżyćzapotrzebowania na rekompensatę ze środków budżetu państwa?

Jakie warianty, w zakresie rekompensaty z budżetu, dopołączenia z Grodnem, Przewozy Regionalne Sp. z o. o. przedstawiły MinisterstwuInfrastruktury i Budownictwa?

O ile sama interpelacja ma, jak wspomnieliśmy na wstępie,charakter raczej polityczny, o tyle już odpowiedzi na powyższe pytania mogą miećznaczenie przy próbie rozjaśnienia kwestii ewentualnego powrotu połączeń doGrodna. Czekamy zatem na stanowisko MiB.