Temat połączeń do Grodna ciągle żywy
Wraca temat połączeń do Grodna. Niestety sprawa nabrała jużchyba charakteru politycznego. Pojawiła się bowiem kolejna interpelacja,złożona przez posła Jacka Sasina. Otóż pisze on w niej, iż od 13 grudnia 2015r. Polacy zamieszkujący Grodzieńszczyznę zostali pozbawieni połączeniakolejowego z ojczyzną. Decyzję w tym zakresie podjął minister właściwy do sprawtransportu z ramienia koalicji PO ? PSL. Podstawą do likwidacji ww. pociągówstały się nieaktualne badania frekwencji podróżnych, przeprowadzone podczascałkowitego zamknięcia linii kolejowej łączącej Warszawę z Białymstokiem naodcinku Tłuszcz ? Sadowne Węgrowskie. W tych warunkach pociąg kursował wskróconej relacji Grodno ? Małkinia ? Grodno. Naturalnym jest, że podróżnijadący z Grodna nie chcieli dojeżdżać do stacji końcowej pociągu we wsiMałkinia, a wybierali przesiadkę do autobusu na stacji Białystok. Zatemstwierdzenie, na które powoływał się resort kierowany przez ministra koalicjiPO – PSL, że uruchamianie pociągów w relacji Grodno ? Warszawa ? Grodno niejest perspektywiczne, opiera się na nieaktualnych przesłankach.
Odstąpienie ministra właściwego do spraw transportupoprzedniego rządu od realizacji połączenia z Grodnem wywołało falę oburzeniapodróżnych oraz uzasadnione zaniepokojenie pracowników Przewozów Regionalnych.Skazani na korzystanie z busów Polacy z obwodu Grodzieńskiego zostali narażenim.in. na wydłużenie czasu podróży do Warszawy oraz wzrost kosztów przejazdu.Nie mogą już, jak dawniej, korzystać z ulg ustawowych, przysługującychposiadaczom Karty Polaka na odcinku Kuźnica Białostocka ? Warszawa.
Przygotowany przez poprzedni rząd projekt budżetu, nieuwzględniał dofinansowania połączenia kolejowego do Grodna, jednakże zgodnie zzapowiedziami miał on być poddany korekcie, także w zakresie limitu środkówprzeznaczonych na realizację połączeń międzynarodowych.
Poseł zwrócił się do Ministra Infrastruktury i Budownictwa oodpowiedź na następujące pytania:
Czy Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podjęłodziałania w celu zwiększenia limitu środków budżetowych przeznaczonych narealizację połączeń międzynarodowych, w tym m.in. do Grodna?
Jakie są wyniki wspólnych analiz, MinisterstwaInfrastruktury i Budownictwa oraz Przewozów Regionalnych Sp. z o. o., któremają umożliwić zmniejszenie deficytu połączeń do Grodna i tym samym obniżyćzapotrzebowania na rekompensatę ze środków budżetu państwa?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jakie warianty, w zakresie rekompensaty z budżetu, dopołączenia z Grodnem, Przewozy Regionalne Sp. z o. o. przedstawiły MinisterstwuInfrastruktury i Budownictwa?
O ile sama interpelacja ma, jak wspomnieliśmy na wstępie,charakter raczej polityczny, o tyle już odpowiedzi na powyższe pytania mogą miećznaczenie przy próbie rozjaśnienia kwestii ewentualnego powrotu połączeń doGrodna. Czekamy zatem na stanowisko MiB.
„