Technologia sterowania ruchem dla regionalnych linii kolejowych w Polsce

inforail
08.03.2013 15:43
Bombardier Transportation zakończył realizację projektu badawczo-rozwojowego, mającego na celu ożywienie wzrostu gospodarczego w Polsce dzięki zwiększeniu efektywności regionalnych przewozów kolejowych. W ramach projektu pod nazwą „Innowacyjne rozwiązania sterowania ruchem i sygnalizacją dedykowane dla linii kolejowych mało obciążonych”firma Bombardier we współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie opracowała nowy system SEL-1 będący ekonomicznym systemem zależnościowym dla linii regionalnych w Polsce. Projekt ten, współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju z siedzibą w Warszawie, przeprowadziła firma Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o.
Mało obciążone linie kolejowe są ważnym elementem rozwoju regionów w wielu krajach Europy. W celu jak najlepszego wykorzystania swojego potencjału gospodarczego kraje takie jak Polska poszukują nowych technologii dla kolei, które przy zachowaniu bezpieczeństwa zapewnią tańszą eksploatację i utrzymanie. Wspólne badania obejmowały m.in. innowacyjne technologie zasilania urządzeń przytorowych oraz systemy transmisji radiowej, dzięki którym możliwe jest znaczne ograniczenie konieczności zabudowy kabli. To nowe rozwiązanie zależnościowe bazuje na komputerowym systemie zależnościowym EBI Lock 950 R4 firmy Bombardier, wykorzystując wiele wspólnych komponentów. System spełnia wszystkie wymogi linii mało obciążonych w Polsce, a także rozszerza kompetencje firmy Bombardier w zakresie technologii, do której zalicza się pierwszy na świecie system ERTMS Regional dla linii regionalnych, stanowiący zaawansowany system INTERFLO 550 z funkcją automatycznego ograniczenia prędkości pociągu, który został wprowadzony na rynek szwedzki w 2012 roku.
Jedną z mocnych stron firmy Bombardier jest umiejętność wykorzystywania globalnych kompetencji i wiedzy oraz znajomości lokalnych realiów do wspierania dalszego rozwoju polskiej infrastruktury kolejowej. Ta nowa technologia będzie mieć podstawowe znaczenie dla wzrostu gospodarczego całego kraju i przyniesie korzyści wszystkim regionom Polski –powiedział Sławomir Nalewajka, Prezes Zarządu Bombardier Transportation (ZWUS) Polska.
Projekt ten jest trzecim projektem badawczym współfinansowanym ze środków publicznych i zrealizowanym przez firmę Bombardier w Polsce. Firma prowadziła również projekt dotyczący „Przygotowanie do wdrożenia innowacyjnego systemu kierowania i sterowania ruchem kolejowym SYN-1”zakończony w 2012 roku oraz projekt pt. „Wdrożenie Systemu Diagnostyki Kolejowej”zakończony w 2008 roku.
Bombardier Transportation dostarcza nie tylko rozwiązania dedykowane dla głównych linii kolejowych, ale również inwestuje w rozwój linii regionalnych. Nowo opracowane rozwiązanie przyczyni się do znacznego poprawienia ekonomiki przewozów regionalnych w naszym kraju –mówi Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę.
Technologia BOMBARDIER INTERFLO 450 Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym jest dostarczana w ramach realizacji trzech kontraktów w Polsce: na linii E30 w ramach pilotażowego wdrożenia systemu na odcinku Legnica – granica Polski z Niemcami, na odcinku Legnica-Wrocław-Opole linii E30 gdzie system ERTMS będzie wdrożony do eksploatacji komercyjnej, a także na odcinku Warszawa – Gdynia linii E65.