Tbilisi: Pięciu kandydatów na zakup kolei gruzińskich SR
Oferty nadeszły od pięciu zagranicznych towarzystw, w tym od rosyjskiej firmy Centr Inwest Kapitał Partners, od szwajcarskiej firmy Capital Investment Group AG, od kazachstańskiej Silk Road Group SA oraz od dwóch amerykańskich firm —Stratton Holdings i East Capital. Jak podkreślił min. Lerzawa, wszystkie oferty zostaną rozpatrzone i szczegółowo zbadane i dopiero wtedy zostanie przyjęta decyzja o prywatyzacji Sakartwelos Rpinigza. „My nie stawiamy konkretnych żądań, nie udzielamy jakichkolwiek poleceń. Firmy wyraziły swoje interesy, które my będziemy analizować“—powiedział min. W. Lerzawa.
Wcześniej —25 października 2007 resort ten oznajmił, że w każdej chwili mogą przerwać proces prywatyzacyjny bez odszkodowania stron, albo ogłosić zwycięzcą niekoniecznie najlepszego oferenta. Rząd Kartwelii próbował już prywatyzować Sakartwelos Rpinigza, dając zarządzanie SR w ręce brytyjskiej firmy Parkfield Investment, ale rozmowy ugrzęzły na niczym. Zdaniem obserwatorów, wszelkie firmy które mają jakikolwiek związek z wrogą Rosją z góry zostaną wykluczone.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dotyczy to zarówno Centr Inwest Kapitał Partners jak i Silk Road Group SA, ale na pewno szczegółowo zbadane zostaną ewentualne rosyjskie powiązania trzech pozostałych firm i najmniejszy cień może je od razu wykluczyć z konkursu. A wykluczenie Rosjan może sparaliżować ich jakąkolwiek działalność w przejętych od Wschodniej Armenii kolei ՀայկականԵրկաթուղիփբը/Hajkakan Jerkatiułi (ՀԵ/HJe), bo bez tranzytu do Rosji, eksploatacja HJe dla Rosjan jest bezsensowna. W Kartwelii żyje ponad 80 narodów, z tego ponad połowa ludności Kartwelii to wrogo nastawieni do Rosjan Kurdowie i Ormianie, którzy tak czy inaczej uniemożliwią jakąkolwiek nową penetrację Transkaukazu przez Rosjan.