Tbilisi: Najprawdopodobniej Azerbejdżan przejmie gruzińskie koleje SR
Jak informuje agencja Interfax oraz radio Tbilisi, według słów ministra transportu Zia Mamedowa, Azerbejdżan gotów jest włożyć w rozwój gruzińskich kolei საქართველოსრკინიგზა/Sakartwelos Rpinigza (სრ/SR) najmniej 1 mld $. Powiedział to na kanwie rozpisanego przez Gruzję przetargu na prywatyzację SR. Mamedow na konferencji prasowej dobitnie podkreślił, że ponieważ inne państwa przedstawiły już swoje propozycje, oni również to uczynią. Według jego słów, zarówno Gruzja jak i Azerbejdżan zmierzają w kierunku Zjednoczonej Europy i NATO, stąd mają wspólne interesy.
Ministerstwo rozwoju gospodarczego Gruzji 25 października 2007 r rozpisało przetarg na przejęcie 100% akcji SR. Dotychczas oferty złożyły: szwajcarska firma Capital Investment Group AG, dwie amerykańskie firmy: Stratton Holdings LLD oraz East Capital, a także nie posiadające żadnych szans kazachska firma Silk Road Group SA oraz rosyjska firma Centr inwest kapital partners. Nie jest wykluczoną rzeczą, że kołem ratunkowym może okazać się właśnie Azerbejdżan, gdyż wspólne stały się interesy obu państw poprzez budowę kolei Baku – Tbilisi – Kars, której finansowania praktycznie dokonuje Azerbejdżan!
Wcześniej Gruzja chciała przekazać koleje SR w 89-letnią koncesję brytyjskiej firmie Parkfield Investment, ale ta nie potrafiła zagwarantować spełnienie wszystkich żądań Gruzinów i dlatego wówczas nic z tego nie wyszło. „My nie stawiamy żadne konkretne zadania konkursantom. Każda przedstawi swoje interesy i zamierzenia, a my wybierzemy najlepszą propozycję“- powiedział nie tak dawno minister rozwoju gospodarczego Gruzji W. Leżawa.
Sieć linii kolejowych Gruzji jest długości 1 324 km i w większości używana jest do tranzytowych przewozów azerbejdżańskiej ropy. Z tego 94% – 1 246 km jest zelektryfikowanych. Koszty budowy (a raczej modernizacji) linii kolejowej Baku – Gandża – Tbilisi – Ahalkalaki – Kars wynosi 422 mln $, z tego 202 mln $ przypada na gruziński odcinek Gardabani – Tbilisi – Gori – Ahalciche – Ahalkalaki i w całości finansowany przez Azerbejdżan. Czyli właściwie stało się jasne, kto wygra przetarg prywatyzacyjny SR!