Tbilisi: Gruzińskie koleje SR ogłosiły przetarg na budowę odcinka Marabda –Tetritskaro
Jak informuje telewizja Rustawi2 (რუსთავი2) gruzińskie koleje państwowe Sakartwelos Rpinigza (საქართველოსრკინიგზაSR/სრ) ogłosiły przetarg na budowę 30 kilometrowego odcinka Marabda (მარაბჯა) -Tetritskaro (ტეტრიტსქარო) linii kolejowej do Turcji. Inwestorem jest firma Kolej Marabda – Kartsakhe Sp. z o.o. – gruziński operator budowanego międzynarodowego korytarza kolejowego Baku (Bakı- Azerbejdżan) – Tbilisi (თბილისი- Gruzja) – Kars (ԿարսKars lub ՂարսGhars [Łhars] lub Quars – Turcja).
Projekty techniczne wnioskodawcy mogą otrzymać do 24 listopada, a propozycje ofert i kwalifikacji uczestników przyjmowane będą do 27 listopada i jeszcze tego samego dnia będzie ich otwarcie i ogłoszenie wyników.
Jak już informowaliśmy, Gruzja, Azerbejdżan i Turcja 7 lutego 2007 podpisały międzyrządowe porozumienie w sprawie utworzenia korytarza kolejowego przy wykorzystaniu istniejącej trasy Tbilisi – Baku. Projekt obejmuje budowę trasy Kars – Achalkalaki o długości 98 km, z czego 68 km będzie przebiegać przez terytorium Turcji, 30 km –w Gruzji, jak również modernizację linii kolejowej z Marabda (მარაბჯა- w pobliżu Tbilisi) – do Achalkalaki (ახალქალაქი) o długości 153 km. Przebudowę linii kolejowej Marabda-Achalkalaki podzielono na trzy etapy: Marabda-Tetritskaro (29,2 km), Tetritskaro-Calka (49,7 km), Calka-Achalkalaki (74,1 km).
Koszt projektu korytarza kolejowego Baku-Tbilisi-Kars (BTK) wynosi 422 mln $ i cała inwestycja ma zostać ukończona w 2010 r., co odroczono do 2012 r. ze względu na pojawienie się wielu problemów.