Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tbilisi: Azerbejdżańska firma zaprojektuje stację Achalkalaki w Gruzji

inforail
17.11.2009 14:59

Azerbejdżańska firma architektury i wzornictwa przemysłowego 'Kontur’ wygrała międzynarodowy przetarg na opracowanie projektu budowlanego dworca kolejowego Achalkalaki w Gruzji (w pobliżu granicy z Turcją), ogłoszone przez 'Koleje Marabda-Kartsakhe’ (operatora gruzińskiej części korytarza kolejowego Baku-Tbilisi-Kars). Zgodnie z warunkami przetargu, projekt dworca kolejowego Achalkalaki, jednego z węzłów korytarza kolejowego Baku-Tbilisi-Kars powinna być połączona z projektami budowy stacji kolejowych na całej linii Marabda-Achalkalaki (rozstaw toru wynosi 1520 mm) oraz Achalkalaki-Kartsakhe (rozstaw 1435 mm), co wymaga budowy zbiorczych torów obu rozstawów.
Dworzec Achalkalaki w pierwszym etapie powinien być obliczany na ruch towarowy o wysokości 5 milionów ton w obu kierunkach, a w perspektywach wzrostu – do 15 mln ton. Projekt przewiduje dostawy, stworzenie odpowiedniego systemu łączności, sygnalizacji, centralnego sterowania i blokady samoczynnej, jak również projekty związane z infrastrukturą dla przewozów towarowych i pasażerskich. Budowa węzłowego dworca kolejowego Achalkalaki ma się rozpocząć w 2010 r. i zakończona w 2011 roku.
Gruzja, Azerbejdżan i Turcja 7 lutego 2007 r. podpisały porozumienie międzyrządowe w sprawie utworzenia korytarza kolejowego przy wykorzystaniu istniejącej trasy kolejowej Tbilisi-Baku. Projekt obejmuje budowę trasy z Karsu do Achalkalaki o długości 98 km, z czego 68 km będzie się na terytorium Turcji, a 30 km – Gruzji. Koszt budowy korytarza wynosi 422 mln $, z czego 202 mln $ stanowi część Gruzji a 220 mln $ część turecką.
Rząd azerbejdżański finansuje budowę części gruzińskiej poprzez pożyczki uprzywilejowane o wysokości 200 mln $, spłacane do 25 lat przy 1% stopie rocznej. Gruzja spłaty kredytu dokona z dochodów z eksploatacji kolei.