Tanvald: Problemy z eksploatacją zespołów Regionova Trio

inforail
30.11.2007 14:19
Koleje czeskie w ostatnich latach wkładają dużą ilość środków w modernizację przestarzałych już wagonów motorowych serii 810 i doczepnych 010 na serię 814/014/914, czyli popularny zespół Regionova. Jednak już pierwsze próby zespołu dwuwagonowego 814+914 (jedna oś napędna) wykazały zbyt małą moc i utratę zdolności adhezyjnych w stosunku do cięższych warunków górskich. Dlatego też koleje czeskie ČD zdecydowały się zamówić mocniejszy zestaw 814+014+814, który miał się sprawdzić w górskich warunkach. Jednak mimo tego nie udało się osiągnąć w pełni sukcesu. Zespół coprawda jest w stanie pokonać pewne podjazdy ale nie wszystkie. Takie właśnie problemy nastały na najbardziej stromej trasie w Czechach, czyli na odcinku Tanvald –Harrachow, gdzie pierwotnie pociągi wykorzystywały nawet listwę zębatą. Od nowego rozkładu jazdy Regionova Trio miałaby się pojawić na tej trasie, jednak z racji niepowodzenia w przejazdach próbnych zrezygnowano z tego rozwiązania. W efekcie przewoźnik nie spełni wymogów nałożonych przez liberecki kraj, a połączenie będzie obsługiwane z przesiadką. Do Tanvaldu przyjedzie Regionova Trio, a pasażerowie jadący dalej będą się przesiadać do starych wagonów motorowych. Niestety różnica w wieku wyposażenia wnętrza jest znaczna i oznacza jakieś 40 lat, przez co pasażerowie mogą się skarżyć na niską jakość podróży. Sytuacja ta podsuwa w wątpliwość obecną politykę taborową prowadzoną przez ČD. Modernizacja zespołu kosztuje około 38 milionów koron (około 5 mln zł), za co w Polsce można już myśleć o nowym autobusie szynowym z napędem na dwie osie! Niestety Regionova powstaje z modernizacji jednoosiowych wagonów przez co komfort podróży jest niski, natomiast napęd na jedną oś powoduje duże problemy z przyczepnością. Z tych przyczyn zespół nie jest w stanie wjechać na najbardziej strome pochylenia o wartości do 58 ‰.
Źródło: Opracowane na podstawie www.zelpage.cz