Tania Kuszetka 2.0
Podczas konferencji prasowej PKP Intercity, poświęconej przetargowi na zakup do 450 wagonów, Prezes Marek Chraniuk zwrócił uwagę na temat Taniej kuszetki.
Jak się wydaje dzięki zakupowi nowych jednostek przewoźnik będzie mógł reaktywować ten projekt i to w nowej formule.
Wagony dzienno-nocne
Wśród zamawianych wagonów będzie bowiem 26 (z opcją na 13 kolejnych) wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy. Jak wskazał Marek Chraniuk mogą one kursować chociażby na trasie Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin. Przy czym w jedną stronę wagony jechałyby jako klasyczne, sześcioosobowe przedziałowe jednostki 2.klasy, z powrotem zaś właśnie jako kuszetka, w której mogłoby podróżować czterech pasażerów.
To dobra opcja dla tych, którzy chcą zaoszczędzić na noclegu. Mogą noc spędzić w podróży, właśnie w kuszetce – mówił Marek Chraniuk.
Prezes PKP Intercity podkreślił, że będą to komfortowe wagony, oferujące nową jakość w nocnych podróżach. Stąd też podróż zamiast noclegu będzie warta rozważenia. Nowe wagony pojadą w składach kategorii średniej, dlatego też podróż będzie przystępna finansowo.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wagony będą przystosowane do kursowania z prędkością 200 km/h. Każdy wagon zostanie wyposażony w 9 przedziałów po 6 miejsc do siedzenia oraz leżenia oraz dwie toalety standardowe. Projekt miejsc siedzących i leżących wraz z elementami wyposażenia przeznaczonymi dla pasażerów oraz należy uzgodnić z zamawiającym w terminie 50 dni od podpisania umowy. Wiadomo natomiast, że w przedziale będą 4 leżanki (górne leżanki w stałej pozycji). Konstrukcja, funkcjonalność, wygląd i wymiary leżanek zostaną przedstawione do akceptacji zamawiającego po przedstawieniu przez wykonawcę propozycji. Leżanki powinny być zamocowane do ściany w sposób trwały i stabilny, a także posiadać zabezpieczenie przed niekontrolowanym opadnięciem oraz zabezpieczenie przed zsunięciem się leżącego.
Dolna leżanka powinna posiadać podwójną funkcjonalność tj. do leżenia i siedzenia. Pod dolnymi leżankami należy przewidzieć miejsce na duży bagaż. Dolna leżanka powinna posiadać możliwość jej wysunięcia celem zapewnienia większej (w stosunku do leżanki górnej) powierzchni do odpoczynku. Dolna leżanka powinna posiadać również stałe oparcia foteli, których złożone podłokietniki powinny tworzyć wraz z fotelami jednolitą i pełną, tapicerowaną powierzchnię, zachodzącą na wyłożenia podokienne i symetrycznie na przeciwną stronę bocznych płycin przedziału, pełniąc również funkcję wezgłowia leżanki. Nad górnymi leżankami powinna znajdować się przestrzeń bagażowa w postaci wnęki na całej szerokości przedziału, wyposażoną w reling.
Zapowiadają się więc ciekawe wagony, przy czym należy pamiętać, że sama koncepcja nie jest nowa. PKP Intercity wykorzystywały już wagony kuszetki w składach dziennych jako jednostki z miejscami do siedzenia.