Tallin: Plany finansowo-inwestycyjne estońskich kolei EVR do 2017 r.

inforail
18.04.2008 13:30

Według planów finansowych estońskich kolei Eesti Raudtee (EVR) – donosi kol. red. Natalia Don z agencji RŽD Partner – w okresie lat 2008-2017 w rozwój infrastruktury EVR zamierza zainwestować 5,8 mld koron (588,1 mln $), a na remont linii kolejowych 2 mld koron (202,8 mln $). Oznajmił to rzecznik prasowy EVR Urmas Glaze. Dodał jeszcze, że w ślad za żądaniami dyrektyw unijnych, EVR do stycznia 2009 r. zostanie jeszcze dalej restrukturyzowana na dwie filie-córki. Jedna zajmować się będzie rozwojem infrastruktury, a druga to będzie EVR Cargo.
Obecnie wydzieloną córką EVR jest zajmująca się przewozami pasażerskimi Edelraudtee z liniami do miejscowości Paldiski, Aagviidu oraz Riisipere, tallińska SKM Elektriraudtee, zajmująca się przewozami międzynarodowymi EVR Ekspress, a także budowana wspólnie z Polską, Litwą, Łotwą i Finlandią normalnotorowa Rail Baltica. Wydzieloną firmą jest także GoRail, obsługująca linie Tallin – Moskwa i Tallin —Petersburg. Do EVR należą także obsługujące ruch międzynarodowy autobusy Euroliner.
Estońskie koleje powstały w listopadzie 1870 roku, kiedy oddano do użytku normalnotorową linię kolejową Paldiski – Tallin – Narwa – Gattšina. Firma EVR powstała w 1918 r. po odzyskaniu niepodległości przez Estonię. W 1940 roku długość normalnotorowych linii kolejowych wynosiły już 1447 km. Po powstaniu ZSRR linie te przekuto na szerokotorowe. W dniu 1 stycznia 1992 roku koleje EVR (pełna nazwa Eesti Vabariigi Raudtee) odrodziły się, odziedziczając szereg mocno zużytego taboru oraz mocno wyeksploatowane linie.