Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tallin: Estonia rozważa powrót do rozstawu 1435

inforail
30.03.2010 12:54

Jak informuje estońskie radio Eesti Rahvusringhääling, estoński komisarz unijny Siim Kallas oznajmił agencji BNS, że estońskie koleje państwowe Eesti Raudtee (EVR) rozpatrują wstępny projekt całkowitego powrotu do normalnego (1435 mm) rozstawu torów. Projekt miałby zostać zrealizowany z pomocą unijną. W tym przypadku linie obsługujące tranzyt z Rosji rozstaw będzie podwójny lub przy zbudowaniu toru normalnego rozstawu, tor o szerokim (rosyjskim) rozstawie pozostanie. Oczywiście rozwiązania te będą wdrożone jeżeli rosyjski tranzyt w dalszym ciągu nie będzie maleć. Estonia w przyszłości preferować będzie budowę torów o rozstawie 1435 mm, jak to dzieje się w przypadku budowy trasy Rail Baltica. W 2009 r. EVR przewiozło 25,38 mln t towarów, o 0,7 mln t mniej niż w 2008 r., za co winiony jest brak bezpośredniego połączenia normalnotorowego z państwami członkowskimi UE. Przewozy tranzytowe EVR w 2009 r. wyniosły 20,33 mln t towarów, czyli 80,2% wszystkich przewozów, tutaj spadek w stosunku do roku 2008 wyniósł 7,9%. Ponieważ w związku z rozbudową pod petersburskiego portu bałtyckiego Ust Ługa wraz z siecią torów promowych, tranzyt rosyjski przez Estonię sukcesywnie maleje, Estonia nie widzi sensu dalszego zachowania sieci szerokotorowej.