Talgo RŻD po raz pierwszy liniowo. Przez Warszawę [ZDJĘCIA]
Pierwszy pociągnowego i szybszego połączenia Moskwa-Berlin, obsługiwanego przez Talgo,uroczyście odprawiono w sobotę z Moskwy. Trasa pociągu wiedzie przez Polskę,jednak nierozwiązana pozostaje kwestia przekraczania granicyrosyjsko-białoruskiej przez obywateli UE.
W inauguracji nowego połączenia brał udział ambasador RP wMoskwie Włodzimierz Marciniak. Pytany przez PAP o kwestię przekraczania granicyambasador powiedział, że przedstawiciele strony rosyjskiej „są świadomiproblemu i cały czas informują o tym, że chcą go rozwiązać w miarę szybko”.Dyplomata zastrzegł, że strona rosyjska nie deklaruje terminów, w jakich kwestiata mogłaby zostać rozwiązana.
Ambasador wskazał, że pociąg nie mógłby przejechać przezterytorium Polski bez współpracy z polską stroną i że za tę pomoc dziękował nasobotniej uroczystości minister transportu Rosji Maksim Sokołow.
Pasażerami pierwszego pociągu, który odjechał z DworcaKurskiego, byli w sobotę obywatele Rosji. Jeden z pasażerów, który trasęMoskwa-Berlin przejeżdża koleją dwa razy do roku powiedział PAP, że nie wiejeszcze, „na czym polega niezwykłość” nowego pociągu, niemniej podróż trwakrócej, a stacja końcowa jest wygodniejsza.
Pociąg będzie kursował dwa razy w tygodniu i pokonywał trasęMoskwa-Berlin w ciągu 20 godzin i 14 minut; dotąd podróż trwała 24,5 godziny.Tabor dla nowego połączenia wyprodukowała hiszpańska firma Patentes Talgo;wagony są wyposażone w automatyczny system zmiany szerokości torów. W ostatnichmiesiącach rosyjskie służby graniczne zmieniły stanowisko w sprawieprzekraczania granicy rosyjsko-białoruskiej przez obywateli państw trzecich,czyli np. krajów UE. Służby uznają, że ponieważ na granicy nie działająprzejścia otwarte dla ruchu międzynarodowego, mogą ją przekraczać wyłącznieobywatele Rosji i Białorusi. Obywatele państw trzecich byli na przejściachdrogowych z Białorusią zawracani i kierowani np. na łotewsko-rosyjskie czyukraińsko-rosyjskie przejścia graniczne. W październiku przedstawicielstwo UE wMoskwie rekomendowało obywatelom Unii przekraczanie granicy z Rosją od stronyUkrainy i Białorusi.
W listopadzie szef MSZ Rosji Siergiej Ławrow powiedział, żebyć może na granicy między Białorusią i Rosją powstaną tymczasowe punkty otwartedla ruchu międzynarodowego.
W Polsce nowy pociąg Moskwa-Berlin po przekroczeniu granicyz Białorusią w Terespolu zatrzymuje się w Warszawie, Poznaniu i Rzepinie. Wswoim pierwszym kursie Talgo do Warszawy dotarło opóźnione o pół godziny.
Skład nr 13/14 „Striż” kursuje w soboty i niedziele zestolicy Rosji do Niemiec, natomiast w kierunku Moskwy w niedziele iponiedziałki. Po drodze pociąg zatrzymuje się m.in. w Smoleńsku, Terespolu,Warszawie i Poznaniu. Skład odjeżdża o godz. 13:05 (czasu lokalnego) z DworcaKurskiego w Moskwie, w Warszawie Wschodniej zatrzymuje się ok. godz. 01:38,natomiast do Berlina dociera o godz. 07:19. W drogę powrotną, ze stacji BerlinOstbahnhof pociąg wyrusza o godz. 18:50, zatrzymuje się w Warszawie o godz.00:13, zaś do Moskwy dojeżdża o godz. 17:25. Na odcinku polskim wagony Talgoprowadzą lokomotywy PKP Intercity. Z Brześcia do Terespola połączenie obsługujejednostka EP07. Na odcinku z Terespola do Berlina część kursów prowadziwyłącznie lokomotywa EU44, pozostałe są obsługiwane z Terespola do Warszawyjednostką EP09, a dalej do stolicy Niemiec pojazdem EU44.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rosyjski skład Talgo jest zestawiony z 20 wagonów, z czego 2są technicznymi ? na początku i końcu pociągu. Podróżni mają do dyspozycji wsumie 216 miejsc – siedzące w 1. i 2. klasie, a także sypialne. Wagony sypialne1. klasy typu LUX wyposażono w prysznic i toaletę. Na pokładzie pociągów napasażerów czeka szereg udogodnień ? wygodne fotele, klimatyzacja, elektryczneogrzewanie, ekologiczne łazienki czy bezprzewodowy Internet. Nie zabrakło teżwagonu gastronomicznego i barowego. W składzie znalazły się również miejsca dlaosób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo wewnątrz pociągu, dla osóbniesłyszących, zamontowano ekrany LCD wyświetlające najważniejsze informacje natemat podróży.
Jak informowały koleje rosyjskie RŻD dzięki zastosowanemu w taborze rozwiązaniu zmniejszy się czas potrzebny na dopasowanie rozstawu szyn zestawu z obowiązującego w Rosji (1520 mm) do standardu europejskiego (1435 mm). Zmiana ta odbywać się będzie w Brześciu na Białorusi i potrwa 20 minut w porównaniu z dwoma godzinami potrzebnymi w starych taborach. Na początku lat 90. polscy inżynierowie stworzyli zestawy kołowe umożliwiające automatyczną zmianę rozstawu zestawów kołowych w wózkach wagonowych.
Bilety można nabyć na 60 dni przed terminem wyjazduwyłącznie w kasach międzynarodowych PKP Intercity, które prowadzą sprzedaż zapośrednictwem systemu przewoźnika rosyjskiego. Przy zakupie obowiązujedynamiczny system sprzedaży, więc ceny za przejazd ulegają zmianom. W oferciepodstawowej cena za przejazd z Warszawy do Moskwy w drugiej klasie zaczyna sięod 121 Euro, natomiast do Berlina od 56 Euro. Na podróżnych czekają takżezniżki. Seniorzy powyżej 60. roku życia oraz młodzież w wieku 12-26 lat mogąliczyć na 30% rabatu. Dodatkowo przy zakupie biletów dla dzieci do 12 latpodróżni otrzymają 50% zniżki.
„