Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Takie wagony już niebawem pojadą z Czech do Polski

inforail
22.02.2021 13:45

Testy nowych wagonów Českich Drah w Velimiu dobiegają końca. Za kilka miesięcy będą już kursować na trasach.

Stopniowo na linie będzie wyjeżdżać 10 pięciowagonowych pociągów, każdy o pojemności około 330 miejsc.

Jedne z najnowocześniejszych wagonów w Europie

- Te wagony mają najnowocześniejsze komponenty na rynku europejskim. Przykładowo, po raz pierwszy w Europie Środkowej w projekcie zastosowano technologię produkcji okien, która umożliwi łatwiejsze przejście sygnału telefonu komórkowego do wnętrza przy zachowaniu właściwości termoizolacyjnych szkła. Pozwoli to wyeliminować sporadyczne problemy podczas dzwonienia. Ale to nie jedyna nowość. Bezprzewodowe ładowarki do telefonów komórkowych będą miały swoją czeską premierę również w wagonach pierwszej klasy. Wagony będziemy rozmieszczać na linii z Pragi do Pilzna i Chebu, a także z Pragi przez Ústí nad Labem, Teplice i Most do Karlowych Warów i Chebu - wyjaśnia Ivan Bednárik, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.

Cała koncepcja łączy w sobie zalety pociągów dużych prędkości, takie jak stałe połączenia międzywagonowe, które pozwalają na bezbarierowe przejście przez cały pociąg i zapobiegają przedostawaniu się hałasu i pyłu z otoczenia zewnętrznego. Dzięki nowym pojazdom możliwe też będzie operacyjne wzmacnianie pociągów w godzinach szczytu i oferowanie pasażerom większej liczby miejsc.

 - Nowe wagony umożliwią bardziej komfortowe podróżowanie osobom na wózkach inwalidzkich, niewidomym czy niesłyszącym. Rodziny z dziećmi będą mogły skorzystać z kina dziecięcego lub przewijaka. Nie zapominamy również o rowerzystach, którzy znajdą tu sekcję do przewożenia rowerów. Wagony oferują również klimatyzację, łącze Wi-Fi, klasyczne gniazda i porty USB do ładowania elektroniki podróżnej. Składane stoły to oczywistość, tak jak regulowane fotele, które oprócz możliwości pracy w trakcie podróży zapewniają wysoki komfort - mówi Jiří Ješeta, zastępca dyrektora generalnego ČD ds. handlowych.

Także do Polski

Wagony o największej możliwej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h będą stopniowo dopuszczane do eksploatacji w Czechach oraz sąsiednich krajach europejskich, takich jak: Niemcy, Polska, Austria, Słowacja i Węgry. Po wykonaniu niezbędnych badań na torze Velim pojazdy zostaną przetransportowane zgodnie z umową na testy końcowe na Węgry. Wynika to z możliwości wykorzystania ich na trasach międzynarodowych. Harmonogram tych testów to marzec do kwietnia tego roku.