Tabor PKP Cargo – wagony
inforail
18.01.2013 11:54
Tabor PKP Cargo – wagony
PKP Cargo, jako największy towarowy przewoźnik kolejowy w Polsce, dysponuje potężną liczbą wagonów. Jeszcze u progu XXI wieku tabor spółki składał się z blisko 100 tysięcy wagonów. W dniu 31 grudnia 2011 r. PKP Cargo dysponowało 65 453 wagonami. Dodatkowo, eksploatowane było ok. 4 tysięcy wagonów obcych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wagony dzielą się na 10 rodzajów handlowych, około 60 serii i ponad 140 różnych typów. Niemal wszystkie stanowią własność Cargo, jedynie 4,7% jest leasingowanych, a 0,7% – wynajmowanych. Średni wiek wagonów wynosił na koniec 2011 roku 26,6 lat, czyli 7 lat mniej niż średnia dla lokomotyw. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż w 2010 r. 86,4% wagonów miało więcej niż 20 lat. Wynika to z faktu, iż większość obecnie eksploatowanych wagonów pochodzi z lat 70. i 80. XX wieku, kiedy to towarowe przewozy kolejowe realizowane przez koleje państwowe były znacznie większe. 98% wagonów było przystosowanych do prędkości maksymalnej 100 km/h, natomiast do ruchu międzynarodowego dostosowane było 67,5%.
Struktura parku wagonowego pozostaje od lat zbliżona. Ponad połowę ogólnej liczby taboru stanowiły węglarki budowy normalnej w liczbie ponad 36 tysięcy (56,3% taboru). Wagony te są użytkowane głównie w celu regularnego dowozu węgla kamiennego z kopalń do elektrowni. W węglarkach przewożone są również kruszywa, kamień wapienny, złom i drewno. Znacznie mniejszy udział stanowią drugie w kolejności węglarki typu F, budowy specjalnej (15,6% taboru). W tym typie znajdują się m. in. samowyładowcze wagony typu Talbot, z otwieranymi bocznymi klapami zsypowymi.
Istotny udział w taborze mają również platformy budowy normalnej i specjalnej, serii K i R oraz L i S (łącznie 16,3%). Platformy są wykorzystywane do przewozu dłużyc, taśm stalowych w rulonach, kontenerów i innych. Znacznie mniejszy udział mają wagony kryte, specjalne i z otwieranym dachem.
Z ostatnich zakupów, należy wymienić 424 węglarki zakupione w 2011 r. za 105,7 mln zł (250 tys. zł/szt.).
Wagony tworzyły w 2011 r. składy o średniej długości 29,2 wagonów, 431 metrów i ładowności 1319 t. Rocznie remontowane jest ok. 11 tysięcy wagonów.
W minionym dziesięcioleciu, tzn. w latach 2001-2010 tabor PKP Cargo zmniejszył się z początkowego poziomu blisko 100 000 wagonów aż o 30 300 wagonów, tj. o 31,9%. Wynikało to z dostosowania wielkości parku wagonowego do istniejącej rynku przewozowego. Zmniejszył się udział wagonów krytych (z 13% do 8%), za to zwiększył udział węglarek (z 67% do 71%) i platform (z 14% do 16%).
Tab. 1. Ilostan wagonów na dzień 31.12.2012 r.
Seria
|
Rodzaj
|
Liczba
|
T
|
Z otwieranym dachem
|
747
|
G
|
Kryte normalnej budowy
|
2 989
|
H
|
Kryte specjalnej budowy
|
1 899
|
K, R
|
Platformy normalnej budowy
|
5 600
|
L, S
|
Platformy specjalnej budowy
|
5 014
|
E
|
Węglarki normalnej budowy
|
36 859
|
F
|
Węglarki specjalnej budowy
|
10 330
|
Z
|
Cysterny
|
34
|
U
|
Specjalne
|
1 615
|
–
|
Służbowe
|
364
|
|
SUMA
|
65 451
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024