Tabor PKP Cargo – wagony

inforail
18.01.2013 11:54
PKP Cargo, jako największy towarowy przewoźnik kolejowy w Polsce, dysponuje potężną liczbą wagonów. Jeszcze u progu XXI wieku tabor spółki składał się z blisko 100 tysięcy wagonów. W dniu 31 grudnia 2011 r. PKP Cargo dysponowało 65 453 wagonami. Dodatkowo, eksploatowane było ok. 4 tysięcy wagonów obcych.

wagony_760

Wagony dzielą się na 10 rodzajów handlowych, około 60 serii i ponad 140 różnych typów. Niemal wszystkie stanowią własność Cargo, jedynie 4,7% jest leasingowanych, a 0,7% – wynajmowanych. Średni wiek wagonów wynosił na koniec 2011 roku 26,6 lat, czyli 7 lat mniej niż średnia dla lokomotyw. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż w 2010 r. 86,4% wagonów miało więcej niż 20 lat. Wynika to z faktu, iż większość obecnie eksploatowanych wagonów pochodzi z lat 70. i 80. XX wieku, kiedy to towarowe przewozy kolejowe realizowane przez koleje państwowe były znacznie większe. 98% wagonów było przystosowanych do prędkości maksymalnej 100 km/h, natomiast do ruchu międzynarodowego dostosowane było 67,5%.
Struktura parku wagonowego pozostaje od lat zbliżona. Ponad połowę ogólnej liczby taboru stanowiły węglarki budowy normalnej w liczbie ponad 36 tysięcy (56,3% taboru). Wagony te są użytkowane głównie w celu regularnego dowozu węgla kamiennego z kopalń do elektrowni. W węglarkach przewożone są również kruszywa, kamień wapienny, złom i drewno. Znacznie mniejszy udział stanowią drugie w kolejności węglarki typu F, budowy specjalnej (15,6% taboru). W tym typie znajdują się m. in. samowyładowcze wagony typu Talbot, z otwieranymi bocznymi klapami zsypowymi.
Istotny udział w taborze mają również platformy budowy normalnej i specjalnej, serii K i R oraz L i S (łącznie 16,3%). Platformy są wykorzystywane do przewozu dłużyc, taśm stalowych w rulonach, kontenerów i innych. Znacznie mniejszy udział mają wagony kryte, specjalne i z otwieranym dachem.
Z ostatnich zakupów, należy wymienić 424 węglarki zakupione w 2011 r. za 105,7 mln zł (250 tys. zł/szt.).
Wagony tworzyły w 2011 r. składy o średniej długości 29,2 wagonów, 431 metrów i ładowności 1319 t. Rocznie remontowane jest ok. 11 tysięcy wagonów.
W minionym dziesięcioleciu, tzn. w latach 2001-2010 tabor PKP Cargo zmniejszył się z początkowego poziomu blisko 100 000 wagonów aż o 30 300 wagonów, tj. o 31,9%. Wynikało to z dostosowania wielkości parku wagonowego do istniejącej rynku przewozowego. Zmniejszył się udział wagonów krytych (z 13% do 8%), za to zwiększył udział węglarek (z 67% do 71%) i platform (z 14% do 16%).
Tab. 1. Ilostan wagonów na dzień 31.12.2012 r.
Seria
Rodzaj
Liczba
T
Z otwieranym dachem
747
G
Kryte normalnej budowy
2 989
H
Kryte specjalnej budowy
1 899
K, R
Platformy normalnej budowy
5 600
L, S
Platformy specjalnej budowy
5 014
E
Węglarki normalnej budowy
36 859
F
Węglarki specjalnej budowy
10 330
Z
Cysterny
34
U
Specjalne
1 615
Służbowe
364
 
SUMA
65 451