Tabor PKP Cargo – lokomotywy
inforail
06.01.2013 16:21
Tabor PKP Cargo – lokomotywy
PKP Cargo to największy towarowy przewoźnik kolejowy w Polsce. Firma miała w 2011 r. 5,064 mld zł przychodów przy 398,6 mln zł zysku. W dniu 31 grudnia 2011 r. PKP Cargo dysponowało 2502 lokomotywami, z których 2493 stanowiło własność spółki. Wartość posiadanych środków transportu na koniec 2011 r. wyniosła 2132,2 mln zł.
Posiadany park taborowy lokomotyw dzieli się niemal równo na pojazdy elektryczne i spalinowe – odpowiednio 1225 i 1277 sztuk. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż większość pojazdów spalinowych stanowiły lokomotywy manewrowe. Spośród eksploatowanych pojazdów 92 były przeznaczone do prowadzenia lekkich pociągów towarowych w trakcji elektrycznej, 1129 do prowadzenia ciężkich pociągów w trakcji elektrycznej, 291 do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych, a 982 – do pracy manewrowej w trakcji spalinowej. W rezultacie, liniowy tabor do przewozu ładunków stanowiły w większości lokomotywy elektryczne.
Tabor PKP Cargo nie należy do młodych, o czym świadczy średni wiek taboru – 33,8 lat. Wskaźnik ten nie uwzględnia jednak modernizacji lokomotyw, które przeprowadzano licznie w ostatnich latach. Do zmodernizowanych lokomotyw należą:
- ET22 –47 szt.
- EU07 –24 szt.
- ST44 –35 szt.
- ST45 –5 szt.
- SM42 –49 szt.
Na koniec 2011 r. w taborze PKP Cargo było więc łącznie 160 zmodernizowanych lokomotyw.
Tab. 1. Ilostan lokomotyw na dzień 31.12.2012 r.
Rodzaj
|
Typy
|
Liczba
|
Manewrowe
|
SM31, SM42, SM48
|
930
|
Liniowe elektryczne towarowe
|
ET22
|
895
|
Liniowe spalinowe towarowe
|
ST43, ST44, ST45
|
227
|
Liniowe elektryczne dwuczłonowe
|
ET40, ET41, ET42
|
205
|
Lokomotywy spalinowe uniwersalne i pasażerskie
|
SU45, SU46, SP32, SP42
|
68
|
Liniowe elektryczne uniwersalne
|
EU06, EU07
|
92
|
Liniowe elektryczne wielosystemowe
|
EU43, EU45
|
9
|
Pozostałe
|
|
99
|
|
SUMA
|
2525
|
Podstawową lokomotywą liniową w taborze PKP Cargo była ET22 w liczbie 895 sztuk. Jej udział w taborze lokomotyw wyniósł na koniec 2011 roku 35%. Udział lokomotyw manewrowych serii SM42, SM31 i SM48 wyniósł 37%. Znacznie mniej liczne były lokomotywy liniowe spalinowe ST43, ST44 i ST45 –w liczbie 227 stanowiły 9% taboru. 205 ciężkich, dwuczłonowych lokomotyw ET40, ET41 i ET42 stanowiło 8% taboru.
Zmiany w taborze lokomotyw elektrycznych w taborze PKP Cargo obejmowały głównie sprzedaż lokomotyw pasażerskich do PKP Intercity. Sprzedano wszystkie EP09, a także większość EP07 i pokaźną liczbę EU07. Ponieważ liczba lokomotyw przewyższa potrzeby przewozowe, zakupy nowych pojazdów były symboliczne i obejmowały lokomotywy wielosystemowe. Wiekowość rozwiązań technicznych w podstawowych seriach lokomotyw, pochodzących z lat 60., stanowiła przyczynę modernizacji pojazdów.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024