Tabor PKP Cargo – lokomotywy

inforail
06.01.2013 16:21
PKP Cargo to największy towarowy przewoźnik kolejowy w Polsce. Firma miała w 2011 r. 5,064 mld zł przychodów przy 398,6 mln zł zysku. W dniu 31 grudnia 2011 r. PKP Cargo dysponowało 2502 lokomotywami, z których 2493 stanowiło własność spółki. Wartość posiadanych środków transportu na koniec 2011 r. wyniosła 2132,2 mln zł.

cargoloko_760

Posiadany park taborowy lokomotyw dzieli się niemal równo na pojazdy elektryczne i spalinowe – odpowiednio 1225 i 1277 sztuk. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż większość pojazdów spalinowych stanowiły lokomotywy manewrowe. Spośród eksploatowanych pojazdów 92 były przeznaczone do prowadzenia lekkich pociągów towarowych w trakcji elektrycznej, 1129 do prowadzenia ciężkich pociągów w trakcji elektrycznej, 291 do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych, a 982 – do pracy manewrowej w trakcji spalinowej. W rezultacie, liniowy tabor do przewozu ładunków stanowiły w większości lokomotywy elektryczne.
Tabor PKP Cargo nie należy do młodych, o czym świadczy średni wiek taboru – 33,8 lat. Wskaźnik ten nie uwzględnia jednak modernizacji lokomotyw, które przeprowadzano licznie w ostatnich latach. Do zmodernizowanych lokomotyw należą:
  • ET22 –47 szt.
  • EU07 –24 szt.
  • ST44 –35 szt.
  • ST45 –5 szt.
  • SM42 –49 szt.
Na koniec 2011 r. w taborze PKP Cargo było więc łącznie 160 zmodernizowanych lokomotyw.
Tab. 1. Ilostan lokomotyw na dzień 31.12.2012 r.
Rodzaj
Typy
Liczba
Manewrowe
SM31, SM42, SM48
930
Liniowe elektryczne towarowe
ET22
895
Liniowe spalinowe towarowe
ST43, ST44, ST45
227
Liniowe elektryczne dwuczłonowe
ET40, ET41, ET42
205
Lokomotywy spalinowe uniwersalne i pasażerskie
SU45, SU46, SP32, SP42
68
Liniowe elektryczne uniwersalne
EU06, EU07
92
Liniowe elektryczne wielosystemowe
EU43, EU45
9
Pozostałe
 
99
 
SUMA
2525
 
Podstawową lokomotywą liniową w taborze PKP Cargo była ET22 w liczbie 895 sztuk. Jej udział w taborze lokomotyw wyniósł na koniec 2011 roku 35%. Udział lokomotyw manewrowych serii SM42, SM31 i SM48 wyniósł 37%. Znacznie mniej liczne były lokomotywy liniowe spalinowe ST43, ST44 i ST45 –w liczbie 227 stanowiły 9% taboru. 205 ciężkich, dwuczłonowych lokomotyw ET40, ET41 i ET42 stanowiło 8% taboru.
Zmiany w taborze lokomotyw elektrycznych w taborze PKP Cargo obejmowały głównie sprzedaż lokomotyw pasażerskich do PKP Intercity. Sprzedano wszystkie EP09, a także większość EP07 i pokaźną liczbę EU07. Ponieważ liczba lokomotyw przewyższa potrzeby przewozowe, zakupy nowych pojazdów były symboliczne i obejmowały lokomotywy wielosystemowe. Wiekowość rozwiązań technicznych w podstawowych seriach lokomotyw, pochodzących z lat 60., stanowiła przyczynę modernizacji pojazdów.

lokoelektr20012010_760

lokomanewr20012010_760

lokospal20012010_760