Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tabor Kolei Śląskich tydzień przed wielkim przejęciem

inforail
01.12.2012 12:22
16 spalinowych zespołów trakcyjnych, dodajmy, używanych, dostarczy, formie dzierżawy, Kolejom Śląskim Sigma Tabor, która jako jedyna wystartowała w przetargu ogłoszonym przez przewoźnika. Wartość zamówienia to około 94 mln zł. Przypomnijmy, że 9 grudnia, wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy, Koleje Śląskie zastąpią na torach województwa śląskiego Przewozy Regionalne. Według zapowiedzi uruchomią wtedy każdego dnia 629 pociągów (w 57 tzw. obiegach). Obecnie liczba ta wynosi 480. 9 grudnia Koleje Śląskie mają dysponować 59 składami podstawowymi (w tym 26 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi) i 10 rezerwowymi. Część potrzebnego taboru stanowić mają właśnie spalinowe szynobusy jedno-, dwu- i trzyczłonowe. Od września trwały stosowne przetargi. Jeden z nich wobec braku chętnych dostawców taboru został powtórzony. W ostatnich dniach spółka opublikowała ogłoszenia o wyborze ofert.  W przetargu na dostawę ośmiu używanych spalinowych trójczłonowych jednostek ofertę złożyła spółka Sigma Tabor. Koleje Śląskie za trzyletnią dzierżawę tych pojazdów zapłacą 46 mln zł. Pojazdy mają być przekazane przewoźnikowi do 3 grudnia. Inny przetarg, obejmujący 36 używanych spalinowych zespołów trakcyjnych po naprawie głównej i modernizacji, został podzielony na pięć części. Jedyny chętny, także spółka Sigma Tabor, złożyła oferty na dwie z nich. Chodzi o dostawy dwóch pojazdów jednoczłonowych i dwóch dwuczłonowych oraz pojazdu jednoczłonowego i trzech dwuczłonowych. W środę Koleje Śląskie zaakceptowały obie te oferty. Za pięcioletni leasing ośmiu szynobusów zapłacą odpowiednio 22,3 mln zł i 25,9 mln zł. Pojazdy te mają dotrzeć do przewoźnika do 1 grudnia.  Żadna oferta nie wpłynęła natomiast w częściach przetargu dotyczących dostawy, do 1 grudnia 2012 roku, dwóch szynobusów dwuczłonowych, a także dostawy, do 1 czerwca 2013 roku, 13 szynobusów dwuczłonowych oraz 13 jednoczłonowych. Przedstawiciele Kolei Śląskich uspokajają, że to już drugie postępowanie przetargowe w tej sprawie i zgodnie z prawem mogą przystąpić do negocjacji z potencjalnymi oferentami.
Jeden z szt Sigmy na terenie FPS w Poznaniu (foto: K. Wach)
W środę wybrano także dostawcę nowego trójczłonowego spalinowego szynobusa kupowanego przez właściciela Kolei Śląskich, czyli samorząd regionu. W przetargu tym zaakceptowano wartą 14,5 mln zł jedyną ofertę sądeckiego Newagu. Skład ma zostać dostarczony do 20 grudnia.
SA138 Newagu w barwach województwa pomorskiego (foto: K. Wach)
Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail częścią taboru Kolei mają być klasyczne składy wagonowe. Po przeprowadzonych przetargach spółka na rok wydzierżawi 17 wagonów niemieckiej spółki Heros Rail Rent (za 141 tys. euro miesięcznie) oraz 50 wagonów spółki Ceske Drahy (za 420 tys. euro miesięcznie). Prowadzić je będzie 15 lokomotyw wynajętych na rok od konsorcjum firm Lotos Kolej i Railpool (za 1,273 mln euro miesięcznie).
35WE w barwach Kolei Śląskich (foto: Newag)
Z innych przetargów taborowych we wrześniu przewoźnik rozstrzygnął przetarg na 3-letnią dzierżawę z wykupem sześciu nowych sześcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które za 219,2 mln zł ma dostarczyć bydgoska PESA. W październiku wybrano ofertę sądeckiego Newagu w przetargu na zakup jednego nowego sześcioczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego, za 26,4 mln zł. Spółka zdecydowała też o rocznej dzierżawie z wykupem od warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej dwóch zmodernizowanych składów typu 14WE, za 10,3 mln zł.
14WE w barwach SKM Warszawa (foto: K.Wach)
Prócz pozyskiwanych jeszcze pojedynczych sztuk używanego taboru, spółka zamierza zdobyć część taboru rezerwowego z wolnej ręki. Według niedawnych informacji miałyby to być m.in. zestawy lokomotyw z wagonami oraz kolejne zespoły trakcyjne.
Koszty związane z pozyskaniem niezbędnego taboru mają zmieścić się w wartej ok. 470 mln zł, podpisanej 11 września, trzyletniej umowie spółki z samorządem na realizację kolejowego transportu publicznego w regionie. 19 listopada br. Koleje Śląskie podpisały z samorządem województwa umowę przedwstępną zobowiązującą strony do zawarcia kolejnej 5-letniej umowy – na okres od 1 stycznia 2016 roku do 31 grudnia 2020 roku.
EN 57 w barwach Kolei Śląskich (foto: K. Wach)