Szynobusy w Polsce – dane techniczne
SN81
Producent: KOLZAM Racibórz
Ilość miejsc siedzących: 66
Niska podłoga: nie
Ilość członów w pojeździe: 2
Układ osi: 1’A’+1’1′
Typ silnika spalinowego: Andoria 6CT107
Moc silnika spalinowego: 110 kW
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Masa służbowa: 23 200 kg
Długość pojazdu: 16 500 mm
Lata budowy: 1988-1990
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: 5 + 1 szerokotorowy
Właściciel: PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
Użytkownik: PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
Obsługiwane odcinki:
Lublin – Rzeczyca,
Czeremcha – Hajnówka
Czeremcha – Vysokolitovsk
Uwagi: w pojazdach w ramach napraw okresowych wprowadzono szereg zmian, m.in. zamontowano przejście międzywagonowe, czuwak aktywny i inne.
SA101
Producent: ZNTK Poznań
Ilość miejsc siedzących: 96
Niska podłoga: nie
Ilość członów w pojeździe: 2
Układ osi: 1’A’ + 1’1′
Typ silnika spalinowego: Deutz BF6L513RC
Moc silnika spalinowego: 200 kW
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Masa służbowa: 54 000 kg
Długość pojazdu: 30 920 mm
Lata budowy: 1990-1992
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: 3
Właściciel: PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
Użytkownik: PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
001 Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych w Krakowie
002-003 Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych w Gdyni
Obsługiwane odcinki:
SA101-001 Nowy Sącz – Tymbark
SA101-002, 003 Chojnice – Kościerzyna,
Uwagi: w ramach napraw okresowych w latach 90. XX wieku pojazdy serii SA101 dwukrotnie poddawano modernizacji zmieniając silnik oraz przekładnię z firmy Clark na Voith. Wagon doczepny oznaczony jest jako SA121.
SA102
Producent: ZNTK Poznań
Ilość miejsc siedzących: 144
Niska podłoga: nie
Ilość członów w pojeździe: 3
Układ osi: 1’A’ + 1’1′ + A’1′
Typ silnika spalinowego: Deutz BF6L513RC (2x)
Moc silnika spalinowego: 2x 200kW
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Masa służbowa: 82 000 kg
Długość pojazdu: 45 490 mm
Lata budowy: 1993-1996
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: 3
Właściciel: PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
Użytkownik: PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
001 Dolnośląski Zakład Przewozów Regionalnych we Wrocławiu
002, 003 Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych w Gdyni
Obsługiwane odcinki:
SA102-001 Jelenia Góra – Lwówek Śląski
SA102-002, 003 Gdynia Gł. – Kościerzyna, Gdynia Gł. – Hel
Uwagi: Szynobus serii SA102 jest rozwinięciem konstrukcyjnym szynobusu SA101. Zasadnicza różnica polega na tym iż SA102 jest dłuższy o trzeci, środkowy wagon oraz oba wagony skrajne wyposażone są w zespoły napędowe. Wagon doczepny oznaczony jest jako SA11.
SA104
Producent: KOLZAM
Racibórz
Ilość miejsc siedzących: 60
Niska podłoga: nie
Ilość członów w pojeździe: 2
Układ osi: A’A’ + 1’1′
Typ silnika spalinowego: MTU 6R183AA12H
Moc silnika spalinowego: 157 kW
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Masa służbowa: 38 800 kg
Długość pojazdu: 19 200 mm
Lata budowy: 1995
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: 1
Właściciel: PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
Użytkownik: PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych w Krakowie
Obsługiwane odcinki:
Kraków Główny – Wieliczka Rynek
Uwagi: Pojazd serii SA104 stanowi rozwinięcie konstrukcji szynobusów serii SN81. Wagon doczepny jest oznaczony jako SA122.
SA105
Producent: ZNTK Poznań
Ilość miejsc siedzących:
Niska podłoga: tak
Ilość członów w pojeździe: 1
Układ osi: A’1′
Typ silnika spalinowego: MAN D2866LUH21
Moc silnika spalinowego: 250 kW
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Masa służbowa: 24 000 kg
Długość pojazdu: 17000*/17720
Lata budowy: 2002-nadal
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: 5
Właściciel: 001, 002 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego 101, 102, 104 Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. 103 Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
Użytkownik: PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. 001, 002 Wielkopolski Zakład Przewozów Regionalnych w Poznaniu 101, 102 Lubuski Zakład Przewozów Regionalnych w Zielonej Górze 103 Podlaski Zakład Przewozów Regionalnych w Białymstoku
Obsługiwane odcinki:
SA105-001, 002 Gniezno – Września – Krotoszyn Leszno – Jarocin Leszno – Głogów
SA105-101, 102, 104 Gorzów – Zbąszynek. Zielona Góra – Żagań;
SA105-103 Siedlce – Hajnówka;
Uwagi:
Pierwsze dwa egzemplarze wyprodukowane w 2002 roku wyposażono w sprzęgi samoczynne Scharfenberga, jednoskrzydłowe drzwi boczne (2 szt.) i oznaczono numerami 001 oraz 002. Następne egzemplarze oznaczane numerami od 101 wzwyż wyposażono w klasyczne sprzęgi śrubowe oraz jedne drzwi dwuskrzydłowe.
* – dotyczy SA105-001, 002
SA106
Producent: PESA Bydogszcz
Ilość miejsc siedzących: 58
Niska podłoga: tak (30%)
Ilość członów w pojeździe: 1
Układ osi: B’2′
Typ silnika spalinowego: Iveco SVQE283*
Moc silnika spalinowego: 500 kW
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Masa służbowa: 42 000 kg
Długość pojazdu: 24 500 mm
Lata budowy: 2001-nadal
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: 10
Właściciel: 001, 002, 004-006, 010 Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego 003, 007-009 Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Użytkownik: PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. 001, 002, 004-006, 010 Kujawsko-Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych w Bydgoszczy 003, 007-009 Warmińsko-Mazurski Zakład Przewozów Regionalnych w Olsztynie
Obsługiwane odcinki:
SA106-001, 002, 004, 005, 006, 010 Toruń – Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek
Toruń – Grudziądz – Jabłonowo Pomorskie – Brodnica
Grudziądz – Laskowice Pomorskie – Wierzchucin – Szlachta/Czersk
Laskowice – Czersk
Bydgoszcz – Wierzchucin – Szlachta/Tuchola
SA106-003, 007-009 Olsztyn – Mrągowo – Mikołajki – Ełk Olsztyn – Pieniężno – Braniewo
Uwagi:
Szynobusy przystosowane do prowadzenia wagonu doczepnego, który musi posiadać własne ogrzewanie wnętrza.
* – pierwszy egzemplarz posiada silnik firmy MAN o mocy 500 kW
SA107
Producent: KOLZAM Racibórz
Ilość miejsc siedzących: 42
Niska podłoga: tak
Ilość członów w pojeździe: 1
Układ osi: A’1′
Typ silnika spalinowego: RABA D10UTSLL
Moc silnika spalinowego: 190 kW
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Masa służbowa: 23 300 kg
Długość pojazdu: 14 645 mm
Lata budowy: 2003-2004
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: 2
Właściciel: Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego
Użytkownik: PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Lubelski Zakład Przewozów Regionalnych w Lublinie
Obsługiwane odcinki:
Lublin – Kraśnik – Rzeczyca – Stalowa Wola Rozwadów.
Uwagi:
SA108
Producent: ZNTK Poznań
Ilość miejsc siedzących: 96+5
Niska podłoga: tak
Ilość członów w pojeździe: 2
Układ osi: A’1′ + 1’A’
Typ silnika spalinowego: MAN D2866LUH21 (2x)
Moc silnika spalinowego: 2x 250 kW
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Masa służbowa: 54 000 kg
Długość pojazdu: 34 800 mm
Lata budowy: 2003
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: 5
Właściciel: SA108-001-005
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
Użytkownik: PKP Przewozy Regionalna Sp. z o.o. Wielkopolski Zakład Przewozów Regionalnych w Poznaniu
Obsługiwane odcinki:
Gniezno – Września – Krotoszyn
Poznań – Wągrowiec – Gołańcz
Leszno – Jarocin
Leszno – Ostrów Wielkopolski
Leszno – Wolsztyn – Zbąszynek
Poznań – Wolsztyn
Krzyż – Piła – Lipka Krajeńska
Uwagi:
SA109
Producent: KOLZAM Racibórz
Ilość miejsc siedzących: 62 + 11 rozkładanych
Niska podłoga: tak
Ilość członów w pojeździe: 2
Układ osi: A’1’+1’A’
Typ silnika spalinowego: RABA D10UTSLL (2x)
Moc silnika spalinowego: 2x 190 kW
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Masa służbowa: 45 000 kg
Długość pojazdu: 27 896 mm
Lata budowy: 2003-nadal
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: 10
Właściciel:
SA109-001 Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
SA109-002, 009 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
SA109-003, 004 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
SA109-005 Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
SA109-006 Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
SA109-007, 010 Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego
SA109-008 Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego
Użytkownik:
PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
SA109-001 Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych w Koszalinie
SA109-002, 009 Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych w Krakowie
SA109-003, 004 Dolnośląski Zakład Przewozów Regionalnych we Wrocławiu
SA109-005 Śląski Zakład Przewozów Regionalnych w Katowicach
SA109-006 Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych w Gdyni
SA109-007, 010 Podkarpacki Zakład Przewozów Regionalnych w Rzeszowie
SA109-008 Opolski Zakład Przewozów Regionalnych w Opolu
Obsługiwane odcinki:
SA109-001 Kołobrzeg – Goleniów
SA109-002 Sucha Beskidzka – Żywiec
SA109-003, 004 Kamieniec Ząbkowicki – Jaworzyna Śląska – Legnica
SA109-005 Częstochowa – Lubliniec
SA109-006 Lębork – Łeba
SA109-007, 010: Rzeszów – Przeworsk – Jarosław – Horyniec Zdrój, 1 pociąg Dębica – Rzeszów, Dębica – Mielec – Tarnobrzeg.
SA109-008 Kędzierzyn Koźle – Nysa – Kamieniec Ząbkowicki.
Uwagi:
SA110 (SA112)
Producent: MAN, Waggonfabrik Uerdingen
Ilość miejsc siedzących: (dla trójczłonu): 228
Niska podłoga: nie
Ilość członów w pojeździe: 2 (człon doczepny oznaczenie: SA112)
Układ osi: B’2′ (wagon SA110), 2’2′ (wagon SA112)
Typ silnika spalinowego: MAN
Moc silnika spalinowego: 331 kW
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Masa służbowa: 142 t (dla trójczłonu)
Lata budowy: 1964-1966
Ilość dostarczonych do Polski egzemplarzy:
SA110 (wagon silnikowy) – 14 szt.
SA112 (wagon doczepny) – 5 szt.
Właściciel:
Polsko-niemiecka spółka powołana przez Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski i DB Regio tylko i wyłącznie dla przekazania pojazdów VT524 (SA110/SA112) od DB Regio do użytkowania w Polsce.
Użytkownik: PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
Obsługiwane odcinki: Kołobrzeg – Goleniów, Szczecinek – Runowo Pomorskie
Kołobrzeg – Szczecinek (1 para)
Uwagi: Pojazdy obecnie oczekują na dopuszczenie do ruchu, które planowane jest w połowie maja 2005 r.
PRODUCENCI SZYNOBUSÓW w Polsce
1. KOLZAM Racibórz
ul. 1-go Maja 4
47-400 Racibórz
Serie obecnie produkowane: SA107, SA109
2. Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding
ul. Zygmunta Augusta 11
85-082 Bydgoszcz
Serie obecnie produkowane: SA106
3. Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Poznaniu
ul. Robocza 4
61-538 Poznań
Serie obecnie produkowane: SA105, SA108