Szybsza podróż w lubuskim
inforail
06.06.2013 14:15
Szybsza podróż w lubuskim
5 czerwca uroczyście podsumowano projekt modernizacji linii kolejowej nr 358 na odcinku Zbąszynek –Czerwieńsk wraz z budową łącznicy omijającej stację Czerwieńsk. Dzięki tej inwestycji czas podróży na trasie Zielona Góra – Zbąszynek skróci się o około 30 minut. Inwestycja ta jest dowodem na to, że inwestycje kolejowe są jednym z priorytetów zarządu województwa. W uroczystości udział wzięli m.in. marszałek Elżbieta Polak wiceminister Andrzej Massel oraz poseł Bożenna Bukiewicz. Na miejsce realizacji inwestycji uczestniczy imprezy wyruszyli pociągiem ze stacji Zielona Góra.
Podczas otwarcia łącznicy marszałek Elżbieta Polak mówiła o inwestycjach w infrastrukturę transportową, których w Lubuskiem jest wiele. – Należy podkreślić, że w ostatnich dniach mamy wiele pozytywnych informacji na temat inwestycji drogowych i połączeń kolejowych w naszym regionie. Niedawno uruchomiono węzeł autostradowy w Jordanowie, wczoraj rząd zdecydował o przyspieszeniu budowy trasy ekspresowej S-3 i już wkrótce ma być rozpisany przetarg na jej kolejne odcinki, m.in. Sulechów –Legnica, a oddana dziś do użytku łącznica, to największa kolejowa inwestycja w naszym regionie. Są to z pewnością dobrze zainwestowane pieniądze, które pozwolą Lubuszanom podróżować pociągiem szybciej i w lepszych warunkach –powiedziała marszałek.
Elżbieta Polak przypomniała również, że niezagrożona jest inna kolejowa inwestycja tzw. „Odrzanka”, czyli połączenie kolejowe na trasie Wrocław –Zielona Góra –Szczecin i podkreślała rolę lubuskich parlamentarzystów, zabiegających o budowę łącznicy na trasie Zielona Góra –Sulechów.
– Dziś możemy z satysfakcją powiedzieć, że udało się doprowadzić do końca trudną inwestycję, której realizacja jeszcze kilka lat temu wydawała się mało prawdopodobna. Jednak współpraca parlamentarzystów różnych opcji politycznych na rzecz Ziemi Lubuskiej przyniosła znakomity efekt. Dzięki temu w połączenia kolejowe w naszym regionie zainwestowano ponad 73 miliony złotych, co pozwoliło nie tylko wybudować łącznicę, ale również zmodernizować linię ze Zbąszynka do Gorzowa Wlkp.- mówiła poseł Bożenna Bukiewicz
– Ta inwestycja była jedną z największych, jakie w ostatnich latach realizuje się w ogóle w Polsce. Dzięki niej czas podróży pociągiem z Zielonej Góry do Poznania skróci się do 1 godziny 40 minut, co będzie stanowić atrakcyjną alternatywę dla drogowych połączeń na tej trasie. Nowoczesna łącznica na trasie z Zielonej Góry do Poznania na pewno przyczyni się też do ożywienia komunikacji kolejowej w tym regionie ponieważ zwiększy się jej przepustowość i bezpieczeństwo jazdy –zapewniał Andrzej Massel wiceminister Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Modernizacja infrastruktury kolejowej jest niezwykle istotna dla poprawy dostępności komunikacyjnej, konkurencyjności regionu oraz jego rozwoju gospodarczego. W związku z tym Zarząd Województwa Lubuskiego zdecydował o wpisaniu przedmiotowego projektu na listę kluczowych inwestycji realizowanych w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Celem projektu była modernizacja linii kolejowej na odcinku Zbąszynek –Czerwieńsk oraz budowa nowego toru tzw. łącznicy umożliwiającej ominięcie stacji węzłowej w Czerwieńsku. Dotychczas przejazd pociągiem z Zielonej Góry do Zbąszynka był wydłużony z powodu konieczności zmiany kierunku jazdy właśnie w Czerwieńsku. Poza tym, stan techniczny całej trasy pozwalał na rozwinięcie prędkości maksymalnie do 80 km/h i z roku na rok ulegał stopniowej degradacji. Efektem projektu jest natomiast skrócenie czasu podróży, zwiększenie przepustowości linii, poprawa bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz zwiększenie stopnia ochrony środowiska. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
Już od 9 czerwca 2013r. w ramach korekty rocznego rozkładu jazdy pociągów, po nowej łącznicy pojadą pierwsze pociągi pasażerskie w tym PKP Intercity do Warszawy i Gdyni oraz Przewozów Regionalnych do Poznania. Najkrótszy czas przejazdu z Zielonej Góry do Poznania wyniesie 1h 40 min.
Warto zaznaczyć, że w ramach kluczowych inwestycji LRPO wyremontowano również tory od Zbąszynka aż do samego Gorzowa Wlkp. dzięki czemu po otwarciu łącznicy powstał zmodernizowany kolejowy ciąg komunikacyjny łączący obie stolice naszego województwa. Aby wykorzystać ten potencjał realizujemy kolejny projekt w ramach LRPO, którego przedmiotem jest zakup czterech nowoczesnych pojazdów pasażerskich. Będą to pojazdy najnowszej generacji z serii „Link”produkcji Pesa Bydgoszcz, które są również dostarczane dla kolei niemieckich i czeskich. Dwa z nich już od grudnia 2013 roku umożliwią nam uruchomienie bezpośrednich połączeń Zielona Góra –Gorzów Wlkp., których obecnie na tej trasie nie ma.
Kolejnym projektem, dla którego otwarcie łącznicy ma kluczowe znaczenie jest, wspólny z województwem zachodniopomorskim, zakup elektrycznych pojazdów pasażerskich, z których dwa kursować będą na trasie Nowa Sól –Zielona Góra –Poznań. Nowoczesne pojazdy na odcinku Zbąszynek –Poznań będą mogły rozwijać prędkość do 160km/h, dzięki czemu czas jazdy ulegnie dalszemu skróceniu.
Całkowita wartość projektu: 73,2 mln zł
Dofinansowanie: 35,7 mln zł
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024