Szybciej ze Szczytna do Ełku i Olsztyna
Ponad godzinę krótszepodróże koleją ze Szczytna do Ełku i o kwadrans krócej ze stolicy do Olsztyna.Lepszy dostęp do pociągów, wygodniejsza obsługa na stacjach i przystankach.
W Krajowym Programie Kolejowym, który trafił do konsultacji,zapisano ponad 1,5 mld zł na podstawowe projekty kolejowe w województwiewarmińsko ? mazurskim.
– Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy,obiecujący początek działalności lotniska w Szymanach, budowa kanału przezMierzeję Wiślaną oraz programy budowy dróg zapewnią zdecydowaną poprawę systemukomunikacji Warmii i Mazur oraz dogodne połączenie w regionie i z całym krajem? mówi Jerzy Szmit podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury iBudownictwa.
Dla mieszkańców województwa i podróżujących po liniachkolejowych Warmii i Mazur efektem prac będzie skrócenie podróży i lepszaobsługa na stacjach i przystankach.
Dzięki modernizacji i elektryfikacji trasy z Olsztyna doEłku, przez Korsze pojedziemy o prawie 40 min krócej (jest 2h 24 min będzie ok.1h 47 min). O około 1h 22 min skróci się podróż w relacji Olsztyn ? Szczytno ?Ełk (z 3h 33 min do ok. 2h 11 min). Krótsze będą podróże na trasie Działdowo ?Olsztyn (ok. 16 min) i tym samym o kwadrans skróci się dojazd z Olsztyna doWarszawy.
– W poprzedniej perspektywie modernizacja kolei objęła linięna obrzeżach województwa. Obecna perspektywa i KPK zakładają znaczącą poprawępodroży koleją w regionie. Mieszkańcy Warmii i Mazur będą mogli korzystać zkrótszych podróży m.in. z Olsztyna do Ełku, Korsz, Braniewa i Działdowa. Dziękiinwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwiększy się atrakcyjnośćregionu i znaczenie kolei dla gospodarki ? mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PolskichLinii Kolejowych S.A.
Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy wwojewództwie warmińsko – mazurskim przewiduje 7 projektów o łącznej wartościponad 2,3 mld zł. Na liście podstawowej jest 5 projektów za ponad 1,5 mld zł.Lista rezerwowa obejmuje 2 projekty o wartości około 750 mln zł. – Propozycjarozwoju kolei w województwie warmińsko-mazurskim, przedstawiona w KrajowymProgramie Kolejowym, dla mieszkańców oznacza wygodniejszą obsługękomunikacyjną. To również otwarcie regionu i większe możliwości dla gospodarkii korzystniejsze warunki dla rozwoju turystyki ? uważa Artur Chojecki, wojewodawarmińsko-mazurski.
Projekty na liściepodstawowej:
Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk ? Korsze wrazz elektryfikacją (POIiŚ)
Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo ?Olsztyn (PO PW)
Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Ełk ? Szczytno(PO PW)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo ? Braniewo(RPO)
Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom. ? Iława ?Olsztyn ? Korsze (śr. krajowe)
Lista rezerwowa
Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok ? Suwałki? Trakiszki (gr. państwa) (CEF)
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rewitalizacja linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn ?Gutkowo (RPO)
Podstawowe efekty prac – skrócenie czasu przejazdu:
w relacji Korsze ? Ełk o ok. 32 min z 1h 36 min do ok. 1h 04min;
w relacji Olsztyn ? Korsze o ok. 5 min z obecnych 48 min dook. 43 min;
w relacji Olsztyn – Korsze ? Ełk o ok. 37 min z 2h 24 min dook. 1h 47 min;
w relacji Działdowo ? Olsztyn o ok. 16 min z 1h 17 min dook. 1h 01 min;
w relacji Warszawa Centr.? Olsztyn Główny o ok. 16 min z 2h28 min do ok. 2h 12 min;
w relacji Iława ? Olsztyn o ok. 6 min z obecnych 50 min dook. 44 min;
w relacji Szczytno ? Ełk o ok. 1h 22 min z 2h 54 min do ok.1h 32 min;
w relacji Olsztyn ? Szczytno ? Ełk o ok. 1h 22 min z 3h 33min do ok. 2h 11 min;
w relacji Gutkowo ? Braniewo: obecny czas jazdy: 1h 49 min;docelowy czas jazdy przy maksymalnej prędkości 120 km/h: ok 1h 18 min;
w relacji Białystok ? Ełk ? Suwałki do ok. 1h 29 min.
„