Szybciej z Rzeszowa do Krosna
PKP Polskie LinieKolejowe przygotowują się do budowy łącznicy kolejowej, która skróci czas jazdyz Rzeszowa do Krosna, Sanoka i Zagórza. Do piątku będą trwać konsultacjespołeczne w sprawie tej inwestycji.
Jak poinformowała PAP Dorota Szalacha z PKP PLK,rozpatrywane są trzy warianty przebiegu trasy. „Dzięki konsultacjom przywyborze wariantu uwzględnić będziemy mogli uwagi lokalnej społeczności” -dodała.
Projekt przewiduje budowę linii kolejowej (łącznicy), którapołączy istniejące linie nr 106 i 108. Celem jest skrócenie czasu jazdypociągów między Rzeszowem a Krosnem, Sanokiem i Zagórzem. Łącznica wyeliminujekonieczność jazdy do Jasła i tam zmiany kierunku jazdy pociągu, a także skróciczas przejazdu, w zależności od wybranego wariantu od 30 do 40 minut. Powykonaniu wszystkich prac pociągi będą mogły jechać z prędkością do 100 km/h.
Szalacha podkreśliła, że budowa łącznicy umożliwiuruchomienie szybkich połączeń regionalnych między tymi miastami, a takżestworzy bardziej dogodne warunki do wydłużania połączeń dalekobieżnych.”Poprawi się dostępność południowej części województwa w dojazdach domiejsc pracy i nauki, jak również w celach turystycznych” – zaznaczyła.
Do konsultacji wskazano trzy warianty przebiegu inwestycji,spośród których zostanie wybrany najlepszy.
W wariancie pierwszym, konieczna byłaby budowa mostu narzece Jasiołce; długość łącznicy wynosiłaby prawie 3,2 km. Szacunkowy koszttego wariantu to ok. 58,8 mln zł.
Niewiele dłuższa (3,5 km) byłaby łącznica w warianciedrugim, który zakłada budowę tunelu. Koszt tego zadania oszacowano na ok. 96,2mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wariant trzeci zakłada jak największe skrócenie czasu jazdy.Planuje się, że czas przejazdu pomiędzy Rzeszowem a Krosnem skróciłby się o ok.40 minut. Inwestycja przebiegałaby na znacznej długości wzdłuż zachodniegobrzegu rzeki Wisłok. Długość łącznicy w tym wariancie wynosi prawie 13 km.Byłaby ona najdroższa, koszt powstania łącznicy to ok. 246,7 mln zł.
Jak zaznaczyła Szalacha, obecnie trwa opracowywanie studiumwykonalności i materiałów do decyzji środowiskowej. Prace te wykonujekonsorcjum spółek Getinsa Polska z Warszawy i Getinsa-Payma z Madrytu, z którymPKP PLK podpisały umowę w grudniu 2015 r. „Projekt na wstępnym etapie,dlatego wszystkie potencjalne warianty są jeszcze możliwe” – dodała.
Inwestycja finansowana będzie w ramach Regionalnego ProgramuOperacyjnego województwa podkarpackiego na lata 2014-2020. Zadanie wpisane jestrównież do Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 oraz do KontraktuTerytorialnego dla województwa podkarpackiego. Zakończenie budowy wstępnieplanowane jest na koniec 2020 r.
„