Szybciej na Hel, szybciej do Kościerzyny
inforail
23.10.2011 20:00
Szybciej na Hel, szybciej do Kościerzyny
Podróż pociągiem po dwóch regionalnych trasach województwa pomorskiego będzie szybsza –poinformowała Ewa Symonowicz-Ginter z gdańskiego Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. Chodzi o linie z Redy do Helu i z Gdyni do Kościerzyny. Ich modernizacja będzie kosztowała blisko ćwierć miliarda złotych. Umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych podpisano 5 października 2011 roku. Obejmują one zadania: ”Rewitalizacja i modernizacja tzw. ,,Kościerskiego korytarza kolejowego”–odcinka Kościerzyna –Gdynia linii kolejowej nr 201”- Etap I oraz ”Rewitalizacja i modernizacja tzw. „Helskiego korytarza kolejowego”–linii kolejowej nr 213 Reda –Hel”. Projekty są współfinansowane z UE –EFRR, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.
”Rewitalizacja i modernizacja tzw. ,,Kościerskiego korytarza kolejowego”–odcinka Kościerzyna –Gdynia linii kolejowej nr 201”- Etap I
Zakres prac obejmuje w szczególności: kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,530 km toru, kompleksową naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów –1,615 km toru, kompleksową naprawę bieżącą na długości 60,329 km toru, lokalne wzmocnienie podtorza, wymianę 4 rozjazdów, zabudowę dwóch nowych rozjazdów na odbudowywanym posterunku odgałęźnym Glincz, co umożliwi w przyszłości przywrócenie połączenia między liniami kolejowymi nr 201 i 229, zmianę sposobu zabezpieczenia przejazdów i przejść dla pieszych – instalację 3 kompletów urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej i 1 kompletu telewizji przemysłowej, a także naprawę nawierzchni na 20 przejazdach, naprawę istniejących peronów i urządzeń do obsługi podróżnych na 13 stacjach i przystankach osobowych oraz budowę peronu i urządzeń obsługi podróżnych na 1 przystanku osobowym wraz z ustawieniem małych wiat i wymianą oświetlenia, naprawę 11 obiektów inżynieryjnych, w tym 10 wiaduktów kolejowych i 1 mostu, modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz modernizację urządzeń elektroenergetycznych i urządzeń łączności kolejowej.
Przypomnijmy, że trasa Kościerzyna –Gdańsk Osowa jest linią jednotorową, natomiast na odcinku Gdańsk Osowa –Gdynia Główna dwutorową. Jest to linia o dużym znaczeniu dla pasażerskich przewozów regionalnych, szczególnie popularna w czasie wakacji, jak również towarowych. Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna-Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa-Gdynia, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o około 20 – 30 minut w zależności od taboru oraz poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Koszt całkowity projektu wynosi 106 628 145,56 PLN brutto, w tym wartość prac projektowych i robót budowlanych 104 346 268,90 PLN brutto. Jak informuje PKP PLK inwestycja przyczyni się do poprawy spójności i efektywności regionalnego systemu transportowego. Ponadto rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 201 przyczyni się zarówno do poprawy dostępności mieszkańców do rynków pracy i edukacji, jak również poprawy dostępności do obszarów unikatowych pod względem naturalnych zasobów przyrodniczych oraz atrakcyjnych turystycznie i inwestycyjnie (Szwajcaria Kaszubska, Bory Tucholskie). Projekt rewitalizacji i modernizacji korytarza kościerskiego jest ściśle powiązany z realizacją projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A. Etap I w ramach POIiŚ 2007 –2013, koordynowanego przez Spółkę PKM S.A.i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Szerzej na temat projektu Pomorskiej Kolei Metropolitarnej, który został zaprezentowany na objazdowej konferencji „Kolej siłą polskiej gospodarki”napiszemy wkrótce na łamach InfoRail.
”Rewitalizacja i modernizacja tzw. „Helskiego korytarza kolejowego”–linii kolejowej nr 213 Reda-Hel”
Zakres prac na odcinku Reda – Hel obejmuje natomiast: kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 10,797 km, kompleksową naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów na długości 23,305 km, kompleksową naprawę bieżącą na długości 24,055 km, lokalne wzmocnienie podtorza, wymianę 11 rozjazdów, zmianę sposobu zabezpieczenia przejazdów i przejść dla pieszych – instalację 23 kompletów urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej i 10 kompletów telewizji przemysłowej, a także naprawę nawierzchni na 90 przejazdach, naprawę istniejących peronów i urządzeń do obsługi podróżnych na 14 stacjach i przystankach osobowych wraz z ustawieniem małych wiat i wymianą oświetlenia, naprawę 5 obiektów inżynieryjnych, w tym 2 wiaduktów kolejowych i 3 mostów, modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz modernizację urządzeń elektroenergetycznych i urządzeń łączności kolejowej.
Linia Reda –Hel jest linią jednotorową, czynną, niezelektryfikowaną, pasażersko-towarową. Jest również jedną z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce. Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości do 100 km/h (a na odcinku Puck –Władysławowo do 90km/h), a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 15 – 25 minut w zależności od zastosowanego taboru oraz poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Koszt całkowity projektu wynosi 117 171 171,32 PLN brutto, w tym wartość prac projektowych i robót budowlanych 114 837 974,79 PLN brutto. Jak informuje PKP PLK projekt ma ponadregionalny charakter, gdyż trasa kolejowa z Redy do Helu posiada status linii kolejowej o znaczeniu państwowym. Inwestycja zapewni sprawniejszy dojazd do popularnych, szczególnie w czasie wakacji miejscowości (Puck, Władysławowo, Jastarnia, Hel). PKP PLK zakłada, że rewitalizacja linii kolejowej przyczyni się zarówno do poprawy dostępności mieszkańców do rynków pracy i edukacji, jak również poprawy dostępności do obszarów unikatowych pod względem naturalnych zasobów przyrodniczych oraz atrakcyjnych turystycznie (Półwysep Helski). Realizacja projektu przyczyni się także do odciążenia systemu transportu drogowego. Zrewitalizowana linia kolejowa będzie alternatywą dla drogi wojewódzkiej nr 216 i przyczyni się do zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko naturalne.
Termin realizacji kontaktów wynosi 27 miesięcy od dnia podpisania umowy. Obydwa zadania w systemie „projektuj-buduj”zrealizuje firma Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024