Szybciej do Trójmiasta od strony Bydgoszczy
Modernizacja linii z Bydgoszczy do Trójmiasta poprawi dostęp podróżnych do kolei. Port morski w Gdyni będzie mógł zwiększyć odprawę ładunków przewożonych pociągami.
Przebudowa stacji i przystanków, dodatkowe tory, elektryfikacja linii – umożliwią atrakcyjniejszą ofertę połączeń pasażerskich i towarowych. Realizowane są dwa pierwsze kontrakty. Z początkiem 2022 r. planowane jest ogłoszenie kolejnych przetargów na roboty. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ubiega się o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zakres prac
Finalny zakres inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na liniach Chorzów Batory – Bydgoszcz – Tczew (nr 131) i linii Maksymilianowo – Gdynia (nr 201), ważnych dla przewozów pasażerskich i towarowych, uwzględnia decyzję (wrzesień 2018 r.) o włączeniu szprychy CPK w linię kolejową nr 131 na odcinku Bydgoszcz – Tczew. Znaczący ruch towarowy ma być prowadzony na liniach nr 201 (kierunek Gdynia) i 201/203 (kierunek Gdańsk). Konieczne ustalenie nowego zakresu projektu modernizacji linii 201 i nowych kosztów wymagało zmiany terminów realizacji. Od 2020 r. o realizacji projektu do 2027 r. i zakresie oraz szczegółach elektryfikacji wiedzą organizatorzy przewozów pasażerskich i partnerzy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przeanalizowany zakres projektu został rozszerzony m. in. o budowę trzeciego toru od Gdańska Osowy do Gdyni, budowę nowego przystanku Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, utworzenie bajpasu od Kiełpinka przez Starą Piłę i Glincz do Kartuz (po liniach nr 229 i 234), jako alternatywnego połączenia Trójmiasta z Kartuzami nie tylko na czas modernizacji linii Maksymilianowo – Gdynia (nr 201), budowę dodatkowego toru na całej długości linii 201 oraz zwiększenie prędkości do 160 km/h na odcinku od Maksymilianowa do Kościerzyny.
Konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne były ważnym etapem prac. Dla PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to istotny społecznie kontakt z gminami, zarządcami infrastruktury drogowej oraz mieszkańcami. Efektem spotkań były niezbędne modyfikacje zakresu projektu. zwiększenie działań na rzecz bezpieczeństwa, m. in. budowa bezkolizyjnych skrzyżowań nad lub pod torami.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Realizacja projektu zakłada podział linii nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Gdynia o długości 170 km na 7 kontraktów realizacyjnych. Prace na kontraktach będą rozpoczynały się sukcesywnie w latach 2023-2024 i kończyły 2026-2027.
Będzie możliwość dojazdu koleją z Gdańska do Kartuz i Somonina na czas modernizacji linii 201. W ramach pierwszego z kontraktów – planowanych do ogłoszenia w przyszłym roku – zostanie zmodernizowana linia od Somonina do Kartuz (nr 214). Prace na tej linii mają zakończyć się z początkiem 2024 r. Wówczas zostanie zmodernizowana w pełni linia Kartuzy – Glincz (nr 229) wraz ze stacją Kartuzy i budową nowej łącznicy.
Bajpas
Bajpas ma stanowić docelowo alternatywne połączenia Gdańska z Kartuzami – zgodnie z deklaracją Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Zakończenie wszystkich prac na bajpasie to koniec 2022 r. Zakładane efekty będą po wybudowaniu mijanki w Dzierżążnie, modernizacji stacji Kartuzy i budowie nowej łącznicy. Te prace zakończą się z początkiem 2024 r., wraz z pracami na linii Somonino – Kartuzy (nr 214).
Inwestycja PLK zwiększy możliwości kolei w połączeniach Bydgoszczy oraz Kaszub z Trójmiastem. Poprawi się oferta w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Dostęp do kolei ułatwią nowe perony. Zwiększona częstotliwość i punktualność kursowania pociągów pasażerskich umożliwi ich lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna i, odpowiednio, do 140 km/h oraz 100 km/h na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h). Poprawi się przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Podróżni zyskają lepszy dostęp do kolei, a port w Gdyni możliwość odprawy większej liczby towarów. Budowa skrzyżowań bezkolizyjnych oraz dróg dojazdowych ograniczy liczbę przejazdów w poziomie toru. Zamontowane będą dodatkowe zabezpieczenia.