Sklep spożywczy, apteka, restauracja czy butik ? to tylkoniektóre przykłady zagospodarowania powierzchni komercyjnych na dworcachkolejowych. Mało kto spodziewa się jednak, że w podobnej przestrzeni możedziałać również teatr. Tymczasem taka forma działalności w obiektach PKP S.A.staje się coraz bardziej popularna.
Na Pomorzu
Na północy Polski, w podziemiach zmodernizowanego dworca, funkcjonuje TeatrGdynia Główna. Instytucja zainaugurowała swoją działalność w ubiegłym rokupremierą spektaklu lalkowego dla dzieci. To jednocześnie najmłodszy spośródteatrów obecnych na dworcach kolejowych. Mimo stosunkowo krótkiej działalności,placówka funkcjonuje bardzo prężnie ? w ciągu pierwszego rokuzrealizowała 9 premier i zaprezentowała 64 spektakle, zorganizowała również7 wystaw w Galerii Pęd Sztuki i wiele innych wydarzeń o charakterzekulturalnym.
Teatr Gdynia Główna zajmuje powierzchnię ok. 600 mkw.Większość spektakli, prezentowanych w piątkowe i sobotnie wieczory, odbywa sięna tzw. Czarnej Sali. Funkcję foyer, będącego jednocześnie galerią, pełni”Szara sala”. Nietypowy dla lokalizacji teatru, korytarzowy układpodziemia sprawia, że przestrzeń gry jest aranżowana dla każdego spektakluindywidualnie. Teatr rozpoczyna nowy sezon na początku października premierąspektaklu inspirowanego „Makbetem” Williama Szekspira.
Aktualne informacje o teatrze można znaleźć na stronie:http://www.teatrgdyniaglowna.pl
–Teatr jest spotkaniem – wrażliwości twórców z wrażliwościąodbiorców, aktorów z widzami, człowieka z człowiekiem. Dworzec, który jestniejako sercem miasta, sprzyja spotkaniom, następuje ciągła wymiana energii.Podróżny, który nie jest widzem teatralnym, który jeszcze nawet nie wie, żemoże nim być, kierowany ciekawością schodzi do podziemi i staje sięuczestnikiem widowiska teatralnego. Brak bariery rampy scenicznej czyni tospotkanie intensywniejszym i jednocześnie intymniejszym. Ta przestrzeń nasinspiruje, sprawia, że nasze twórcze poszukiwania odkrywają kolejne, nowe izaskakujące konteksty– mówi Ida Bocian, dyrektor Teatru GdyniaGłówna.
Na Śląsku
Katowicki Teatr Żelazny to przykład instytucji, która bardzo dobrze odnajdujesię w dworcowych przestrzeniach. Przez dwa lata prowadził działalność na dworcuKatowice Ligota. W 2014 r., ze względu na realizowaną przez PKP S.A.modernizację obiektu, teatr przeniósł się na dworzec Katowice-Piotrowice, którywykorzystywany jest obecnie w całości pod działalność placówki.
Na początku lipca br. Teatr Żelazny przy współpracy zchorzowskim Teatrem Rozrywki zainaugurował Lato mostOFF, które stanowibezpośrednią kontynuację organizowanego wcześniej Lata w Malarni. Spektaklewystawiane w ramach akcji można oglądać do końca sierpnia w każdą środę (wTeatrze Żelaznym w Katowicach) i czwartek (w Teatrze Rozrywki w Chorzowie).
Aktualne informacje o teatrze można znaleźć na stronie:http://www.teatrzelazny.pl
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
–Dworce kolejowe przestają być miejscem, w którym tylko czeka się napociąg? mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A. ?Corazczęściej stają się natomiast przestrzenią dla ciekawych inicjatyw kulturalnych.Działalność teatrów na dworcach doskonale wpisuje się w tę strategię?dodaje.
Na Dolnym Śląsku
W 30 lat od powstania Teatru Polskiego, na wrocławskim Dworcu Świebodzkimzainaugurowano działalność kolejnej sceny ? Sceny na Świebodzkim. W ubiegłymroku obchodzono 20-lecie jej istnienia. Początkowo pomyślana jako rozwiązanietymczasowe, scena na Dworcu Świebodzkim została ostatecznie zaadaptowana nastałe jako przestrzeń głównie dla spektakli autorskich i eksperymentalnych. Jejwielofunkcyjność daje pracującym tu reżyserom niemal nieograniczone możliwości.
Spektakle Teatru Polskiego wystawiane są od wtorku do niedzieli, w zależnościod repertuaru. W poniedziałki na świebodzkiej scenie odbywają się tzw. ?Czynneponiedziałki?, w ramach których organizowane są czytania, dyskusje czywydarzenia edukacyjne. Sezon powakacyjny rozpocznie się na Świebodzkim napoczątku października premierą spektaklu ?Media Medea?.
Więcej informacji o teatrze można znaleźć na stronie:http://www.teatrpolski.wroc.pl/
„