Sześciu chętnych na największą modernizację PKP Intercity
inforail
29.11.2012 09:23
Sześciu chętnych na największą modernizację PKP Intercity
28 listopada 2012 roku, w siedzibie PKP Intercity otwarto oferty na modernizację 150 wagonów mających kursować na trasie Przemyśl –Szczecin. Całość zamówienia podzielona została na siedem części. Oferty złożyli:
konsorcjum PESA Bydgoszcz S.A. i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego 'Mińsk Mazowiecki’ S.A.,
JANOZA CZ, s.r.o Praga,
H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych,
PARS NOWA A. S. Republika Czeska,
Tabor Szynowy Opole i METCHEM A. Świerczek,
NEWAG S.A.
To największe zamówienie tego typu w historii Spółki. Jego wartość wyniesie w sumie ponad 390 mln zł. Połowę z tych środków PKP Intercity chce pozyskać z Unii Europejskiej. Aby sfinansować projekt przewoźnik wystąpi o środki z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 –2013. Tym samym projekt modernizacji 150 wagonów pasażerskich dołączy do listy projektów taborowych, dla których Intercity wykorzystuje lub stara się o środki unijne.
Na początku września br. PKP Intercity ogłosiły przetarg na modernizację 150 pasażerskich wagonów, które będą jeździć w składach pociągów TLK kursujących pomiędzy Szczecinem a Przemyślem. Do przetargu zgłosiło się w sumie sześć podmiotów –cztery z Polski i dwa z Czech. Firmy, które wygrają, będą miały 24 miesiące na realizację zlecenia. Kryterium wyboru najkorzystniejszych ofert stanowi cena. Obecnie komisja sprawdza złożone oferty pod względem formalnym.
Dzięki modernizacji, do dyspozycji pasażerów oddanych zostanie w sumie:
30 przedziałowych pasażerskich wagonów 1 klasy,
35 przedziałowych pasażerskich wagonów 2 klasy oraz 8 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy,
17 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy,
18 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy,
20 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 1 klasy,
10 pasażerskich wagonów sypialnych,
2 pasażerskie wagony z miejscami do leżenia oraz 10 przedziałowych pasażerskich wagonów 2 klasy.
PKP Intercity wymaga dostosowania wagonów do prędkości 160 km/h. Będzie to docelowo maksymalna prędkość na zmodernizowanych liniach kolejowych E-30 (fragment Wrocław –Katowice –Kraków ) i E-59 (fragment Wrocław –Poznań –Szczecin), z jaką będą mogły poruszać się pociągi. Projekt, stanowi kontynuację realizowanej od lipca br. inwestycji pt. „Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl –Szczecin”nr. POIiŚ 7.1 –50, w ramach której modernizowanych jest już 68 wagonów pasażerskich. Dzięki temu do 2015 roku relacja Przemyśl –Szczecin będzie w sposób kompleksowy obsługiwana pociągami TLK zestawionymi z wagonów całkowicie zmodernizowanych. Skorzystają na tym również pasażerowie z m. in. z Rzeszowa, Krakowa, Katowic, Opola, Wrocławia i Poznania. PKP Intercity przewiduje, że cały projekt zostanie zrealizowany do 2015 roku.
„To już drugi projekt modernizacji wagonów, które mają kursować na linii Przemyśl – Szczecin. Wagony z pierwszego z nich, obejmującego 68 sztuk, wyjadą na tory już na początku 2013 roku. Nowe wagony to nowa jakość dla pasażerów, oferujące najwyższy komfort podróży, w większości przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP IC planuje wydać około 4 mld zł do 2015 roku ”- mówi Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity SA.
Projekty obecnie realizowane przez PKP Intercity
Jak już kilkokrotnie informowaliśmy na łamach InfoRail PKP Intercity aktualnie realizują projekty taborowe na kwotę 4,1 mld zł – 953 mln euro. Przewoźnik aktywnie aplikuje i wykorzystuje środki Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. W lipcu br. podpisana została umowa na dofinansowanie, ze środków unijnych, projektu modernizacji 68 wagonów pasażerskich dla trasy Przemyśl –Szczecin. Wartość całkowita inwestycji to prawie 180 mln złotych, z czego ponad 60 mln pochodzić będzie z Unii Europejskiej. 8 sierpnia br. PKP Intercity podpisały kolejną umowę na dofinansowanie, tym razem budowy centrum serwisowego dla 20 składów zespołowych Pendolino. Całkowita wartość inwestycji to około 155,7 mln zł brutto (38,4 mln euro), z czego 63,3 mln zł pochodzić będzie również z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Natomiast w październiku Spółka podpisała umowę z poznańskim producentem H. Cegielski –Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., na zakup 25 nowych wagonów pasażerskich. Wartość kontraktu wyniesie 175 029 000,00 zł brutto z czego połowa środków ma pochodzić z Unii Europejskiej. Z wagonów tych już od 2014 roku będą mogli korzystać podróżni w pociągach TLK na trasie Wrocław –Poznań –Bydgoszcz –Gdynia. W najbliższym czasie ogłoszony zostanie przetarg na 20 składów zespołowych typu HS RST. Wartość tej inwestycji może sięgać kwoty ponad 1,1 mld zł, z czego połowa środków ma pochodzić z POIiŚ.
W 2011 roku spółka wykonała naprawy rewizyjne 890 wagonów oraz 59 lokomotyw, w sumie za kwotę ponad 160 mln zł. W 2012 roku PKP Intercity zaplanowało naprawy rewizyjne ponad 1000 wagonów i 150 lokomotyw. Strategia taborowa do 2014/15 roku zakłada, że docelowo przewoźnik dysponować będzie: 1700 wagonami, 300 wagonami specjalizowanymi, 200 lokomotywami do 120 km/h, 50 lokomotywami manewrowymi, 70 lokomotywami 160/200 km/h, 20 składami zespołowymi HS RST.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024