Sześć umów na dofinansowanie transportu kolejowego

inforail
20.12.2019 14:45

Sześć umów na dofinansowanie inwestycji transportu kolejowego imorskiego ze środków unijnych o łącznej wartości 720 mln złpodpisała w piątek minister funduszy i polityki regionalnejMałgorzata Jarosińska – Jedynak.

Wsparcie z Programu Operacyjnego Infrastrukturai Środowisko trafi do PKP PLK, zarządów portów morskich wSzczecinie i Świnoujściu, gminy miasta Szczecin oraz PaństwowegoGospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

„Sześć umów na realizację inwestycji wpięciu województwach to nie są tylko liczby, to przede wszystkimwartość dodana dla ludzi i środowiska” – powiedziała podczaskonferencji prasowej Małgorzata Jarosińska – Jedynak.

Podkreśliła, że szczególnie bliski jej sercujest projekt modernizacji 22 peronów w 15 lokalizacjach, którywpisuje się w założenia programu Dostępność Plus. Wartość tejinwestycji to 119,2 mln zł, natomiast dofinansowanie z UE wynosi81,6 mln zł. Prace modernizacyjne będą się odbywały wwojewództwie kujawsko – pomorskim, łódzkim i wielkopolskim. Ichzakończenie jest planowane na marzec 2023 roku.

Cztery z sześciu podpisanych umów odofinansowanie dotyczą inwestycji w portach w Szczecinie iŚwinoujściu. Łączna ich wartość to ponad 1 mld zł, z czegokwota dofinansowania przekroczy 555 mln zł. Projekty zakładająprzebudowę nabrzeży w portach oraz budowę dróg dostępowych doportów. Prace będę prowadzone także w rejonie Kanału Dębickiegow szczecińskim porcie – zostanie on pogłębiony i poszerzony.

Minister podkreśliła, że np. projekt”Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach”wiąże się z ochroną środowiska i ograniczeniem zanieczyszczeńpowodowanych przez statki. Terminale portowe zostaną takzmodernizowane, by zapewnić wpływającym statkom nowoczesnąobsługę, dbając jednocześnie o środowisko naturalne. Powstanieteż infrastruktura umożliwiająca zasilanie promów morskichenergią elektryczną z lądu oraz odbiór ścieków sanitarnych.Modernizacja sieci ciepłowniczej, budowa sieci magistralnychkanalizacji wód opadowych oraz objęcie nowych rejonów portukanalizacją sanitarną również przyniesie wymierne korzyści dlaśrodowiska.

„W ten sposób dążymy do osiągnięcianeutralności klimatycznej” – wskazała Jarosińska – Jedynak.

Jedna z sześciu umów zakłada budowę 340 tzw.ostróg, czyli budowli uniemożliwiających podmywanie brzegów przezwodę na Odrze. Beneficjentem umowy jest PGW Wody Polskie. Praceobejmą ponad 110 km Odry. Dzięki realizacji projektu poprawią sięwarunki nawigacyjne na rzece. Dofinansowanie unijne z POIiŚ wyniesieponad 84,2 mln zł. Całkowity koszt inwestycji to ponad 117 mln zł.

Program Infrastruktura i Środowisko na lata2014-2020 to krajowy program wspierający gospodarkę niskoemisyjną,ochronę środowiska, przeciwdziałanie zmianom klimatu i adaptacjędo nich, transport i bezpieczeństwo energetyczne, a takżeinwestycje w obszary ochrony zdrowia i dziedzictwa kulturowego. Jestto największy program finansowany z Funduszy Europejskich nie tylkow Polsce, ale i Unii Europejskiej. Łączna wielkość środkówProgramu to 27,41 mld euro.