Sześć pytań o Darty
W ubiegłym roku PKP Intercity podpisało umowę na zakup 20pociągów DART. Nowoczesne składy miały być ?polską odpowiedzią? na włoskiePendolino ? pisze poseł Jacek Osuch w interpelacji do Ministra Infrastruktury iRozwoju. Kontrakt opiewa na kwotę 1,3 mld złotych i aby umykał dofinansowane ześrodków europejskich musi być zrealizowany i rozliczony do końca br. Wedługzałożenia od 2016 roku pociągi mają osiągać prędkość 160 kilometrów na godzinę,a docelowo nawet 250 km/h. Spełnienie tych obietnic może być realną szansą nazwiększenie konkurencyjności polskich kolei ? szczególnie w okresie, gdyprzewoźnicy drogowi (tj. POLSKIBUS, LUX EXPRESS) bardzo agresywnie walczą okażdego pasażera proponując m.in. bilety w cenie 1 zł za przejazd. Zgodnie zwymaganiami DART-y mają posiadać m.in. zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania,ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne, udogodnienia dla osóbniepełnosprawnych, rozbudowany system informacji pasażerskiej i wzmacnianiasygnału telefonii komórkowej, nowoczesne toalety (z przewijakami dla niemowląt)i miejsca do przewozu rowerów. Składy wyprodukowane przez bydgoską PESĘ mająkursować na trasie: Jelenia Góra – Wrocław – Łódź – Warszawa -Białystok/Lublin; Białystok/Lublin – Warszawa – Koluszki – Częstochowa -Katowice – Bielsko Biała.
Jak pisze poseł Osuch w interpelacji w tym kontekście nasuwasię pytanie, czy polski producent zdąży na czas przygotować, poddać procesowihomologacji oraz przekazać przewoźnikowi wszystkie 20 składy. Czasu jest niewiele,gdyż zgodnie z umową ezt-y mają zostać przekazane do 30 października 2015 r.Nie ulega wątpliwości, że PKP Intercity zbyt późno ogłosiło przetarg na dostawęezt-ów, co może w konsekwencji grozić niezrealizowaniem kontraktu i utratąunijnego dofinansowania lub też przekazaniem pojazdów zbudowanych w ekspresowymtempie ? bez odpowiedniego czasookresu koniecznego na przeprowadzeniewszystkich prób i testów ? co może grozić awaryjnością składów podczascodziennej eksploatacji.
W związku z powyższym poseł stawia sześć istotnych pytań:
1. Na jakim etapie jest realizacja inwestycji polegająca nazakupie 20 pociągów DART? Kiedy spółka zaprezentuje opinii publicznej w pełnigotowy pociąg?
2. Czy spółka PKP Intercity posiada w dyspozycji harmonogramrealizacji projektu budowy pociągów DART oraz czy wszystkie prace postępujązgodnie z ww. harmonogramem?
3. Czy PKP Intercity na bieżąco analizuje sytuację związanąz realizacją kontraktu na dostawę pociągów DART? Czy w przeciągu 6 najbliższychmiesięcy producent jest w stanie przygotować i poddać procesowi homologacjiwszystkie zakontraktowane dwadzieścia ezt-ów? Jakie konsekwencje finansoweprzewiduje zamawiający za niedostarczenie nowego taboru na czas?
4. Czy konstrukcja i wyposażenie zamówionych przez PKPIntercity DART-ów będą pozwalać na podróżowanie w przyszłości z prędkością do250 km/h?
5. Jak wygląda przygotowanie infrastruktury kolejowej(modernizacja torowisk oraz peronów) na szlakach, po których zgodnie zprojektem mają kursować pociągi DART? Na ilu procentach tras, po których będąjeździły pociągi DART prędkość szlakowa wynosi pow. 120 km/h ? a na iluprocentach dopuszczalna prędkość dla pociągów będzie niższa od 60 km/h. Posełprosi o dokładne wskazanie tych odcinków.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
6. Czy pociągi Pesa DART będą w pełni przystosowane doobsługi pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej?
Z niecierpliwością czekamy na odpowiedź z MIR. Do tematubędziemy wracać na łamach InfoRail.
Co o tym projekcie mówią PKP Intercity? Przeczytajcie tutaj.
„