Sześć ofert na tunel średnicowy w Łodzi
PKP PLK otworzyłyoferty na budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Zgłosiło się sześciu oferentów,co ważne wszystkie oferty mieszczą się w budżecie zamawiającego.
I tak zainteresowani budową tunelu średnicowego są:
1. Konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź Spółka Akcyjna-1.359.559.590,00 zł brutto
2. Konsorcjum Energopol Szczecin S.A. i PBDiM MińskMazowiecki- 1.590.390.000,00 zł brutto
3. Konsorcjum Astaldi S.P.A. i Torpol S.A. -1.669.094.014,70 zł brutto
4. IDS BUD S.A. – 1.795.800.000,00 zł brutto
5. Do?uş – 2.098.172.749,06 zł brutto
6. Impresa Pizzarotti S.P.A. – 2.147.401.455,99 zł brutto
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Budżet Zamawiającegoto 2.168.507.474,37 zł brutto.
Przypomnijmy, że tunel połączy Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliskąi Łodzią Żabieńcem. Brak połączenia tych dworców była, i nadal jest, największąkolejową bolączką miasta. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy zyskają dwa noweprzystanki. Pociągi dalekobieżne pojadą przez ścisłe centrum. Dworzec ŁódźFabryczna i tunel średnicowy tworzą nowe możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego.Tunel średnicowy to przedłużenie linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej na zachód.Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacjiŁódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska. Wybudowanie tuneluumożliwi w Łodzi ruch dalekobieżny północ ? południe i wschód ? zachód. Wpłynietakże na poprawę dostępu mieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportukolejowego oraz poprawi konkurencyjność kolei względem innych środkówtransportu.
Inwestycja zakłada budowę dwóch nowych przystanków w tunelu:u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz uzbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). Wybórlokalizacji przystanków jest tożsamy z postulatami samorządów i zgodny zoczekiwaniami mieszkańców. Potwierdziła go wykonana dokumentacjaprzedprojektowa. Budowa nowych przystanków zapewni dogodny dojazd do centrummiasta, co z pewnością przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznejŁodzi.
Budowa tunelu średnicowego to drugi etap projektu pn.”Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego”. Pierwszym etapem byłabudowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew ? Łódź Fabryczna wraz z nowymdworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna (Wartość kontraktu brutto to: 1,75mld złotych). Realizacja nowej inwestycji ? tunelu i przystanków, prowadzonajest zgodnie z przyjętym harmonogramem. Prace projektowe i budowalnezaplanowane są w latach 2017 ? 2022.
„