Szczecin: Umowa roczna na kolejowe regionalne przewozy pasażerskie wchodzi w życie
– To postęp w odniesieniu do poprzednich lat –mówił marszałek województwa Władysław Husejko, komentując osiągnięcia spółki „Przewozy Regionalne”w kontekście przeprowadzonego usamorządowienia kolei regionalnych i ich kondycji w Zachodniopomorskiem.
– Teraz musimy skupić się na jakości przewozów. Chcielibyśmy, aby zamiast tłoczyć się na nie najlepszych drogach, podróżujący przenieśli się do komfortowych i punktualnych pociągów –zapowiedział z kolei Tomasz Moraczewski, prezes-dyrektor generalny „Przewozów Regionalnych”sp. z o.o.
Zanim została podpisana Umowa roczna na wykonywanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich na obszarze Województwa Zachodniopomorskiego w rozkładzie jazdy 2009/2010, członek Zarządu Województwa Wojciech Drożdż przedstawił poglądowo stan realizacji, ocenił wyniki finansowe oraz omówił najbliższe plany. –Województwo zachodniopomorskie może się w tej dziedzinie pochwalić znakomitymi wynikami. Na przykład jest najbardziej efektywne w dopłatach – wynegocjowało najniższą stawkę za pociągokilometr, trzeba też odnotować najwyższą w historii regionu wysokość pracy eksploatacyjnej –referował Wojciech Drożdż.
Uroczystość odbyła się 17 lutego 2010 r., w siedzibie Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie. Podpisy pod umową złożyli:
– w imieniu Województwa Zachodniopomorskiego
Władysław Husejko –marszalek województwa zachodniopomorskiego,
Wojciech Drożdż –członek Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego,
– w imieniu spółki „Przewozy Regionalne”
Tomasz Moraczewski –prezes-dyrektor generalny „Przewozów Regionalnych”sp. z o.o.,
Andrzej Chańko –dyrektor Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Szczecinie.
W uroczystości uczestniczył także członek zarządu spółki PR, dyrektor ds. techniczno-eksploatacyjnych Robert Nowakowski. Urząd Marszałkowski reprezentowali natomiast: dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu Jadwiga Rajkiewicz oraz zastępca dyrektora wydziału Tomasz Mańkowski.
Podpisana w środę umowa roczna na wykonywanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich na obszarze Województwa Zachodniopomorskiego w rozkładzie jazdy 2009/2010 jest częścią realizacji wieloletniego zadania, jakim jest zawarcie trzyletniej umowy ramowej.
Wynegocjowane warunki umowy przewidują wykonanie pracy eksploatacyjnej w wielkości około 6 mln pociągokilometrów, co stanowi wzrost o około 3% względem poprzedniego rozkładu jazdy. Wzrost ten jest efektem zwiększonej liczby pociągów na trasach: Szczecin –Świnoujście, Stargard Szczeciński –Krzyż, Koszalin –Kołobrzeg i Sławno –Darłowo.
Mimo wzrostu stawki dofinansowania do 1 pociągokilometra pracy eksploatacyjnej, pozostaje ona jedną z najniższych w kraju. Wynosić będzie teraz 11,47 zł za 1pockm (poprzednio 8,09 zł), co oznacza, że województwo dofinansuje przewozy kwotą około 68 772 242 zł.
Warto koniecznie odnotować, że Wojciech Drożdż w przedstawionej prezentacji specjalną uwagę poświęcił – uruchomionej od niedawna w serwisie internetowym Urzędu Marszałkowskiego – stronie z formularzem, za pomocą którego wszyscy mieszkańcy województwa mogą zgłaszać swoje wnioski dotyczące wprowadzania zmian i korekt do istniejącego rozkładu jazdy pociągów regionalnych.