Szczecin: Przygotowania do modernizacji C-E 59
Zakończył się pierwszy etap prac związanych z przygotowaniem projektu modernizacji linii C-E 59 Międzylesie –Wrocław – Kostrzyn –Szczecin. W ramach tego etapu wykonano dwa studia wykonalności dla odcinków Międzylesie – Wrocław i Wrocław –Szczecin wraz z analizą środowiskową, opracowano Opis Przedmiotu Zamówienia będący elementem Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ), przygotowano dokumentację przetargową dla dokonania wyboru wykonawców dokumentacji projektowej i sporządzono wnioski o dofinansowanie dokumentacji projektowej ze środków Unii Europejskiej.
Wykonawcą dokumentacji przedprojektowej dla odcinka Międzylesie –Wrocław Główny w ramach projektu FS 2006/PL/16/C/PA/001 Modernizacja linii kolejowej C-E 59 Międzylesie –Wrocław –Kostrzyn –Szczecin przygotowanie dokumentacji przedprojektowej –etap I w Polsce było konsorcjum firm w składzie:
•ARCADIS Profil Sp. z o.o. w Warszawie,
•Biuro Projektów Komunikacyjnych Sp. z o.o. w Poznaniu.
natomiast dla odcinka Wrocław Główny –Szczecin:
•Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o.
•Biuro Projektowo-Konsultingowe BPK Sp. z o.o. w Szczecinie
•Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa w Warszawie
•ARCADIS Profil Sp. z o.o. Warszawa.
Koszt całkowity przygotowania dokumentacji przedprojektowej wyniósł 3 216 000 euro netto i w 85% będzie sfinansowany ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności), pozostałe 15% zostanie pokryte z budżetu państwa.
Następnym etapem powinno być opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych. Do chwili obecnej nie ma zapewnionych źródeł dla finansowania tych działań. Odcinki Wrocław –Głogów i Dolna Odra – Szczecin Gł. znalazły się na liście projektów rezerwowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Orientacyjny koszt opracowania dokumentacji projektowej wyniesie:
•dla odcinka Wrocław –Głogów –82 230 000 PLN
•dla odcinka Dolna Odra –Szczecin Gł. –57 260 000 PLN.
Linia C-E 59 stanowi odgałęzienie dla ruchu towarowego od linii E 59 Wrocław –Poznań –Szczecin i jest elementem ciągu transportowego biegnącego z Malmödo Ostrawy. Jest to połączenie Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią. Linia została objęta umową o głównych międzynarodowych liniach transportu kombinowanego AGTC. Planowana modernizacja ma na celu m.in. przygotowanie infrastruktury linii do prędkości 120 km/h dla pociągów towarowych i pasażerskich, zwiększenie przepustowości linii oraz poprawę bezpieczeństwa.