Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecin: Kto zostanie kolejowym przewoźnikiem do roku 2012?

inforail
22.11.2009 14:39
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 12 listopada 2009 roku ogłosił przetarg nieograniczony na wykonywanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze Województwa w latach 2009 –2012.
Zgodnie z zapisami art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych należy do zadań własnych samorządu województwa.  
W wyniku postępowania wyłoniony zostanie przewoźnik, z którym Samorząd Województwa zawrze trzyletnią umowę ramową, określającą wymagania względem przewoźnika, rodzaj stosowanego taboru kolejowego, tryb i warunki zawierania umów rocznych, zasady na jakich będą świadczone usługi oraz ich ogólny zakres, tj. trasy na których przewozy będą wykonywane, planowana wielkość pracy eksploatacyjnej oraz wysokość dofinansowania do 1 pociągokilometra [pockm] tej pracy.
Jedynym kryterium oceny ofert jest cena dofinansowania do 1 pockm pracy eksploatacyjnej zaproponowana przez przewoźników stających do przetargu.
Aktualnie obowiązująca umowa ramowa została zawarta w grudniu 2006 roku i wygaśnie ona z dniem 12 grudnia br. Na jej podstawie regionalne kolejowe przewozy pasażerskie w Zachodniopomorskiem wykonuje spółka PKP Przewozy Regionalne, która od grudnia ubiegłego roku przeszła na własność samorządów województw. W ramach tej umowy przewoźnik na zlecenie województwa w poszczególnych latach (okresach obowiązywania rozkładów jazdy pociągów) wykonał następująca pracę eksploatacyjną:
– 2006 / 2007 –4 888 691 pockm;
– 2007 / 2008 –5 638 996 pockm;
– 2008 / 2009 –5 858 020 pockm.
Sukcesywne zwiększanie wielkości pracy eksploatacyjnej w kolejnych latach zaowocowało zwiększeniem z około 6 do 8,5 mln ilości przewożonych rocznie pasażerów oraz zwiększeniem udziału kolei w transporcie regionalnym ogółem.
Specyfikacja warunków zamówienia w przetargu na nową umowę ramową przewiduje, że w kolejnych latach praca eksploatacyjna powinna oscylować w okolicy 6 mln pociągokilometrów oraz zakłada utrzymanie przewozów na wszystkich obecnie obsługiwanych liniach, a także nie wyklucza możliwości ich rozszerzenia o nowe połączenia. Nowością jest wymóg dotyczący uruchomienia przez przewoźnika infolinii oraz strony internetowej, z której podróżni będą mogli uzyskać informacje np. o występujących perturbacjach w ruchu pociągów, opóźnieniach, czy wprowadzeniu komunikacji zastępczej.
Na dofinansowanie przewozów w latach 2009 –2012 Województwo Zachodniopomorskie zamierza przeznaczyć łącznie 159 612 337,00 zł., co w skali jednego roku oznacza ponad 53 mln zł.
Obecnie na polskim rynku kolejowych przewozów regionalnych oprócz spółki Przewozy Regionalne działa m.in. brytyjsko-polskie konsorcjum PCC Arriva (wykonuje przewozy w województwach kujawsko-pomorskim i pomorskim) oraz należące do samorządów SKM Trójmiasto, Koleje Dolnośląskie i Koleje Mazowieckie. Ponadto koncesje na wykonywanie przewozów posiada kilka innych podmiotów, możliwe jest zatem, iż oferty złoży kilku oferentów.
Otwarcie ofert nastąpi 26 listopada br. o godzinie 11.