TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Szczecin: Kto zostanie kolejowym przewoźnikiem do roku 2012?
Szczecin: Kto zostanie kolejowym przewoźnikiem do roku 2012?
inforail
22.11.2009 14:39
Szczecin: Kto zostanie kolejowym przewoźnikiem do roku 2012?
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 12 listopada 2009 roku ogłosił przetarg nieograniczony na wykonywanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze Województwa w latach 2009 –2012.
Zgodnie z zapisami art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych należy do zadań własnych samorządu województwa.
W wyniku postępowania wyłoniony zostanie przewoźnik, z którym Samorząd Województwa zawrze trzyletnią umowę ramową, określającą wymagania względem przewoźnika, rodzaj stosowanego taboru kolejowego, tryb i warunki zawierania umów rocznych, zasady na jakich będą świadczone usługi oraz ich ogólny zakres, tj. trasy na których przewozy będą wykonywane, planowana wielkość pracy eksploatacyjnej oraz wysokość dofinansowania do 1 pociągokilometra [pockm] tej pracy.
Jedynym kryterium oceny ofert jest cena dofinansowania do 1 pockm pracy eksploatacyjnej zaproponowana przez przewoźników stających do przetargu.
Aktualnie obowiązująca umowa ramowa została zawarta w grudniu 2006 roku i wygaśnie ona z dniem 12 grudnia br. Na jej podstawie regionalne kolejowe przewozy pasażerskie w Zachodniopomorskiem wykonuje spółka PKP Przewozy Regionalne, która od grudnia ubiegłego roku przeszła na własność samorządów województw. W ramach tej umowy przewoźnik na zlecenie województwa w poszczególnych latach (okresach obowiązywania rozkładów jazdy pociągów) wykonał następująca pracę eksploatacyjną:
– 2006 / 2007 –4 888 691 pockm;
– 2007 / 2008 –5 638 996 pockm;
– 2008 / 2009 –5 858 020 pockm.
Sukcesywne zwiększanie wielkości pracy eksploatacyjnej w kolejnych latach zaowocowało zwiększeniem z około 6 do 8,5 mln ilości przewożonych rocznie pasażerów oraz zwiększeniem udziału kolei w transporcie regionalnym ogółem.
Specyfikacja warunków zamówienia w przetargu na nową umowę ramową przewiduje, że w kolejnych latach praca eksploatacyjna powinna oscylować w okolicy 6 mln pociągokilometrów oraz zakłada utrzymanie przewozów na wszystkich obecnie obsługiwanych liniach, a także nie wyklucza możliwości ich rozszerzenia o nowe połączenia. Nowością jest wymóg dotyczący uruchomienia przez przewoźnika infolinii oraz strony internetowej, z której podróżni będą mogli uzyskać informacje np. o występujących perturbacjach w ruchu pociągów, opóźnieniach, czy wprowadzeniu komunikacji zastępczej.
Na dofinansowanie przewozów w latach 2009 –2012 Województwo Zachodniopomorskie zamierza przeznaczyć łącznie 159 612 337,00 zł., co w skali jednego roku oznacza ponad 53 mln zł.
Obecnie na polskim rynku kolejowych przewozów regionalnych oprócz spółki Przewozy Regionalne działa m.in. brytyjsko-polskie konsorcjum PCC Arriva (wykonuje przewozy w województwach kujawsko-pomorskim i pomorskim) oraz należące do samorządów SKM Trójmiasto, Koleje Dolnośląskie i Koleje Mazowieckie. Ponadto koncesje na wykonywanie przewozów posiada kilka innych podmiotów, możliwe jest zatem, iż oferty złoży kilku oferentów.
Otwarcie ofert nastąpi 26 listopada br. o godzinie 11.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024