Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Szczecin: Będziemy szybciej podróżować

inforail
22.04.2006 16:44
2 mld 300 mln euro planuje wydać kolej na zmodernizowanie połączeń ze Szczecina i Świnoujścia na południe –informuje Gazeta Wyborcza. Na części tras pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160, a nawet 250 km na godzinę.- Zanim weszliśmy do Unii Europejskiej, fundusze przedakcesyjne nakazywały nam inwestować głównie w połączenia ze wschodu na zachód – mówił Zbigniew Szafrański, wiceprezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, na wczorajszym spotkaniu z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego. – Teraz jest inaczej. Dla rozwoju gospodarczego naszego kraju niezbędne są szybkie i dobre trasy kolejowe z północy na południe. Dlatego pieniądze z unijnego programu operacyjnego w dziedzinie infrastruktury (ma on być realizowany w latach 2007-2013) będą przeznaczone głównie na modernizację połączeń portów morskich Szczecin – Świnoujście oraz Gdańsk z południem. Modernizacja trasy Gdynia – Warszawa – Katowice – Zebrzydowice dla pociągów osobowych oraz Gdynia – Bydgoszcz – Katowice – Zebrzydowice dla pociągów towarowych ma pochłonąć 2 mld 280 mln euro. Podobna kwota zostanie wydana na trasy bardziej interesujące zwykłych podróżnych. Na modernizację mającej służyć głównie pociągom pasażerskim trasy Świnoujście – Szczecin – Poznań – Rawicz (i dalej do Wrocławia) PLK chce wydać 1 mld 610 mln euro. Natomiast przebudowa przeznaczonej dla ruchu towarowego trasy Szczecin – Rzepin – Wrocław pochłonie 700 mln euro. Dzięki inwestycjom pociągi na tych trasach będą mogły jeździć z prędkością do 160 km na godz., a pociągi typu Pendolino, które chcą kupować polscy przewoźnicy, nawet 250 km na godz. Podróż ze Szczecina do Wrocławia zajmowałaby więc nie pięc godzin, ale tylko trzy. PLK gotowe są współfinansować (do 40 proc.) modernizację tras o znaczeniu regionalnym. Czy Urząd Marszałkowski zdecyduje się na taka inwestycję? – Wiemy, jakie trasy regionalne chcemy zmodernizować – mówi Józef Jastrzębski, dyrektor departamentu transportu w Urzędzie Marszałkowskim. – Ale nie mamy informacji, ile dostaniemy na to pieniędzy. Władze samorządowe i lokalny oddział PLK chciałby wznowić nieczynne połączenie Stargard – Wałcz – Piła, zmodernizować trasy Szczecinek – Kołobrzeg, Połczyn-Zdrój – Świdwin, Trzebiatów – Płoty oraz Piła – Ustka. Potrzeba na to 180 mln zł. Osiem milionów potrzebne jest na zbudowanie dwóch kilometrów torów z Goleniowa do Mostów, co także uznano za priorytet. Dzięki tej ostatniej inwestycji Szczecin uzyskałby połączenie kolejowe z Portem Lotniczym pod Goleniowem. Jednak o ile fundusze na modernizację połączeń krajowych są niemal pewne, to lokalne inwestycje istnieją na razie tylko na papierze. Więcej w Gazecie Wyborczej: http://miasta.gazeta.pl/szczecin/1,34959,3275795.html