Szczecin: Będziemy szybciej podróżować
inforail
22.04.2006 16:44
Szczecin: Będziemy szybciej podróżować
2 mld 300 mln euro planuje wydać kolej na zmodernizowanie połączeń ze Szczecina i Świnoujścia na południe –informuje Gazeta Wyborcza. Na części tras pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160, a nawet 250 km na godzinę.- Zanim weszliśmy do Unii Europejskiej, fundusze przedakcesyjne nakazywały nam inwestować głównie w połączenia ze wschodu na zachód – mówił Zbigniew Szafrański, wiceprezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, na wczorajszym spotkaniu z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego. – Teraz jest inaczej. Dla rozwoju gospodarczego naszego kraju niezbędne są szybkie i dobre trasy kolejowe z północy na południe. Dlatego pieniądze z unijnego programu operacyjnego w dziedzinie infrastruktury (ma on być realizowany w latach 2007-2013) będą przeznaczone głównie na modernizację połączeń portów morskich Szczecin – Świnoujście oraz Gdańsk z południem. Modernizacja trasy Gdynia – Warszawa – Katowice – Zebrzydowice dla pociągów osobowych oraz Gdynia – Bydgoszcz – Katowice – Zebrzydowice dla pociągów towarowych ma pochłonąć 2 mld 280 mln euro. Podobna kwota zostanie wydana na trasy bardziej interesujące zwykłych podróżnych. Na modernizację mającej służyć głównie pociągom pasażerskim trasy Świnoujście – Szczecin – Poznań – Rawicz (i dalej do Wrocławia) PLK chce wydać 1 mld 610 mln euro. Natomiast przebudowa przeznaczonej dla ruchu towarowego trasy Szczecin – Rzepin – Wrocław pochłonie 700 mln euro. Dzięki inwestycjom pociągi na tych trasach będą mogły jeździć z prędkością do 160 km na godz., a pociągi typu Pendolino, które chcą kupować polscy przewoźnicy, nawet 250 km na godz. Podróż ze Szczecina do Wrocławia zajmowałaby więc nie pięc godzin, ale tylko trzy. PLK gotowe są współfinansować (do 40 proc.) modernizację tras o znaczeniu regionalnym. Czy Urząd Marszałkowski zdecyduje się na taka inwestycję? – Wiemy, jakie trasy regionalne chcemy zmodernizować – mówi Józef Jastrzębski, dyrektor departamentu transportu w Urzędzie Marszałkowskim. – Ale nie mamy informacji, ile dostaniemy na to pieniędzy. Władze samorządowe i lokalny oddział PLK chciałby wznowić nieczynne połączenie Stargard – Wałcz – Piła, zmodernizować trasy Szczecinek – Kołobrzeg, Połczyn-Zdrój – Świdwin, Trzebiatów – Płoty oraz Piła – Ustka. Potrzeba na to 180 mln zł. Osiem milionów potrzebne jest na zbudowanie dwóch kilometrów torów z Goleniowa do Mostów, co także uznano za priorytet. Dzięki tej ostatniej inwestycji Szczecin uzyskałby połączenie kolejowe z Portem Lotniczym pod Goleniowem. Jednak o ile fundusze na modernizację połączeń krajowych są niemal pewne, to lokalne inwestycje istnieją na razie tylko na papierze. Więcej w Gazecie Wyborczej: http://miasta.gazeta.pl/szczecin/1,34959,3275795.html
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024