Sytuacja Przewozów Regionalnych w Województwie Zachodniopomorskim

inforail
14.12.2010 10:07
W sobotę 11.12.2010 r. przestała obowiązywać roczna umowa pomiędzy Województwem Zachodniopomorskim a Przewozami Regionalnymi, zawarta na podstawie trzyletniej umowy ramowej z 2009 roku.
W sobotę 11.12.2010 r. przestała obowiązywać roczna umowa pomiędzy Województwem Zachodniopomorskim a Przewozami Regionalnymi, zawarta na podstawie trzyletniej umowy ramowej z 2009 roku.
Dotychczas nie było możliwe zawarcie kolejnej umowy, ponieważ pomimo trwających blisko półtora miesiąca negocjacji strony nie doszły do porozumienia.
– Roczna umowa przestaje obowiązywać w sobotę, ale ciągłość przewozów regionalnych jest zapewniona. Bazujemy na umowie ramowej, mieszkańcy Zachodniopomorskiego nie będą narażani na jakiekolwiek trudności organizacyjne związane z przedłużającymi się negocjacjami. Podróżni mogą być spokojni –oznajmił wicemarszałek Wojciech Drożdż podczas konferencji. – Województwo Zachodniopomorskie nie podpisało rocznej umowy z Przewozami Regionalnymi kierując się troską o interes mieszkańców. Stawki zaproponowane przez spółkę są –według naszych szacunków –zbyt wysokie tak w stosunku do potrzeb, jak i możliwości Samorządu Województwa. Przedstawiliśmy rozsądną propozycję stawek za pociągokilometr, opartą o racjonalne przesłanki i dane ekonomiczne. Zgoda Zarządu Województwa na obecne stanowisko Przewozów Regionalnych oznaczałaby marnowanie publicznych pieniędzy –a zatem pieniędzy wszystkich podatników, na co nie możemy się zgodzić.
Wojciech Drożdż poinformował, że zaprosił do Szczecina panią Prezes spółki Przewozy Regionalne, Małgorzatę Kuczewską Łaskę. Wizyta planowana jest jeszcze przed świętami. W negocjacje dotyczące warunków umowy zaangażuje się osobiście Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
– Dotychczasowe negocjacje zakończyły się 2 grudnia podpisaniem protokołu rozbieżności. Obecna stawka za pociągokilometr wynosi 11,47 zł. Propozycja województwa na przyszły rok, to 12,36 zł. Wyliczyliśmy deficyt uwzględniając 6 milionów pociągokilometrów, wzrost kosztów dzierżawy naszych autobusów szynowych, napraw i opłat za infrastrukturę kolejową. Razem daje to kwotę ponad 74 mln zł. Przewozy Regionalne upierają się przy stawce 13,52 zł za pociągokilometr, co w sumie wynosiłoby ponad 81 mln zł. Dla województwa jest to różnica nie do przyjęcia, a spółka nie jest w stanie uzasadnić takiego wzrostu cen –mówiła dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego, Jadwiga Rajkiewicz.
Podczas konferencji prasowej poinformowano także, że rozwiązana zostanie umowa Województwa z firmą DGA na opracowanie analizy opłacalności powołania wojewódzkiej spółki świadczącej usługi z zakresu przewozów regionalnych.
– Materiał przedstawiony przez wykonawcę wyłonionego w przetargu otwartym nie spełnił pokładanych w nim nadziei. Analizę w trybie pilnym opracuje Wydział Infrastruktury i Transportu pod moim kierunkiem –powiedział Wojciech Drożdż.
 Na koniec wicemarszałek przedstawił plany inwestycyjne na przyszły rok. –W tym roku zakupiliśmy 12 zestawów spalinowych, czas pomyśleć o elektrycznych –mówił. –Na pewno zakupimy kilka nowych, rozważamy też możliwość odkupienia od Przewozów Regionalnych sześciu sztuk, które wyprodukowano w połowie lat dziewięćdziesiątych (94-95).