Świętokrzyskie też niezadowolone z przebiegu szprych. Apel o zmiany
Świętokrzyscyparlamentarzyści i samorządowcy Koalicji Obywatelskiej apelują o zmianęprzebiegu tzw. szprych kolejowych prowadzących do Centralnego PortuKomunikacyjnego.
W ich ocenie, obecne propozycje marginalizują miastapołożone na północy województwa – Starachowice i Skarżysko Kamienną.
„Przedstawiona koncepcja przebiegu szprych przez naszewojewództwo jest niezadawalająca” – mówiła podczas piątkowej konferencjiprasowej posłanka Marzena Okła-Drewnowicz. Jak dodała, po pierwszemarginalizuje ona północną cześć województwa świętokrzyskiego. „Po drugiebulwersuje włodarzy wielu gmin z uwagi na to, że nie wiedzieli oni o żadnychkonsultacjach społecznych, w których mogliby wziąć udział” – dodała.
Według posłanki KO „lobbing posłów z Radomia”spowodował, że zarówno Skarżysko jak i Starachowice zostały wykluczone zprogramu budowy szprych. „Dwa spośród trzech miast prezydenckich napółnocy województwa nie są uwzględnione w bezpośrednim połączniu do CPK.Starachowice zostały zupełnie pominięte, a tam jest Specjalna StrefaEkonomiczna i warto wspierać tego typu miejsca. Z kolei Skarżysko-Kamienna tojeden z największych węzłów kolejowych w Polsce” – zauważyła.
Zaapelowała także o zwołanie posiedzenia zespołuświętokrzyskich parlamentarzystów. „Trzeba na spokojnie, ale w sposóbabsolutnie merytoryczny, szybki i zdecydowany zająć się tą koncepcją, tak, abybyła ona dobra dla naszego regionu” – podkreśliła Okła-Drewnowicz.Zapowiedziała, że Koalicja Obywatelska będzie w tej sprawie podejmować kolejne interwencje.”Będziemy składać pisma do wojewody i marszałka, aby te dwa miasta zpółnocy znalazły się w planie szybkich szprych do CPK” – oświadczyła.
W ramach Programu CPK w województwie świętokrzyskimplanowana jest budowa 73 km nowych linii. Powstaną linia nr 89 (Końskie –Kielce) i linia nr 73 (Busko Zdrój – Tarnów). To fragmenty tzw. szprychy nr 7.Wybudowana zostanie także linia nr 84 (Radom – Kunów), będąca elementemszprychy nr 6. Właśnie przebieg tej linii budzi największe obawy posłów KO.
Alternatywny przebieg szprychy numer 6 proponował podczaskonferencji Jan Maćkowiak, radny wojewódzki i były wicemarszałek, który wsamorządzie odpowiadał za infrastrukturę kolejową. Jego zdaniem szprycha numer6 powinna składać się z dwóch niezależnych odnóg.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Jeżeli dla rządu tak ważny jest Radom to prosimy niekosztem naszego województwa. Szprychę numer 6 można zaprojektować w wariancie+Y+. Jedna z odnóg mogłaby biec przez miasta, na których nam zależy, druga zodnóg może odbijać z Ostrowca na Radom i zabezpieczać interesy południowejczęści województwa mazowieckiego. Naszą propozycją jest by szprycha numer 6,która biegnie od Podkarpacia i jest wyrysowana przez Sandomierz i Ostrowiecdalej biegła przez Starachowice i Skarżysko do linii kolejowej 25” –stwierdził samorządowiec.
Jego zdaniem obecna propozycja nie ma uzasadnienia”geometrycznego i gospodarczego”. „Dlaczego zaprojektowano jątak, że w Ostrowcu ucieka do Radomia? Nie ma to uzasadnienia geometrycznego, boto nie jest najkrótszy przebieg, nie ma też uzasadnienie gospodarczego,ponieważ wyklucza się dwa poważne miasta Starachowice i Skarżysko” –zaznaczył Maćkowiak.
Jak dodał, wątpliwości nie budzi przebieg szprychy numer 7.”Jest ona zasadna. Przebiega przez Busko i Kielce, następnie przezMiedzianą Górę dotrze do linii kolejowej 25 do CPK i Warszawy” –podkreślił. „Mam nadzieje, że nie tylko posłowie opozycji, ale takżekoalicji rządowej zrozumieją ten interes. Będą pamiętali, że to nasi mieszkańcyich wybrali i będą odpowiadali za to, jaki kształt to rozwiązania osiągnie wefekcie” – mówił Maćkowiak.
Zaniepokojenie z powodu proponowanego przebiegu liniikolejowych wyraził Konrad Kroenig, prezydent Skarżyska Kamiennej. „WSkarżysku obawiamy się wykluczenia komunikacyjnego. Wystosowaliśmy apel doministra infrastruktury. Zbieraliśmy podpisy o szybką szprychę. Zwracam się doparlamentarzystów ziemi świętokrzyskiej, do marszałka, który pochodzi ze Skarżyskai wojewody, aby wykorzystując swoje możliwości polityczne lobbowali, abyszprycha znalazła swoje miejsce, także w Skarżysku Kamiennej. Skarżysko towęzeł kolejowy o ogromny znaczeniu, nie wyobrażamy sobie, że zostaniemypominięci” – powiedział Kroenig.
„