Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Świętokrzyskie: Polregio nie musi kupować nowych pociągów

inforail
14.12.2020 10:45

Po burzliwym tygodniu, związanym z podpisywaniem umów PSC przez Polregio d. Przewozy Regionalne kontynuujemy poszukiwanie nowych pociągów, które operator powinien wprowadzić do ruchu.

Nie jest to wcale takie proste. Nie będzie ich także w województwie świętokrzyskim.

Zmodernizowane pociągi

Zgodnie z zapisami umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa świętokrzyskiego (PSC) operator POLREGIO jest zobowiązany do realizacji ww. usług z wykorzystaniem przede wszystkim taboru stanowiącego własność Województwa (15 szt. EZT) – poinformowała nas Agnieszka Kołacz-Sarnowska, Rzecznik Prasowy Świętokrzyskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Pozostały tabor gwarantujący wykonywanie uzgodnionego rozkładu jazdy pociągów zapewnia operator. Operator jest również zobowiązany do zauważalnej poprawy jakości i standardu taboru wykorzystywanego do realizacji umowy, w tym do modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych wykorzystywanych do obsługi przewozów. W przypadku podejmowanych prac modernizacyjnych lub dodatkowych nakładów inwestycyjnych w pojazdach, powinny one spełniać kryteria jakościowe odpowiadające najwyższym standardom podróży, w tym m.in.: być wyposażone w klimatyzację, toalety z zamkniętym obiegiem, gniazdka elektryczne, windy bądź podesty dla osób niepełnosprawnych i wózków dziecięcych, system informacji pasażerskiej, miejsce do przewożenia dużych bagaży, ergonomiczne fotele oraz WiFi. Operator w miarę możliwości, powinien wprowadzać nowoczesne rozwiązania techniczne do wykorzystywanego taboru. Celowość i zakres modernizacji musi być każdorazowo uzgadniana z organizatorem pod kątem wielkości szacowanych kosztów i ich wpływu na poziom rekompensaty. Organizator nie zobowiązał w ww. umowie operatora POLREGIO do zakupu nowych pojazdów – dodała.

Gdzie pojadą?

Przypomnijmy, że świętokrzyskie podpisało 10-letnią umowę z Polregio. Pociągi będą obsługiwać trasy:

Kielce - Skarżysko-Kamienna - Ostrowiec Świętokrzyski- Sandomierz - granica województwa -  Rzeszów/Stalowa Wola

Kielce - Sędziszów - granica województwa - Kraków/Katowice      

Kielce - Włoszczowa - granica województwa - Częstochowa/Katowice    

Kielce - Sitkówka Nowiny - Busko-Zdrój 

Podpisana umowa, przewiduje także w przyszłości, możliwości zwiększenia sieci połączeń kolejowych na innych liniach komunikacyjnych, co uzależnione będzie od infrastruktury kolejowej.