Świdnik Miasto w formule IDS
Niewielkichrozmiarów, komfortowy, nowoczesny i proekologiczny – taki już niedługo będziedworzec Świdnik Miasto – podały PKP. Spółka przekazała plac budowy wykonawcyrobót.
Dworzec Świdnik Miasto powstanie w formule InnowacyjnegoDworca Systemowego według autorskiej formuły opracowanej przez PKP S.A. Będzieto tzw. IDS-modułowy, czyli projekt typowy, gdzie zaimplementowano szeregnowoczesnych i zwiększających komfort podróżnych rozwiązań. W stosunku dostarego dworca, który zostanie wyburzony, nowy będzie odznaczał się nowoczesnąformą architektoniczną. Zaprojektowano go jako budynek parterowy, składającysię z dwóch części połączonych wiatą, co sprawia, że tworzą one spójną całośćfunkcjonalno-użytkową. Pierwsza z nich to część dworcowa, w której będziemieścić się poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. W drugiej tzw. częścimiejskiej niewielki lokal komercyjny. Pod wiatą zaprojektowano stojaki dlarowerów, a także stację naprawy rowerów. Dominantą założenia architektonicznegobędzie wieża zegarowa o wysokości prawie 8 metrów.
W województwielubelskim do 2023 roku zmodernizujemy 11 dworców kolejowych, w tym dworce w Kraśnikui Świdniku. Przeznaczymy na ten cel blisko 60 mln zł. Dworce budowane przez PKPsą ekologiczne, dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych i będą stanowić chlubęmiast, w których będą się znajdować – powiedział minister infrastrukturyAndrzej Adamczyk.
Program InwestycjiDworcowych na lata 2016-2023 nabiera rozpędu. Ostatnio udostępniliśmy podróżnymdworce w Oświęcimiu, Bielsku Podlaskim i Sędziszowie Małopolskim. Teraz ruszająpierwsze inwestycje w województwie lubelskim. Równolegle do dworca ŚwidnikMiasto rozpoczynamy budowy nowych dworców w Kaniach oraz Kraśniku –powiedziała Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.
Jak podała Spółka nowy dworzec w Świdnik Miasto to jednaknie tylko nowoczesna architektura. Budynek będzie pozbawiony barierarchitektonicznych i dzięki temu w pełni dostosowany do potrzeb osób zniepełnosprawnościami. Ponadto na dworcu zaprojektowano szereg usprawnień dlaosób niedowidzących i niewidzących – ścieżki prowadzące w budynku i jegootoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawieniekolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu. Dużymułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tabliceprzyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na dworcuzaimplementowano również szereg rozwiązań proekologicznych. Budynek zostaniewyposażony w system PSIM (Physical Security Information System) nadzorującym.in. prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów orazintegrujący systemy bezpieczeństwa obiektu. Dodatkowo dworzec będzie posiadałpompę ciepła woda-powietrze, energooszczędne oświetlenie z automatyką, a najego dachu zaprojektowano 12 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonejenergii”. Na dworcu Świdnik Miasto poprawi się również bezpieczeństwo. Wbudynku zostaną zainstalowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu,kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemyprzeciwpożarowe.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Budowa nowego dworca Świdnik Miasto jest realizowana wformule „Projektuj i buduj”. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Helifactor iMerx. Jej koszt to nieco ponad 4,5 mln zł brutto. Inwestycja pn. „Modernizacjawybranych dworców przy linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa – Dorohusk wrazz dworcem na st. Kraśnik położonym przy linii 68” jest finansowa ze środkówunijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowanytermin udostępnienia dworca podróżnym to przełom bieżącego i przyszłego roku.
W województwie lubelskim w ramach Programu InwestycjiDworcowych na lata 2016-2023 zostanie zmodernizowanych jedenaście dworcówkolejowych. Będą to: Chełm, Dęblin, Kanie, Kraśnik, Lubartów, Lublin, Łuków,Nałęczów, Sadurki, Świdnik Miasto, Trawniki. (PKP SA)
„