Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Swarzędz dołączył do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej

inforail
06.09.2018 16:49

Swarzędz, największagmina powiatu poznańskiego, dołączyła w czwartek do Poznańskiej KoleiMetropolitalnej (PKM). Na trasie ze Swarzędza do Poznania w godzinach szczytupociągi od kilku dni kursują co 30 minut.

W uroczystym podpisaniu umowy wzięli udział przedstawicielemiasta Poznania, powiatu poznańskiego, urzędu marszałkowskiego, gminy Swarzędzi ościennych miejscowości. Podpoznańska gmina jest kolejnym miastem, któredołączyło do projektu. W ramach PKM pociągi już od kilku miesięcy kursują natrasach z Poznania do Nowego Tomyśla, Wągrowca, Jarocina i GrodziskaWielkopolskiego.

Zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów ma zachęcićmieszkańców nie tylko ze Swarzędza, ale i okolic do korzystania z transportupublicznego – w tym kolei. Wprawdzie gmina położona jest zaledwie kilkakilometrów od granic Poznania, ale – jak zaznaczył burmistrz Swarzędza MarianSzkudlarek – dotarcie do centrum stolicy Wielkopolski bywa często czasochłonnąpodróżą.

„Przemieszczanie w godzinach szczytu do Poznania to niejest 15 minut, to nie jest pół godziny, ale czasami nawet godzina. Pociągiem w12-13 minut jesteśmy na Dworcu Głównym. Wiele osób deklaruje, że będzieprzesiadać się na kolej metropolitalną, która jest najszybszym, najbardziejekologicznym i ekonomicznym środkiem transportu. My naszą lokalną komunikacjąbezpłatnie dowozimy pasażerów na dworzec. Do tego, wokół dworca zlokalizowanesą bezpłatne parkingi na ponad 100 aut, które są coraz bardziej wypełniane”- powiedział burmistrz.

Gmina kosztem 13,5 mln zł wybudowała dwa nowe węzłyprzesiadkowe – w Swarzędzu oraz w Kobylnicy (leżącej na trasie kolejowej Poznań- Gniezno). W ramach tego przedsięwzięcia postawiono m.in. wiaty przystankowena peronach autobusowych, wiaty dla rowerów, parkingi dla samochodów orazzakupiono cztery autobusy hybrydowe, które kursują pomiędzy tymi węzłami.Swarzędz, podobnie jak inne miasta, dołączając do projektu PKM zadeklarowałpartycypację w kosztach uruchomienia nowych połączeń.

Zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski wyliczałkorzyści płynące z rozszerzenia projektu PKM dla samej stolicy regionu.”Dla Poznania są to początki szybkiej kolei miejskiej. To jest ulga wkomunikacji samochodowej, a także dodatkowe połączenia dla pasażerów, którzynie chcą lub nie mogą korzystać z samochodów” – mówił.

Niektóre składy nie będą kończyć jazdy na poznańskim DworcuGłównym, lecz będą dalej kursować do innych miejscowości w ramach PKM -Jarocina czy Nowego Tomyśla.

Docelowo kolej metropolitalna na tej linii będzie docieraćdo Wrześni. Jak poinformował wicemarszałek województwa wielkopolskiego WojciechJankowiak, ze względu na prace remontowe na linii kolejowej E20, przy którejleżą obie miejscowości, wydłużenie tego odcinka PKM ma nastąpić przy kolejnejzmianie rozkładu jazdy, czyli w grudniu tego roku.

Poznańska Kolej Metropolitalna jest wspólnymprzedsięwzięciem marszałka województwa wielkopolskiego, StowarzyszeniaMetropolia Poznań, Miasta Poznań, powiatu poznańskiego oraz gmin i powiatówpołożonych wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. Jest tosystem regularnych kolejowych połączeń regionalnych, oparty na zasadziesolidaryzmu wszystkich samorządów współuczestniczących w projekcie,współfinansowany przez marszałka woj. wielkopolskiego, Miasto Poznań, powiatpoznański oraz położone wzdłuż 9 linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowegogminy i powiaty aglomeracji poznańskiej.

Docelowo PKM będzie obejmować swoim zasięgiem obszar wpromieniu ok. 50 km od Poznania, wyznaczony przez stacje końcowe PKM naposzczególnych liniach kolejowych: Nowy Tomyśl, Grodzisk Wielkopolski, Kościan,Jarocin, Wrześnię, Gniezno, Wągrowiec, Rogoźno i Wronki. Zakończenie wdrażaniatego projektu przewidziane jest na 2021 rok.