SU4210 nie są bardziej awaryjne niż SU160

inforail
23.04.2021 08:45

Mamy odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na interpelację poselską ws. wykorzystania lokomotyw spalinowych w subregionie gorzowskim.

Kluczowa dla sprawy wydaje się informacja, że zgodnie z informacjami z PKP Intercity, stwierdzenie o wyższej awaryjności lokomotyw SU4210 względem lokomotyw SU160 nie znajduje odzwierciedlenia w danych posiadanych przez Spółkę.

Koniec przypisania Gam do danej linii

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel wskazał, odpowiadając na interpelację poselską, że decyzja o uruchomieniu lokomotyw spalinowych SU160 „PESA GAMA” na danej trasie obwarowana jest szeregiem uwarunkowań organizacyjnych i techniczno-eksploatacyjnych, w tym przede wszystkim dostępnością spalinowych pojazdów trakcyjnych. Okres eksploatacji lokomotyw SU160 zgodnie z zasadami, na podstawie których zostało przyznane dofinansowanie ze środków UE, uległ zakończeniu. Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że okres obowiązywania przypisania lokomotyw SU160 „PESA GAMA” do tras projektowych wygasł, PKP Intercity zadecydowało o skierowaniu ww. lokomotyw do obsługi połączeń w sposób optymalny względem aktualnych potrzeb oraz uwarunkowań. Uległy one istotnym zmianom w stosunku do roku 2013, w którym był składany projekt zakupu ww. lokomotyw.

Gamy do prowadzenia ciężkich pociągów  

Andrzej Bittel zaznaczył, że lokomotywy SU160 zostały zaprojektowane do prowadzenia ciężkich pociągów złożonych z wielu wagonów, co jest aktualnie realizowane na długodystansowych trasach w północno-wschodniej Polsce pomiędzy Białymstokiem i Olsztynem oraz Suwałkami. Pociągi takie jak TLK Biebrza czy IC Rybak są obsługiwane składami ponad dwukrotnie dłuższymi niż te prowadzone w subregionie gorzowskim. Z tego powodu, zdaniem organizatora połączeń oraz PKP Intercity, do obsługi subregionu gorzowskiego wystarczające jest wykorzystanie lżejszych i bardziej ekonomicznych lokomotyw SU4210.

Aktualnie możliwe do osiągnięcia prędkości maksymalne na liniach w regionie gorzowskim (80-100 km/h dla pociągów osobowych) nie wskazują na korzyści, jakie miałoby przynieść użytkowanie w subregionie gorzowskim lokomotyw SU160 – podał Andrzej Bittel.