TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Strajk ostrzegawczy w Przewozach Regionalnych 5 lipca 2011 r. godz. 7.00 -9.00
Strajk ostrzegawczy w Przewozach Regionalnych 5 lipca 2011 r. godz. 7.00 -9.00
inforail
04.07.2011 12:50
Strajk ostrzegawczy w Przewozach Regionalnych 5 lipca 2011 r. godz. 7.00 -9.00
Dzisiejsze negocjacje 'ostatniej szansy’ w spółce Przewozy Regionalne zakończyły się… wyznaczeniem kolejnego spotkania na linii Zarząd spółki – związki zawodowe na dzień 6 lipca br. Oznacza to, że zaplanowany na dzień jutrzejszy (5 lipca 2011 r.) strajk ostrzegawczy we wszystkich zakładach Spółki odbędzie się.
Strajk ostrzegawczy ma odbywać się w godzinach 7:00-9:00 na wszystkich węzłach komunikacyjnych, na których funkcjonują przewozy spółki. Odbywać się będzie w formie dwugodzinnego zatrzymania ruchu pociągów, jak również niewyruszenia w tych godzinach pociągów na trasę.
Strajk ostrzegawczy związany jest z niezrealizowaniem postulatów płacowych stawianych przez związki (pracownicy Spółki od 3 lat nie otrzymali podwyżki wynagrodzeń, a same wynagrodzenia należą do najniższych pośród wszystkich działających w Polsce spółek kolejowych), jak również – pośrednio – z rosnącą luką pokoleniową w Spółce i ubywaniem pracowników Spółki, którzy zmuszeni są szukać wyżej płatnej pracy. Jednocześnie w spółce Przewozy Regionalne zamyka się kolejne zakłady (np. plan zlikwidowania Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych i zwolnienia ponad 400 osób), co związane jest z powoływaniem przez kolejnych Marszałków województw (formalnie współwłaścicieli spółki PR) własnych kolei regionalnych (np. Koleje Wielkopolskie, Koleje Śląskie, Koleje Dolnośląskie itd.)
Dlaczego pracownicy Przewozów Regionalnych będą strajkować?
Pracownicy Przewozów Regionalnych nie zgadzają się na pracę w firmie, której właściciel nie daje możliwości rozwoju, aby zapewnić pasażerom godne warunki podróżowania. W ulotce przygotowanej przez Komitet Strajkowy czytamy ponadto, iż pracownicy Przewozów Regionalnych uważają, że od trzech lat pracują w firmie, dla której Marszalkowie nie stworzyli szans na rozwój. Zamiast tego, nie zważając na koszty, mnożą pomysły o tworzeniu kolejnych Spółek na terenie danego województwa. Realizując mrzonki o własnej kolei trwonią publiczne pieniądze. Nowe firmy kolejowe zamiast poprawić funkcjonowanie kolejowej komunikacji w regionie tylko ją pogarszają, ale za to stają się miejscem do zatrudnienia „swoich’ na wysokich stanowiskach w Zarządach i Radach Nadzorczych. Zachowując się niczym dzieci w sklepie z zabawkami kupują tabor kolejowy w pojedynczych egzemplarzach i poskładany z części rożnych producentów, niemal każdy inny. Skutkiem tego będą gigantyczne koszty utrzymania po okresie gwarancyjnym.
Co gorsza, problemami kolejowego transportu regionalnego nie interesuje się Minister Infrastruktury, który bezpośrednio odpowiada za reformę kolei a mimo to uważa, że sprawa Przewozów Regionalnych to nie jego problem. Na kolei powstała gigantyczna luka pokoleniowa w zawodach związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego. Średnia wieku tych pracowników sięga 50 lat. Wkrótce nie będzie komu obsługiwać pociągów, bo nie są prowadzone szkolenia młodych kadr, brak szkolnictwa kolejowego. Technika Kolejowe zlikwidowano w całości przed dziesięcioma laty. Juz dziś nierzadkie są przypadki odwoływania pociągów z powodu choroby pracownika i braku zastępstwa.
Problemem są też niskie wynagrodzenia w Spółce. Przykładowo średnie wynagrodzenie zasadnicze maszynisty kolejowego wynosi zaledwie 1400 – 1600 złotych brutto. Nie trzeba nikogo przekonywać, że nie jest to atrakcyjna oferta dla młodych ludzi.
Nie pozwala ona na utrzymanie rodziny pomimo tego, ze praca jest wyjątkowo odpowiedzialna i stresująca. Prawie każdy maszynista ma traumatyczne doświadczenia po wypadkach kolejowych.
Od trzech lat prowadzimy bezskuteczny dialog w kluczowych dla kolejowych przewozów regionalnych sprawach –piszą przedstawicie komitetu strajkowego. Niestety, zostaliśmy zmuszeni do podjęcia drastycznych środków protestu w postaci strajku ostrzegawczego. Staraliśmy się, aby był on jak najmniej dotkliwy dla pasażerów, dlatego zorganizowaliśmy go w okresie wakacyjnym i poza porannym szczytem przewozowym, by umożliwić jak największej liczbie osób dotarcie do pracy.
Drodzy Pasażerowie, liczymy na zrozumienie, że działamy nie tylko we własnym interesie, ale również w interesie podróżnych.
Komitet Strajkowy Kolejarzy
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024