TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Stałe godziny, krótki czas przejazdu, komfort – w niedzielę ruszają Koleje Małopolskie
Stałe godziny, krótki czas przejazdu, komfort – w niedzielę ruszają Koleje Małopolskie
inforail
12.12.2014 10:46
Stałe godziny, krótki czas przejazdu, komfort – w niedzielę ruszają Koleje Małopolskie
W niedzielę wraz ze zmianą rozkładu jazdy na kolei na torach w Małopolsce pojawią się pociągi należące do samorządowej spółki Koleje Małopolskie. Początkowo będą one obsługiwać linię Kraków -Wieliczka. Nowoczesne pojazdy będą kursować co pół godziny. W najbliższą niedzielę przejazdy będą darmowe! -Naszym zamierzeniem i celem są stałe godziny i duża częstotliwość kursów, krótki czas przejazdu między stacjami docelowymi oraz komfort podróżowania, który zapewnią pociągi Pesa niedawno kupione przez samorząd województwa małopolskiego – powiedział prezes KM Ryszard Rębilas.
Od niedzieli trasę Kraków Główny –Wieliczka Rynek będzie obsługiwać 36 par pociągów dziennie. Odjeżdżać będą one co pół godziny, od 5:10 do 23:10 ze stacji Kraków Główny oraz od 5:08 do 23:38. Czas przejazdu wyniesie 21 minut.
Przewoźnik będzie korzystał z nowoczesnego taboru sukcesywnie kupowanego przez samorząd Małopolski. Na początek na trasie pojawią się trzy pociągi PESA Acatus Plus. Wersja trójczłonowa będzie zabierać maksymalnie 290 pasażerów, w tym 138 na miejscach siedzących. W wersji dwuczłonowej przewidziano 190 miejsc, w tym 92 siedzące. Są to pociągi niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitoring oraz windy dla niepełnosprawnych pasażerów. Pasażerowie będą mogli korzystać w nich z bezprzewodowego dostępu do internetu za pośrednictwem sieci wi-fi. Ich maksymalna prędkość wynosi 160 km/h.
Bilet czasowy na jedną godzinę będzie kosztował 3 zł, a na sześć godzin –5,60 zł. Bilet miesięczny w normalniej taryfie to wydatek 65 zł. Pociągi Kolei Małopolskich zostały zintegrowane jednym biletem z komunikacją autobusową dowożącą pasażerów z miejscowości pod Wieliczką: Raciborsko i Byszyce (cena biletu miesięcznego wyniesie 150 zł). W cenniku stosowane będą wszystkie ulgi ustawowe.
Pasażerowie Kolei Małopolskich będą mogli także kupić bilety zintegrowane z komunikacją miejską w Krakowie: według taryfy normalnej na jedną linię za 107 zł, dwie linie –121 zł oraz sieciowy w cenie 149 zł. Tu też obowiązują wszystkie ulgi ustawowe i dla seniorów.
Jak zapowiedział Rębilas, jesienią przyszłego roku wraz z zakończeniem modernizacji linii kolejowej trasa pociągów Kolei Małopolskich zostanie wydłużona do Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice.
Kolejne przewidywane połączenia na następne lata to relacje: Tarnów – Kraków – Trzebinia, a docelowo Tarnów – Kraków – Trzebinia – Oświęcim, oraz Skawina – Kraków – Miechów lub Podbory Skawińskie – Kraków – Sędziszów. Wybór tej ostatniej trasy będzie zależał od tego, czy powstanie łącznik kolejowy na krakowskich Krzemionkach.
Marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa mówił we wrześniu tego roku, że konkurencja na małopolskich torach między spółką samorządową i Przewozami Regionalnymi będzie bardzo korzystna dla pasażerów i przyczyni się do poprawy oferty obu podmiotów.
Koleje Małopolskie to jednoosobowa spółka województwa małopolskiego powołana 1 stycznia tego roku. Obecnie zatrudnia 30 pracowników, a docelowo ma w niej pracować kilkaset osób.
Do końca 2015 r. tabor Kolei Małopolskich powinien liczyć 30 pociągów, a docelowo 50 – tyle według szacunków spółka będzie potrzebowała do wykonywania wszystkich zaplanowanych połączeń.
Województwo od 2004 roku jest zobowiązane do organizowania kolejowych przewozów pasażerskich w regionie, na które co roku przeznacza znaczące środki ze swojego budżetu. W tym roku przeznaczono na ten cel 75,5 mln zł.
Po rozpoczęciu świadczenia usług przewozowych przez nową, samorządową spółkę, dotacja ta będzie dzielona między Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne.
Koleje Małopolskie to szósta w Polsce spółka powołana przez samorząd województwa do świadczenia przewozów kolejowych. Swoje spółki mają już województwa: mazowieckie, dolnośląskie, wielkopolskie, pomorskie, śląskie, a w kilku innych trwają prace nad ich powołaniem.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024