Stadler zaprezentuje w tym roku niskopodłogowy HS
Na tegorocznych targach InnoTrans w Berlinie Stadlerzaprezentuje po raz pierwszy swój trójsystemowy pojazd o długości 200 m iprędkości 249km/h. 29 takich właśnie nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnychEC 250, do obsługi linii dalekobieżnych w Szwajcarii, jak równieżmiędzynarodowych połączeń Szwajcarii z Niemcami, Włochami i Austrią, zamówiły tamtejszeKoleje Federalne SBB. Pierwsze jednostki mają ruszyć na testy w 2017 roku. Dwalata później zabiorą na swoje pokłady pasażerów.
Jak wspomnieliśmy na wstępie pojazdy będą poruszały się zprędkością maksymalną 249 km/h. Zostaną wyposażonew 3 systemy zasilania: 15kV (Szwajcaria, Austria i Niemcy) oraz 3kV i 25kV(Włochy) z automatycznym przełączaniem w trakcie jazdy. Dodatkowo będądysponowały czterema systemami samoczynnego hamowania pociągu: europejskimETCS, jak również PZB i LZB (Niemcy), SCMT (Włochy) i Integra/ZUB (Szwajcaria),które będą ze sobą współdziałać, przejmując automatycznie swoją funkcję nasieci każdego z 4 krajów.
Pojazdy EC 250 przeznaczone są między innymi do obsługimagistrali północ – południe przez nowy alpejski tunel pod masywem St. Gotthard,liczący 57 kilometrów. Zostanie on przekazany do eksploatacji w czerwcu 2016roku i będzie najdłuższym tunelem kolejowym na świecie. Tego typu tunelestanowią kolejne wyzwanie dla taboru kolejowego, szczególnie w zimie, kiedyróżnica temperatur na zewnątrz i wewnątrz tunelu wynosi nawet 50 stopni.Gwałtownie topniejący śnieg i lód powodować może zwarcia elektryczne i wefekcie unieruchomienie pojazdu w tunelu. Konstrukcja pojazdów uwzględniać musizatem te szczególne wymagania. Dlatego również pojazdy dla SBB testowane będą wkomorze klimatycznej.
Nowością i wyzwaniem są również wymagania SBB dotyczącespełnienia szwajcarskiej ustawy o prawach osóbo ograniczonej możliwości poruszania się. Ustawa ta stawia wyższewymagania niż TSI PRM. Z tego względu nowe pojazdy Stadlera umożliwiać będądostęp osobom na wózkach inwalidzkich bez użycia windy. Wymaga to zastosowaniaw pojeździe wejść na poziomie 550 mm (Szwajcaria i Włochy), jak również 760 mm(Niemcy). Pomoże to również spełnić bardzo wyśrubowane wymagania SBB dotyczącekrótkiego czasu postoju na stacjach. W rezultacie powstał pierwszy nowoczesny,niskopodłogowy pociąg wysokiej prędkości. Do potrzeb osób niepełnosprawnychprzystosowane zostaną także toalety, w systemie zamkniętym w częściniskopodłogowej obu klas. Strefy toalet wyposażone będą w 3 toalety każda:męską, damską i wspólną. Co jeszcze? Jednostki będą klimatyzowane i szczelne.Znajdą się w nich przedziały wielofunkcyjne i rowerowe w przedziale pasażerskim.Producent zadba także o komfort pracy maszynistów wyposażając EC 250 wergonomicznie skonfigurowaną kabina maszynisty, oczywiście klimatyzowaną.
Swoistym wyzwaniem będzie również dopuszczenie pociągu w 4krajach.
Aby spełnić wszystkie wymagania zamawiającego, Stadlerzaproponował SBB zupełnie nowy pojazd, zawierający wiele nowatorskichrozwiązań. Urządzenia napędowe rozłożone są równomiernie wzdłuż pojazdu iznajdują się pod podłogą. Z uwagi na niską podłogę wymagać to będziemaksymalnego wykorzystania dostępnej przestrzeni.
Dane pojazdów EC250
Klient |
SBB AG, ruch pasażerski |
Obszar zastosowania dopuszczenie |
CH/DE/AT/IT |
Szerokość toru |
1435mm |
Oznaczenie |
RABe 501 |
Napięcie zasilania |
15 kV 16,7 Hz / 25 kV 50 Hz / 3 kV DC |
Układ osi |
2? Bo? Bo? 2? 2? 2? 2? Bo? Bo? 2? 2? 2? |
Ilość zamówionych przez SBB pojazdów |
29 |
Włączenie do ruchu |
2019 ?2021 (testy 2017?2021) |
Miejsca siedzące |
403 (1 kl. 117 / 2 kl. 286) |
Miejsca w wagonie restauracyjnym |
17 |
Wysokość podłogi |
Podłoga niska 940mm Podłoga wysoka 1200mm |
Szerokość wejścia |
900mm |
Siła ściskania wzdłużnego |
1500kN |
Długość nad sprzęgiem |
202000 mm |
Szerokość pojazdu |
2900 mm |
Wysokość pojazdu |
4255 mm |
Rozstaw osi |
Wózek motorowy 2750 mm Wózek toczny 2700 mm |
Średnica koła napędowego, nowego |
920 mm |
Średnica koła tocznego, nowego |
920 mm |
Maks. moc koła |
6000kW |
Siła pociągowa przy rozruchu |
300kN |
Prędkość maksymalna |
249 km/h |
„