Stadler zaprezentuje w tym roku niskopodłogowy HS

inforail
03.02.2016 07:00

Na tegorocznych targach InnoTrans w Berlinie Stadlerzaprezentuje po raz pierwszy swój trójsystemowy pojazd o długości 200 m iprędkości 249km/h. 29 takich właśnie nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnychEC 250, do obsługi linii dalekobieżnych w Szwajcarii, jak równieżmiędzynarodowych połączeń Szwajcarii z Niemcami, Włochami i Austrią, zamówiły tamtejszeKoleje Federalne SBB. Pierwsze jednostki mają ruszyć na testy w 2017 roku. Dwalata później zabiorą na swoje pokłady pasażerów.

Jak wspomnieliśmy na wstępie pojazdy będą poruszały się zprędkością maksymalną 249 km/h. Zostaną wyposażonew 3 systemy zasilania: 15kV (Szwajcaria, Austria i Niemcy) oraz 3kV i 25kV(Włochy) z automatycznym przełączaniem w trakcie jazdy. Dodatkowo będądysponowały czterema systemami samoczynnego hamowania pociągu: europejskimETCS, jak również PZB i LZB (Niemcy), SCMT (Włochy) i Integra/ZUB (Szwajcaria),które będą ze sobą współdziałać, przejmując automatycznie swoją funkcję nasieci każdego z 4 krajów.

Pojazdy EC 250 przeznaczone są między innymi do obsługimagistrali północ – południe przez nowy alpejski tunel pod masywem St. Gotthard,liczący 57 kilometrów. Zostanie on przekazany do eksploatacji w czerwcu 2016roku i będzie najdłuższym tunelem kolejowym na świecie. Tego typu tunelestanowią kolejne wyzwanie dla taboru kolejowego, szczególnie w zimie, kiedyróżnica temperatur na zewnątrz i wewnątrz tunelu wynosi nawet 50 stopni.Gwałtownie topniejący śnieg i lód powodować może zwarcia elektryczne i wefekcie unieruchomienie pojazdu w tunelu. Konstrukcja pojazdów uwzględniać musizatem te szczególne wymagania. Dlatego również pojazdy dla SBB testowane będą wkomorze klimatycznej.

Nowością i wyzwaniem są również wymagania SBB dotyczącespełnienia szwajcarskiej ustawy o prawach osóbo ograniczonej możliwości poruszania się. Ustawa ta stawia wyższewymagania niż TSI PRM. Z tego względu nowe pojazdy Stadlera umożliwiać będądostęp osobom na wózkach inwalidzkich bez użycia windy. Wymaga to zastosowaniaw pojeździe wejść na poziomie 550 mm (Szwajcaria i Włochy), jak również 760 mm(Niemcy). Pomoże to również spełnić bardzo wyśrubowane wymagania SBB dotyczącekrótkiego czasu postoju na stacjach. W rezultacie powstał pierwszy nowoczesny,niskopodłogowy pociąg wysokiej prędkości. Do potrzeb osób niepełnosprawnychprzystosowane zostaną także toalety, w systemie zamkniętym w częściniskopodłogowej obu klas. Strefy toalet wyposażone będą w 3 toalety każda:męską, damską i wspólną. Co jeszcze? Jednostki będą klimatyzowane i szczelne.Znajdą się w nich przedziały wielofunkcyjne i rowerowe w przedziale pasażerskim.Producent zadba także o komfort pracy maszynistów wyposażając EC 250 wergonomicznie skonfigurowaną kabina maszynisty, oczywiście klimatyzowaną.

Swoistym wyzwaniem będzie również dopuszczenie pociągu w 4krajach.

Aby spełnić wszystkie wymagania zamawiającego, Stadlerzaproponował SBB zupełnie nowy pojazd, zawierający wiele nowatorskichrozwiązań. Urządzenia napędowe rozłożone są równomiernie wzdłuż pojazdu iznajdują się pod podłogą. Z uwagi na niską podłogę wymagać to będziemaksymalnego wykorzystania dostępnej przestrzeni.

Dane pojazdów EC250

Klient

SBB AG, ruch pasażerski

Obszar zastosowania dopuszczenie

CH/DE/AT/IT

Szerokość toru

1435mm

Oznaczenie

RABe 501

Napięcie zasilania

15 kV 16,7 Hz / 25 kV

50 Hz / 3 kV DC

Układ osi

2? Bo? Bo? 2? 2? 2? 2? Bo? Bo? 2? 2? 2?

Ilość zamówionych przez SBB pojazdów

29

Włączenie do ruchu

2019 ?2021 (testy 2017?2021)

Miejsca siedzące

403 (1 kl. 117 / 2 kl. 286)

Miejsca w wagonie restauracyjnym

17

Wysokość podłogi

Podłoga niska 940mm

Podłoga wysoka 1200mm

Szerokość wejścia

900mm

Siła ściskania wzdłużnego

1500kN

Długość nad sprzęgiem

202000 mm

Szerokość pojazdu

2900 mm

Wysokość pojazdu

4255 mm

Rozstaw osi

Wózek motorowy 2750 mm

Wózek toczny 2700 mm

Średnica koła napędowego, nowego

920 mm

Średnica koła tocznego, nowego

920 mm

Maks. moc koła

6000kW

Siła pociągowa przy rozruchu

300kN

Prędkość maksymalna

249 km/h