Stadler zaprezentował nowe elektryczne zespoły GTW dla Arrivy w Holandii
Znany także na rynku polskim przewoźnik Arriva plc działa już od kilku lat w Holandii. Efektem tamtejszych przetargów było zamówienie w grupie Stadler spalinowych zespołów trakcyjnych GTW. Po bardzo dobrych doświadczeniach z ich eksploatacji postanowiono nietradycyjnie zamówić zespoły te w wersji elektrycznej. W dniu 16 kwietnia 2008 roku w Bussnang odbyła się oficjalna prezentacja nowego EZT serii GTW
O Arriva Holandnia
Podczas konferencji Arrivę w Holandii zaprezentował Pan A. Hettinga, będący dyrektorem zarządzającym tą filią. Podczas swojego przemówienia Pan dyrektor zaprezentował wizję Arrivy jako jasno rozpoznawalnego przywódcę w sektorze usług transportowych w Europie. Polityka ta przewiduje osiągnięcie miliarda przewożonych pasażerów rocznie. Aby to osiągnąć przewoźnik skupia się na szansach jakie stwarza liberalizacja rynku przewozowego w Europie, inwestuje w wybrane przedsięwzięcia skupiając się na pozyskaniu oraz utrzymaniu kontraktów przewozowych. Temu wszystkiemu ma pomóc budowanie partnerskich stosunków zarówno z udziałowcami, jak również zlecającymi przewozy samorządami lokalnymi. Arriva wykorzystuje zdobytą wiedzę, która zakłada wykorzystanie naturalnych zdolności pracowników. Na chwilę obecną Arriva oferuje usługi przewozowe głównie w autobusach oraz pociągach, jednak oprócz tej rdzeniowej działalności przewoźnik operuje również w przewozach autokarowych, tramwajach wodnych oraz w obszarze taksówek. Arriva zatrudnia obecnie 37 000 pracowników działając w Wielkiej Brytanii, Holandii, Danii, Włoszech, Niemczech, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Czechach oraz w Polsce osiągając obrót w wysokości 2,8 miliona euro z zyskiem na poziomie 180 milionów euro. Na chwilę obecną przewoźnik posiada 15 000 autobusów oraz 386 pociągów. Najbliższe plany zakładają ekspansję na Węgry oraz Słowację, gdzie Arriva zakupiła dwie spółki przewozowe. Natomiast w Holandii Arriva posiada około 1000 autobusów oraz 60 pociągów i zatrudnia 3000 pracowników. W Holandii przewozy kolejowe są wykonywane w na trasie Groningen-Friesland oraz w ramach MerwedeLingelijn, które Arriva przejęła w 2006 roku. Zakończenie kontraktu przewozowego jest planowane na 2018 rok. Przewoźnik chce na tej trasie osiągnąć 50% przyrost pasażerów.
GTW 2/6 i GTW 2/8 dla Arrivy
Arriva chcąc podnosić komfort podróży zdecydowała się zamówić nowe EZT. Ponieważ już wcześniej przewoźnik zamówił w grupie Stadler 46 nowych spalinowych zespołów trakcyjnych GTW 2/6, które w regionie Groningen-Friesland sprawowały się od czasu dostawy bez zarzutów, więc podczas zamawiania nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych postanowiono zamówić je u tego samego producenta. Nieco nietypowo zdecydowano się zakupić właśnie GTW w wersji elektrycznej. Nietypowo, ponieważ Stadler oferuje w tym segmencie zespoły Flirt, które znacznie lepiej są dostosowane do trakcji elektrycznej. Jednak Arriva chcąc osiągnąć efekt jak największej jednorodności posiadanego taboru zdecydowała się zakontraktować 7 elektrycznych zespołów GTW z opcją na trzy kolejne, które rozpoczną kursowanie na trasie Dordrecht –Geldermalsen. Podstawowe zamówienie zakłada dostawę sześciu pojazdów w wersji GTW 2/8 oraz jednego w krótszej wersji sześcioosiowej GTW 2/6.
Bazowym pojazdem jest sześcioosiowy GTW 2/6, który posiada w krótkim członie środkowym przedział z aparaturą elektryczną zamiast agregatu spalinowego. Człon ten jest jednocześnie napędowym. Dłuższa wersja ośmioosiowa powstała dosyć nietradycyjnie. Otóż pomiędzy człon silnikowy, a wagon sterowniczy wprowadzono dodatkowy wagon zbliżony konstrukcyjnie do sterowniczego, lecz pozbawiony kabiny sterowniczej. W miejscu kabiny zbudowano przejście międzywagonowe oraz mocowanie do członu skrajnego. W efekcie każdy z wagonów posiada jedynie jeden wózek, natomiast druga strona opiera się na wagonie poprzedzającym. Według specyfikacji zamawiającego każdy nowy zespół ma pokonać 7,6 miliona kilometrów w okresie 125 tysięcy godzin pracy przy sprawności na poziomie 85-99%. Dodatkowo pociągi miały spełniać obecne normy bezpieczeństwa w czasie wypadku, posiadać system monitoringu, przyciski awaryjne, szerokie siedzenia, ekrany z dynamiczną informacją pasażerską oraz optymalne wejście.
Arriva w ramach swojej działalności zdecydowała się na wiele udoskonaleń na stacjach, związanych z ustaleniem jednolitej wysokości peronów, wybudowanie dodatkowych mijanek, wybudowanie pięciu nowych przystanków oraz zwiększenie frekwencji kursujących pociągów. W dniu 16.04.2008 miała miejsce oficjalna prezentacja nowych EZT zamówionych w 2006 roku przez Arrivę. Od momentu zamówienia do wyjechania pojazdu na szyny minęło 21 miesięcy. Zamówione pojazdy kosztowały przewoźnika 30 milionów euro. Oprócz tego Stadler otrzymał kolejne zamówienie na 5 spalinowych zespołów GTW z opcją na trzy następne. W efekcie Arriva w Holandii stała się pierwszym posiadaczem elektrycznych zespołów GTW, które są przystosowane do typowego w Holandii napięcia 1,5 kV prądu stałego.
Dane konstrukcyjne GTW
Jak już wcześniej zostało wspomniane nowe EZT dla Arrivy powstały na podstawie typowego spalinowego zespoły GTW 2/6. Pojazd ten cechuje się tym, że posiada jeden krótki środkowy człon, gdzie jest zainstalowany napęd, natomiast dwa skrajne dłuższe wagony są sterowniczymi. EZT stanowi tą samą konstrukcję, gdzie silnik spalinowy zastąpiła aparatura elektryczna. Wózki skrajne są toczne, natomiast środkowy jest napędowy. Ciekawostkę stanowi tutaj GTW 2/8, który jest przedłużonym o jeden wagon wariantem GTW 2/6. Szerzej różnica ta była opisywana wyżej. Oprócz tego nowy pojazd miał posiadać dużą przestrzeń wielofunkcyjną w sekcjach wejściowych oraz niską podłogę na długości 75% pojazdu. Niska podłoga ma wysokość 830mm nad główką szyny, natomiast wysoka ma 996 mm nad główką szyny i znajduje się nad wózkami. We wnętrzu zastosowano rampy zamiast schodów. Standardowo zastosowano zawieszenie penumatyczne, które znacznie podwyższa komfort podróży. System sterowania został oparty o sieć CAN, oraz istnieje możliwość użytkowania zespołów w trakcji ukrotnionej. Pojazdy mają moc 1,1MW, która ma pozwolić rozpędzić zespół do prędkości maksymalnej 140km/h. Jednak w ruchu planowym prędkości takie raczej nie będą osiągane.
Cały zespół został wyposażony w klimatyzację. Pociąg posiada również system wizualnej dynamicznej informacji pasażerskiej pokazujący stację docelową, następny przystanek oraz rozkład jazdy. Komunikaty są dodatkowo przekazywane w formie akustycznej. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwać będzie system monitoringu składający się z kamer, monitora oraz urządzenie do nagrywania. Wybryki huligańskie występują również na zachodzie (oczywiście w mniejszej ilości, niż w Polsce), dlatego praktycznie wszędzie jest potrzebne „oko wielkiego brata”. Pociągi przeszły również testy zderzeniowe, gdzie symulowano zderzenie dwóch zespołów ze sobą oraz uderzenie zespołu GTW w ciężarówkę z prędkością 85 km/h. Powodem tych testów była konieczność spełnienia wymagań normy EN 15227. Badano również głośność zespołu pod względem zgodności ze specyfikacjami interoperacyjności TSI. uzyskane wyniki prezentuje tabela.
Wyniki pomiarów głośności
|
Wartość wg wymogów TSI
|
Wartość zmierzona
|
Postój na stacji
|
68 db(A)
|
42 db (A)
|
Ruszanie
|
82 db(A)
|
75 db(A)
|
Pociąg mijający z prędkością 140 km/h
|
88 db(A)
|
84 db(A)
|
GTW dla Arrivy podstawowe dane techniczne
|
GTW 2/6
|
GTW 2/8
|
Rozstaw szyn
|
1435mm
|
1435mm
|
Napięcie zasilania
|
1,5 kV
|
1,5 kV
|
Układ osi
|
2‘Bo 2‘
|
2‘Bo 2‘2‘
|
Ilość miejsc siedzących
|
92
|
148
|
Ilość miejsc składanych
|
21
|
24
|
Wysokość podłogi część niska / wysoka
|
830 mm
|
996 mm
|
Długość
|
40,89m
|
55,937 m
|
Szerokość
|
2,95mm
|
2,95 mm
|
Wysokość
|
4,3 m
|
4,3 m
|
Masa
|
64,5 t
|
83 t
|
Moc
|
1,1 MW
|
1,1 MW
|
Prędkość maksymalna
|
140km/h
|
140km/h
|
Reasumując nowe zespoły GTW dla Arrivy są czymś, co w gospodarce planowej nie miałoby miejsca. Koncern mając w ofercie inny produkt (Flirt), który zresztą sprzedaje się bardzo dobrze, dokonuje modyfikacji w innym pojeździe aby zaspokoić zamawiającego. W ujęciu globalnym bowiem taniej jest produkować jeden typ pojazdów elektrycznych i jeden spalinowych. Jednak w skali mikro, czyli przedsiębiorstwa, taniej jest eksploatować pojazd będący w większości kompatybilny z już posiadanym, niż wprowadzać nową serię. Dlatego też Arriva w Holandii, posiadająca dużą ilość spalinowych zespołów GTW zamówiła je również w wersji elektrycznej, pomimo faktycznego ich braku w ofercie. Również dostawca wyszedł naprzeciw zamówieniu i dostarczył oczekiwany pojazd, ku zadowoleniu obu stron. To właśnie dzięki takiemu podejściu Stadler w krótkim czasie stał się jednym liczącym graczem na rynku.