Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler z zamówieniami za 2,1 mld franków

inforail
17.06.2016 07:03

Łączna wartośćzamówień Grupy Stadler w 2015 roku wyniosła 2,1 mld franków.

To dobry wynik, choć niższy niż w latach poprzednich,szczególnie w stosunku do rekordowego roku 2014. Na działalność Stadlera w 2015roku odczuwalny wpływ miało uwolnienie kursu franka wobec euro oraz wynikającaz tego niższa marża dla poszczególnych zamówień. Szacunkowo szok frankowykosztował Stadlera ponad 100 milionów franków szwajcarskich, które mogłyby byćwykorzystane na innowacje lub zabezpieczenie finansowe.

W latach 2013-2014 koncern Stadler odnotował wpływ zamówieńo łącznej wartości odpowiednio 2,6 i 2,9 mld franków. W 2015 roku finalizacjaczęści zamówień przesunęła się z roku minionego na bieżący. Pozostałe wpływy wwysokości 2,1 mld franków można uznać za zadowalające, przy czym założeniabudżetowe wynosiły 2,8 mld franków szwajcarskich.

Zdecydowanie bardziej poważne mogą okazać się skutki wahaniakursu walutowego, które doprowadziły do gwałtownego spadku marży. Koncernoszacował straty wynikające z tzw. drugiego szoku frankowego na ponad 100 mlnfranków szwajcarskich. ?To są pieniądze, których w tym momencie brakuje nainwestycje, innowacje, lub na zabezpieczenie finansowe? ? mówił podczascorocznej konferencji prasowej w Bussnang Peter Spuhler, prezes zarządu iwłaściciel koncernu.

Pełne wykorzystaniemocy produkcyjnych ? poza Mińskiem

Peter Spuhler nie widzi jednak powodu do narzekań. ZespółStadlera wspólnym wysiłkiem sprostał wyzwaniom, jakie postawił przed nimubiegły rok. ?Pracownicy naszej firmy mają bardzo duży potencjał, a to jestnaprawdę budujące?, mówił Spuhler. Większość zakładów w pełni wykorzystujeswoje moce produkcyjne. Tylko fabryka w Mińsku, w wyniku kryzysu na rynku ropynaftowej i gazu oraz związanego z tym spadku wartości rubla, nie mogła pracowaćpełną mocą. Także zakład w Bussnang musi zdobyć więcej zamówień, żeby w 2017roku uniknąć przestojów.

Wygrane zamówienia

W marcu tego roku konsorcjum Stadler-AnsaldoSTS wygrałoprzetarg na produkcję 17 pociągów metra dla SPT Glasgow Subway. Tym samym taborkolejowy Stadlera po raz pierwszy obsłuży system metra bez maszynisty. Łącznawartość tego zamówienia wynosi około 200 mln funtów szterlingów.

Dla S-Bahn Berlin konsorcjum Stadler-Siemens dostarczy 106składów ? umowa ramowa została zawarta na łącznie 1380 wagonów. Zamówienie na85 czteroczłonowych i 21 dwuczłonowych pojazdów warte jest kilkaset milionóweuro.

Dobre wyniki sprzedaży odnotował w ostatnich miesiącachpiętrowy pociąg KISS. Pięć pojazdów z zamówienia Aeroexpressu zostałosprzedanych do Azerbejdżanu, cztery dalsze Kolejom Gruzińskim. Ogłoszony wzeszłym roku kontrakt ze szwedzkim Mälab uprawomocnił się po tym, jak oddalonoodwołanie wniesione przez Bombardiera. Stadler dostarczy szwedzkiemuprzewoźnikowi 33 piętrowe składy KISS, warte łącznie 3,5 miliarda koronszwedzkich. Ponadto umowa przewiduje możliwość zwiększenia zamówienia o 110dalszych pojazdów.

W ciągu następnych kilku lat Stadler dostarczy również 42pojazdy Variobahn dla Bochum-Gelsenkirchener Strassenbahnen (BOGESTRA). Umowępodpisano 21 sierpnia 2015 r. w Gelsenkirchen podczas rocznego walnegozgromadzenia. Gotowe składy zostaną oddane w rekordowo krótkim czasie, wokresie od 2016 do 2020 roku.

Wiosną zeszłego roku Stadler otrzymał zlecenie na dostawę 58pojazdów typu FLIRT dla holenderskich kolei NS. Składy zostaną dostarczone jużpod koniec 2016 roku, czym Stadler po raz kolejny dowodzi wyjątkowejelastyczności w realizacji zamówień.

Niezmiennie istotną część oferty Stadlera stanowiązamówienia dostosowane do potrzeb klienta, takie jak dla Berner Oberland-BahnBOB, kolei Cordovado czy kanadyjskich kolei Rocky Mountaineer.

Dostawy w roku 2016

Niewątpliwie jednym z najważniejszych przedsięwzięć zeszłegoroku była realizacja zamówienia dla PKP Intercity w Polsce. W grudniu na torywyjechał ostatni z nowych FLIRT-ów, których łączna długość wyniosła 20200metrów. Pociągi Intercity kursują na głównych trasach kolejowych międzyWarszawą a Szczecinem, Gdynią, Olsztynem, Katowicami i Krakowem. Umowa z PKPIntercity obejmuje także, poza dostawą pociągów, 15-letnią opiekę serwisową.

Kolejnym istotnym punktem była dostawa 50 składów KISS DISTOdla szwajcarskich kolei SBB. Także serbskie koleje państwowe ŽS zakupiły 21elektrycznych FLIRTów, które obsługują ruch kolei miejskiej w Belgradzie iokolicy. Wszystkie te przyjazne środowisku składy opuściły fabrykę jesienią2014 i latem 2015 roku w dwutygodniowych odstępach.

Nowy strategicznykierunek

Kryzys walutowy w Szwajcarii i spadek wartości rubla wkrajach WNP, skłoniły w zeszłym roku Stadlera do zmiany strategii działania,którą firma kontynuuje także w tym roku.

Głównym punktem nowej strategii jest umacnianie pozycjifirmy poprzez wejście na nowe rynki zbytu, w nowe segmenty rynku i promowanienowych produktów. Pierwsze kroki w nowych kategoriach pojazdów, takich jakpociągi dużych prędkości, metro czy lokomotywy, były bardzo udane. Szwajcarskiekoleje SBB złożyły zamówienie na 29 pociągów dużych prędkości, które będąobsługiwać połączenia przez nowo otwarty najdłuższy tunel świata ? TunelGottharda, a wraz z zamówieniem z Berlina z roku 2012 Stadler z sukcesemutorował sobie drogę w segmencie pojazdów metra.

Stadler także bardzo pewnie wszedł na nowe rynki zbytu:rozbudowa działalności i założenie fabryki w USA, a także wejście na rynek wWielkiej Brytanii przypieczętowują skuteczną realizację nowej strategii firmy.

Wejście na rynekhiszpański

Jednym z najważniejszych wydarzeń minionego roku byłoprzejęcie od Vossloh przedsiębiorstwa ?Rail Vehicles? z Walencji. Wraz zprzejęciem hiszpańskiego producenta lokomotyw, zatrudniającego około 850pracowników, liczba pracowników Stadlera wzrosła do prawie 7000. Tym samym poraz pierwszy w historii firma zatrudnia więcej pracowników za granicą niż wSzwajcarii. Przejęcie fabryki w Walencji oznacza dla Stadlera wejście

w zupełnie nowy segment pojazdów – lokomotywspalinowo-elektrycznych oraz na hiszpański rynek zbytu.

Przedsiębiorstwo z Walencji konstruuje i produkujeinnowacyjne lokomotywy spalinowo-elektryczne takie jak EURO4000, będącanajmocniejszą jednostką tego typu w Europie. Ponadto w Walencji produkowane sąnowoczesne pociągi metra, kolei miejskiej i tramwaje. Także w tym obszarze RailVehicles jest poważnym konkurentem dla innych firm. W roku finansowym 2014obroty Rail Vehicles wyniosły 223,2 mln euro, a tylko w ciągu pierwszychdziewięciu miesięcy 2015 roku – 182,4 mln euro.

Połączenie hiszpańskiej fabryki z koncernem przebiegłobardzo sprawnie, a ostatnie etapy integracji zakończą się jeszcze w tymmiesiącu. Wraz z zamówieniem trzech lokomotyw EURO4000 przez francuską kolejVFLI i 25 tramwajów Citylink przez niemiecką Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG),z nowej fabryki Stadlera już wkrótce wyjadą pierwsze pojazdy.

Przejęcie hiszpańskiej fabryki w 2015 roku było także dobrymmomentem do reorganizacji struktury firmy. Utworzony został nowy oddział firmy,?Division Spain?, której przewodzi I?igo Parra, wcześniej prezes firmy zWalencji. W efekcie tych zmian Stadler z dnia na dzień stał się firmą corazbardziej międzynarodową. Głównym językiem koncernu, decyzją prezesa zarządugrupy Petera Spuhlera, pozostaje język niemiecki.

Giruno nabierakształtów

Bieżący rok stoi pod znakiem produkcji pociągu dużychprędkości Giruno/EC250 dla szwajcarskiej kolei SBB. Zakończyła się już budowapudeł wagonów, a pierwszy model nowego pojazdu zostanie oficjalniezaprezentowany przez Stadlera i SBB podczas targów InnoTrans w Berlinie. Tymsamym, niecałe dwa lata po podpisaniu umowy, Stadler zestawi pierwszy pociągtej serii. Giruno wyjedzie na tory wiosną 2017 roku, a w roku 2019 zacznie regularnie obsługiwać ruch pasażerski.

Rozwiązanie problemuAeroexpress

W bieżącym roku udało się również osiągnąć kolejny sukces:Stadler zaproponował bardzo korzystne rozwiązanie dla swojego klienta,rosyjskiego przewoźnika Aeroexpress, który wpadł w kłopoty finansowe poosłabieniu się kursu rubla i nie mógł opłacić bieżących zobowiązań za zamówione24 piętrowe jednostki. Stadler, w porozumieniu z instytucjami finansowymi,udzielił firmie Aeroexpress wsparcia i zaproponował nowe, skuteczne rozwiązanieproblemu, które pozwoli na realizację kontraktu.

Jubileusz 75-lecia

W przyszłym roku Stadler będzie obchodził 75-lecie powstaniafirmy. Z tej okazji w maju 2017 roku wszystkie oddziały Stadlera w Szwajcariiotworzą swoje drzwi dla zwiedzających, gdzie każdy będzie mógł świętowaćjubileusz. Również w tym czasie na tory wyjedzie pierwsza jednostka EC250.