Stadler z umową na hybrydy dla FNM

inforail
29.11.2018 07:51

Stadler i FNM zawarłyumowę ramową na dostawę hybrydowych składów dla kolei regionalnej.

Czas obowiązywania kontraktu to osiem lat, minimalna wielkośćzamówienia obejmuje 30, a maksymalna 50 pojazdów. Jednocześnie podpisanazostała umowa realizacyjna na dostawę pierwszych 30 pociągów. Wartość zamówieniato ponad 190 mln euro.

Stadler wygrał ogłoszony przez FNM w ubiegłym roku przetarg.Podpisana umowa jest oparta na założeniach strategii zakupu nowych pociągówfinansowanej w wysokości 1,6 mld euro przez Region Lombardii.

Treść umowy ramowej

Umowa ramowa z okresem obowiązywania przez osiem latprzewiduje dostarczenie hybrydowych pociągów z napędem spalinowo-elektrycznym,przeznaczonych do ruchu na odcinkach niezelektryfikowanych. Gwarantowanaminimalna wielkość zamówienia to 30 pociągów, maksymalna 50. Cena za jedenpojazd wynosi ponad 6,3 mln euro. Umowa ramowa obejmuje również planowe usługi utrzymaniana poziomie P1, ponowne uruchomienie pojazdów po aktach wandalizmu oraz ponaprawach powypadkowych.

Pierwsza umowawykonawcza

Wraz z zawarciem umowy ramowej spółka córka FNM,FERROVIENORD, podpisała ze Stadlerem pierwszą umowę wykonawczą na dostawę 30pojazdów, opiewającą na łączną kwotę ponad 190 mln euro. Pierwsze pociągi będądostarczane w 2021 roku.

Wyższa wydajność irozwiązania pro-ekologiczne

Podczas opracowywania dokumentacji przetargowej szczególnynacisk położono na wpływ pojazdów na środowisko, jak również na innowacyjnerozwiązania spełniające wysokie wymagania przewoźnika. Napęd pojazduumieszczony jest w specjalnym module (Power Pack) i zawiera dwa niskoemisyjnesilniki spalinowe najnowszej generacji (poziom V z katalizatorem SCR) oraz dwazestawy baterii. Dzięki bateriom nowy pociąg będzie kursował na trasachpodmiejskich emitując mniej spalin, a na stacjach poziom emisji będzie spadał dozera. Nowe technologie zapewniają lepszą wydajność pojazdów: o 20% większeprzyspieszenie skutkujące znacznie krótszym czasem przejazdu. To bardzokorzystne dla Regionu Lombardii, charakteryzującego się bardzo gęstą sieciąpołożonych blisko siebie stacji. Ponadto nowe pociągi będą odzyskiwać energiępodczas hamowania i będą miały o 19 % mniejszy nacisk na oś, co przyczyni siędo zmniejszenia kosztów utrzymania infrastruktury.

Ochrona środowiska ikomfort

W porównaniu z dotychczasową flotą zużycie paliwa zostanieobniżone o 30 procent, co daje szacunkową oszczędność w wysokości 3 mln eurorocznie. Bardzo duże znaczenie ma również mniejsza emisja CO2: – 12 400 tonrocznie (co odpowiada emisji 8 600 samochodów). Umiejscowienie silników wodseparowanym członie w środku pociągu przyczyni się również do zwiększeniakomfortu podróży: hałas i wibracje nie będą przenoszone do części pasażerskiej.Dzięki jeździe w trybie elektrycznym na stacjach znacząco obniży się hałas iemisja zanieczyszczeń. Bardzo wysoki jest również stopień zastosowaniamateriałów podlegających recyklingowi (współczynnik ponownego wykorzystaniawynosi 93 %).

Wyposażenie,bezpieczeństwo i dostępność

Dwukierunkowe, trójczłonowe pojazdy o długości 66,8 metrówpomieszczą 328 pasażerów, w tym 168 na miejscach siedzących, a ich maksymalnaprędkość wyniesie 140 km/h. Pojazdy będą wyposażone w toaletę, oświetlenie LED,Wi-Fi, gniazdka zasilania 230 V i USB oraz system informacji pasażerskiej.Zabudowany zostanie również system oświetlenia ostrzegawczego, sygnalizującegootwieranie i zamykanie drzwi. Wysuwane stopnie zrównane z poziomem peronuułatwią wsiadanie i wysiadanie osobom o ograniczonej mobilności. W pojeździeprzewidziane są również miejsca na przewóz rowerów.