Stadler pracuje nad niskopodłogowym pociągiem wysokich prędkości

inforail
27.05.2016 10:15

Stadler Group zbudujepierwszy niskopodłogowy pociąg wysokich prędkości. Model EC250 będzie mógł sięporuszać z prędkością do 250 km/h i połączy Frankfurt nad Menem z Mediolanem. Wsumie szwajcarska grupa w ramach kontraktu z narodowym przewoźnikiem SBBdostarczy 29 modeli pojazdu. Pierwsi pasażerowie pojadą nowym pociągiem w 2019roku.

? Wiele osób uważa, że innowacje to tylko badania i rozwój.Z pewnością są one jednym z elementów, dzięki któremu jesteśmy na takim, a nieinnym poziomie zaawansowania technologicznego ? mówi agencji informacyjnejNewseria Inwestor Christian Spichiger, prezes Stadler Group na EuropęŚrodkowo-Wschodnią. ? Naszym zdaniem innowacje to jednak nie tylko obszarR&D. To także umiejętność budowy sieci partnerskiej i wykorzystaniapotencjału, który taka sieć daje ? wyjaśnia.

Prezes Stadler Group na Europę Środkowo-Wschodnią zauważa,że polskie przedsiębiorstwa związane z produkcją pojazdów szynowych z roku narok stają się coraz bardziej innowacyjne. Dzięki temu są w stanie sprostaćcoraz wyższym wymaganiom, jakie stawia przez nimi szwajcarska grupa. Krajowiproducenci sprawdzają się zarówno jako podwykonawcy poszczególnych komponentów,jak i jako pełnoprawni partnerzy Stadlera współpracujący z nimi w ramachkonsorcjów.

Przykładem takiej kooperacji jest konsorcjum Newagu orazspółki Stadler Polska, które pod koniec 2015 roku dostarczyło państwowemu PKPIntercity dwadzieścia dalekobieżnych pociągów Flirt 3.

? Dzięki swojej innowacyjności i dużemu potencjałowiprzemysłowemu mogą oni dostarczać komponenty spółkom Stadlera czy innym firmomzewnętrznym z branży kolejowej. Myślę, że to również jest częścią innowacji ?stwierdza Christian Spichiger.

Szwajcarska spółka pracuje aktualnie nad budową pociąguStadler EC250. Jak informuje przedstawiciel spółki, pojazd będzie dostosowanydo prędkości 250 km/h i będzie to pierwszy niskopodłogowy pociąg wysokichprędkości w historii firmy. Odbiorcą pierwszych modeli będą państwowe kolejeSBB, a pierwsi pasażerowie pojadą nimi pod koniec 2019 roku.

? Pociąg będzie kursował między Frankfurtem a Mediolanemprzez najdłuższy tunel kolejowy na świecie, liczący 57 kilometrów i biegnącypod Alpami. Musi uzyskać homologację w czterech krajach: Niemczech, Włoszech,Szwajcarii i Austrii. W każdym z tych krajów obowiązuje inny system dostaw mocyi inne przepisy bezpieczeństwa ? precyzuje Spichiger.

Rozmówca podkreśla także rosnącą rolę polskiego rynku wstrategii Stadlera. Zauważa, że aktywność szwajcarskiej grupy działastymulująco na rozwój lokalnych firm, a sama spółka pełni rolę swoistegoklastra integrującego ich działania wokół konkretnych projektów.

? Najpierw przynieśliśmy do Polski nasze know-how.Systematycznie rozbudowujemy i szkolimy nasz zespół. Powiększamy sieć naszychpartnerów i pomagamy im się rozwijać. To daje Polsce wyjątkową i bardzo silnąpozycję w naszej grupie, nie tylko ze względu na niskie koszty, lecz także zewzględu na wysoką jakość ? wyjaśnia. ? Następnym krokiem będzie rozwijanie pracinżynieryjnych ? dodaje prezes Stadler Group na region Europy Środkowo-Wschodniej.