Stacja Racibórz do przebudowy

inforail
31.10.2018 20:53

Do końca października2019 r. ma zostać zaprojektowana przebudowa dużej stacji kolejowej w Raciborzu.Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała w środę o wyborze wykonawcypełnej dokumentacji przebudowy.

Inwestycja będzie realizowana w ramach finansowanego zbudżetu państwa projektu „Prace na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle –Chałupki (Granica Państwa)” o wartości 296,5 mln zł. Projekt jest częściąprzedsięwzięcia PLK pod nazwą „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych zGórnego Śląska”.

Magistralna linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn Koźle-Chałupkijest częścią międzynarodowego ciągu transportowego E59. To linia ważna dlaruchu pasażerskiego, a szczególnie towarowego – biegnie do granicy państwa ikolejowego przejścia granicznego z Czechami w Chałupkach.

W ramach „Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle –Chałupki” trwają m.in. roboty budowlane na odcinkach Bierawa – Nędza i Racibórz– Krzyżanowice. Zakończono już prace na odcinku Krzyżanowice – Chałupki. Wpołowie października br. PLK unieważniły przetarg na przebudowę odcinka KędzierzynKoźle – Stare Koźle.

Na przełomie maja i czerwca zarządca kolejowejinfrastruktury ogłosił ponowione postępowanie przetargowe mające wyłonićprojektanta przebudowy stacji Racibórz. Pierwsze zostało unieważnione w marcubr. dlatego, że wszystkie cztery oferty przekroczyły założony budżet 3,7 mln złbrutto.

W drugim przetargu wszystkie sześć ofert zmieściło się wzweryfikowanym budżecie 4,9 mln zł. Najtańszą, za 3,5 mln zł brutto złożyłaspółka WYG International. W środę PLK podały, że to z z nią podpisały umowę.Planowany termin zakończenia prac projektowych to październik 2019 r.

Zamówienie obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej dlaplanowanej przez PLK przebudowy stacji Racibórz wraz z wybranymi elementamiinfrastruktury kolejowej przyległych szlaków, a także m.in. przygotowaniedokumentacji przetargowej pod kątem wyboru wykonawcy prac.

Niezależnie od planów zarządcy kolejowej infrastrukturyspółka PKP SA w ramach swojego Programu Inwestycji Dworcowych zamierza – dopoczątku 2023 r. – przebudować budynek dworca w Raciborzu. W maju br. w tymmieście odbyły się poświęcone sprawie warsztaty kreatywne, na które PKP SAzaprosiły: pasażerów, lokalne społeczności, przedstawicieli organizacjipozarządowych, przedsiębiorców oraz społeczników.

Największym realizowanym obecnie przedsięwzięciem PLK wramach „Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle – Chałupki” są roboty naodcinku Bierawa – Nędza oraz Racibórz – Krzyżanowice. Obejmują one ok. 35 kmtorów, przebudowę sieci trakcyjnej i odnowienie 28 obiektów inżynieryjnych.Wymienionych ma zostać 14 rozjazdów i wyremontowanych 15 przejazdówkolejowo–drogowych. Zamontowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchemkolejowym.

Inwestycja kosztuje 69,9 mln zł netto; planowo ma zakończyćsię w grudniu br. Wykonawcą jest firma Skanska.

Unieważniony z powodu zbyt wysokich cen przetarg narealizację robót na odcinku Kędzierzyn Koźle – Stare Koźle obejmował wymianę 4km toru, częściową wymianę sieci trakcyjnej oraz remont 7 obiektówinżynieryjnych (4 wiadukty i 3 przepusty). Przebudowany miał też zostaćprzejazd w stacji Bierawa.

Inwestor przeznaczył na realizację tego zamówienia 33,2 mlnzł brutto. Spłynęło siedem ofert. Najtańsza, złożona przez spółkę Trakcja PRKiI,opiewała na 36,9 mln zł brutto, jednak cena uznanej za najkorzystniejszą ofertyPrzedsiębiorstwa Remontowo-Budowlanego TOR z Mysłowic wynosiła 42,7 mln złbrutto.

Przedsięwzięcie PLK pod nazwą „Udrożnienie podstawowychciągów wywozowych z Górnego Śląska” obejmuje kilka projektów. Oszacowany łącznykoszt „Prac na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Chałupki(granica państwa)” to 296,5 mln zł (w tym 281,7 mln zł w woj. śląskim).

Zakładany koszt „Rewitalizacji linii kolejowej nr 138 na odcinkuKatowice – Szabelnia – Mysłowice” – to 258,9 mln zł, a „Prac na liniachkolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.” – 294,1 mlnzł (w tym 103 mln zł w woj. śląskim). Na kwoty po ok. 200 mln zł szacowane sąprojekty: „Prace na południowo-wschodniej obwodnicy GOP wraz z przyległymiodcinkami” oraz „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku CzechowiceDziedzice – Bielsko Biała – Zwardoń (granica państwa)”.